Amit a foszfátokról érdemes tudni

A nátrium-foszfátokat nátrium-hidroxid segítségével foszforsavból állítják elő. A nátrium-foszfátokat tisztítószerekben vízlágyító adalékként alkalmazzák, valamint a textilipar is használja.
Az élelmiszerekben így találjuk meg őket (ha csak lehet, kerüljük ezeket az adalékokat):
E 338 – Foszforsav
E 340 – Kálium-foszfát
E 341 – Kálcium-foszfát
E 343 – Magnézium-foszfát
E 450 – Difoszfátok
E 451 – Trifoszfátok
E 452 – Polifoszfátok
E 541 – Savanyú nátrium-alumínium-foszfát

Foszfor az emberi szervezetben:

A foszfor a kalcium után szervezetünk második legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyaga, makroeleme. Foszfor elemi formában nincsen bennünk, hanem foszforsav, illetve annak sói, foszfátok alakjában van jelen a szervezetben. Ennek a mennyiségnek a 85%-a a csontokban és a fogakban van, de jelentős a vér, a belső szervek, és az izmok foszfortartalma is. Egyik legfontosabb feladata, hogy a kalciummal együtt erősíti a csontokat, fogakat. Fontos szerepet játszik továbbá az anyagcserében, segítségével nyer energiát a szervezet a makrotápanyagokból, valamint a sejteknek közvetlen energiaforrásként szolgáló ATP is foszfort tartalmaz. Ezenkívül foszfor kell az izomösszehúzódáshoz, ingerületátvitelhez, a DNS és RNS felépítéséhez, és még számos más létfontosságú tevékenységhez.
Láthatjuk tehát, milyen sok feladatot lát el a szervezetben ez az anyag, hiánya mégis igen ritka. Ennek az az oka, hogy foszfort nagyon sok élelmiszer tartalmaz, méghozzá nagy mennyiségben. Túladagolható – sokáig úgy gondolták a táplálkozástudományi szakemberek, hogy a kalcium és a foszfor beviteli aránya optimális esetben 1:1, ám ez a gyakorlatban szinte kivitelezhetetlen, mivel több foszfor található egyszerűen a legtöbb élelmiszerben!
Tény, hogy a túl sok foszfor kálciumhiányhoz vezethet. A hosszú ideig történő foszfortúladagolás tehát veszélyezteti a csontok épségét! Ezt megelőzhetjük úgy, ha elkerüljük a mesterséges úton előállított mű-ételek fogyasztását, és figyelmünket atermészet adta, kiegyensúlyozott táplálékok felé irányítjuk!

A foszfor természetes forrásai:

Foszfor szinte mindenben van. Különösen jelentős a magas fehérjetartalmú ételekfoszfortartalma: a húsok, a halak, a tojás és a tejtermékek a leggazdagabbak foszforban. De nagy mennyiségben jelen van számos más élelmiszerben is, pl. a gabonafélékben, és egyre több késztermékhez is hozzáadják.

A foszfátok és a környezeti ártalmak:

A Parlament környezetvédelmi szakbizottsága szerint a mosóporok mellett a mosogatószereknek se lenne szabad foszfátot tartalmazniuk. A szennyvízzel együtt a vizekbe kerülő foszfátok ugyanis rontják a vízminőséget, elősegítik az algák szaporodását és így károsak a vízi élővilág számára is. A foszfátok lágyítják a kemény vizet, ezzel ugyan hatékonyabbá teszik a tisztítószereket, de amint a szennyvízzel együtt a tavakba vagy folyókba kerülnek, elősegítik az algásodást, amelynek következtében a halak és egyéb vízi élőlények nem jutnak megfelelő oxigénhez.


Egyéb blogok

Ezen időszak kiváló lehetőséget nyújt a közvetlen környezetünkben való szerepvállalásunk tisztázására és az életünk hitelességének a felmérésére.
A sorsfeladatról 2. rész
A sorsfeladatról 1. rész.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy