Tavaszi női jóga

A menstruáció utáni napokban a növekvő Holdidő jellemzői jelennek meg.

Mivel a női minőség mikrokozmosza egybekapcsolódik a makrokozmosszal, érdemes megfigyelni erre a fázisra jellemző makrokozmikus minőségeket is. Az évszakokat tekintve ez a tavasz, női életszakaszból a lány-amazon minősége. Ezek víz jellegűek, áramlóak, melyeket tiszta szándék, gondolkodás, lendület, aktív gondolkodás és frissesség jellemez. Ebben a szakaszban mindent átható üdeség és életvágy jelenik meg.

Ez az ÉSZIDŐ.

Biológiai szempontból ez a tüszőérési fázis: FHS hormon hatására a vérzés első napjától a petefészekben egy tüsző növekszik, benne egy petesejt érik, körülbelül a ciklus 11. napjáig. Ez pedig elkezdi termelni az ösztrogént, melynek hatására felépül a méhnyálkahártya.

A petesejt érésének időszaka a ciklus legdinamikusabb fázisa, ezért ideális lehet az ötletek, tervek megvalósítására. A hétköznapok gondjait könnyedén kezeljük, új gondolatok és elképzelések áradnak felénk. A figyelem a külvilágra irányul, rányílás az újra, az éber, kíváncsi felfedező állapotra, így
ezek a napok tökéletesek lehetnek az aratás tervezésére, a szándék létrehozására: milyen magot (elképzelést, szankalpát) szeretnénk „elültetni” a következő Holdhónapban. Ilyenkor alapozódik meg a ciklus egyensúlya és ritmusa.

Jógagyakorlás:

Legideálisabb a Nap- és Holdüdvözlet váltogatva, 3 körön át, hogy a ciklus egyensúlyát beállítsa.

Ízület tisztító gyakorlatok nagyon alkalmasak az áramlások felszabadításáért.

Asvini mudra: energetizáló és stressz oldó hatású, megfelelő energiaáramlási irányt elősegíti. A testnedvek természetes áramlásának előállításával egész idegrendszert felébreszti, élénkíti, a 72 ezer idegvégződést lazítja. Fokozza a kommunikációt, az érzelmi feszültséget oldja.

Viparita karani: az összes kibillent energiát összehangolja.

       

Ez az időszak a legalkalmasabb a mell önvizsgálatára, mert a mellszövet hormonális befolyásoltsága ekkor a legalacsonyabb. A mell rendszeres megfigyelését minden holdciklusban alkalmazni tanácsos. Sok félelem övezi az önvizsgálatot, mert miért keresgéljen az ember valamit, amit nem akar találni?  Ezért inkább a kóros állapot keresése helyett az érintés és a szeretet és gondoskodás energiáját juttassuk el testünknek erre a részére is.

Kivitelezése:

Hanyattfekvésben talpak a talajon, így laza a has, a jobb kar a fej felett a talajon pihen. Teljes tenyérrel simítsuk alulról felfelé a hónaljon át a jobb mellet, többször egymás után, lassú mozdulattal. Kívülről befelé körkörösen simító mozdulattal a középpont irányába az ujjak begyével puhán simítva, nagyon - nagyon lassan haladva érzékeljük a mell mirigyes állományát. Zárásként az első mozdulattal fejezzük be a ciklus első felének rítusát.


A mell vitális része a női bölcsességnek, ez a rítus segít meghallani üzeneteit. Mellünk normális része a testünknek, és legalább annyi gyöngédséget és figyelmet igényel, mint az arcunk vagy a hajunk. A mellben észlelt elváltozások döntő többsége jóindulatú.

A mell ápolása történhet vizualizációval is:

Relaxált állapot elérése után elképzelve, hogy meleg törölköző pihen a melleken, és érezve, hogy pulzál a mell tere, megengedve, hogy ez beleolvadjon a szívverésbe, és a szív ereje átáradjon a mellekbe. A vizualizációt napi egyszer, 12 héten át végezve a mell vitalitásának változását tapasztalhatjuk. Melleinket szépnek és egészségesnek látva, összpontosítva a képzelőerőnket és figyelmünket erre a területre, megőrizzük egészségét. Dristi manaha prána! Ahova a figyelem irányul, oda irányul az elme működése, és ahova az elme irányul, oda áramlik a prána, az életerő is.

Befejezésképpen végezzünk nádí sódanát a finomfizikai test egyensúlyáért. Ajánlott az aktív orrnyílással kezdeni, ha valamilyen kényelmetlenség van a testben akkor pedig a passzív orrnyílással.

Étkezés:

Ebben az időszakban az étrendet a finom stimulálások, életre keltés jellemezze. Hasznos az adsztrigens héjas mandula, a citromfű, a bazsalikom. Tanácsos kerülni a túl citrusos, érlelt ételt, cukrot és sok sót, mert a vízháztartást felborítja, ami a ciklus második felében duzzadó mellek, feszülések és puffadások formájában köszön vissza.

Ha ciklusod ezen időszakaszában nem fentieket tapasztalod, annak sok oka lehet, ami normális! Várom a kérdéseket! Következő részben a telihold fázis, ovulációs szakasz életmódjával és gyakorlataival ismerkedhetünk meg, illetve a mell szöveteinek erősítése és mirigyállományának frissítése jógagyakorlatokkal lesz a fókuszban.


A jegyzet készítéséhez felhasznált irodalom:

dr. Christine Northrup: Női test, női bölcsesség. Fiesta kft,1999.
Margit és Ruediger Dahlke: Női egész-ség. Bioenergetic kiadó.
Mishio Kushi: Rákmegelőző és gyógyító diéta. Kossuth kiadó.
Dr med. Elisabeth Raith-Paula: Élő adás  a testemből. Hortobágyi Tibor, 2006.
dr Indu Arora , Hoppál Bori (www.noitestcsodai.hu) és Gáborjáni Réka (www.noijoga.me;www.jogaszules.com) előadásai 2012-2014.

Képek: Kornhoffer Tünde szívességéből


Kapcsolódó blogok

Gyakorlat otthonra, nőknek.
Fázó méh? Hideg, jeges érzés az alhasban? Méhenergetizáló tippek őszre, CSAK NŐKNEK. Tippek Kornhoffer Tündétől.
Gauranga Das core erősítő sorozata után, íme, itt a női változat Kornhoffer Tündétől.
Egyéb blogok

Sokféleképpen lehet tönkretenni ezt a területet, a legtöbben mégis a stressz által okozott problémákkal küzdenek.
Meg tudjuk-e változtatni a sorsunk?
- avagy lehetséges-e meghaladni a horoszkópunk? -
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy