Immunerősítő babajóga

A jó idő közeledtével egyre több időt töltünk kisbabánkkal a játszótereken, parkokban, közösségekben, ezért rendkívül fontos mind az édesanya, mind a baba számára a szervezet támogatása, az immunrendszer erősítése. A rendszeres mozgás bizonyítottan segíti védekezőrendszerünk működését. Gyermekünk jógáztatása és masszírozása az egyik leghatékonyabb természetes immunerősítés, s rendelkezik egy óriási előnnyel: bárhol és bármikor alkalmazhatjuk.

Az alábbi gyakorlatok biztonsággal alkalmazhatóak a babáknál, viszont – mint minden mozgásformánál – javaslom esetlegesen orvos véleményének kikérését. Természetesen vannak eseteket, amikor ellenjavallt a gyakorlatok bárminemű végzése. Így például: 6 hétnél fiatalabb baba esetében, műtét után; ha a pici beteg, lázas, hasmenése van; védőoltás után, vagy ha babánk nagyon kimerült, vagy éppen alszik.

Habár e mozgássorok önmagukban is nagy örömet szereznek a piciknek, jógázás közben tovább fokozhatjuk a játékosságot énekléssel, mondókázással. Válasszunk számunkra kedves és élvezetes mondókákat, höcögtetőket, simogatókat, lovagoltatókat, tapsolókat. (Az egyes gyakorlatok videóin ezekre példákat is adok.) Használjuk ezeket bátran más helyzetekben is, hiszen ezek nagyon segítik a gyermek beszédértését, valamint az anyanyelv elsajátítását.

Gyakorlatok


Legalább háromszor végezzük el a gyakorlatokat, mivel csak akkor tudják igazán kifejteni a hatásukat. Az, hogy mennyivel csinálunk többet ne csak a rendelkezésünkre álló időtől, hanem  a baba aktuális érzelmi állapotától is függjön.

1.      Indiai fejés: jobb kézzel fogjuk meg gyengéden a pici jobb lábát boka fölött. Bal kézzel simítsuk végig a baba lábát fejő mozdulatot végezve a comb belsejétől indulva egészen a bokáig. Cseréljük meg kezünket, s ezúttal bal kézzel fogjuk meg a picit bokája felett, s jobb kézzel végezzük el ugyanezt a mozdulatot a comb külső oldalától a bokáig. Ismételjük meg mindezt a bal lábra is.

2.      Hengergetés: Egyik tenyerünket helyezzük a kisbaba jobb combja tövének belső oldalára, a másikat a külső oldalára. Hengergessük a tenyerek között a lábacskáját combtól a boka irányába. Végezzük el ugyanezt a másik lábra is.

3.      Fél lótusz: Bal lábacskáját nyújtsuk ki. és a jobb lábfejét gyengéden, erőltetés nélkül helyezzük a bal combtőhöz. Fontos, hogy a mozdulat és póz kényelmes legyen a kicsinek. Figyeljük a baba reakcióit! Ugyanezt hajtsuk végre a másik lábbal is.

4.      Biciklizés:


5.      Térdek a hashoz: Hajlítsuk be a baba térdeit, és toljuk fel azokat a pocihoz. Tartsuk ott néhány másodpercig, majd ismét nyújtsuk a lábacskákat. Ez egyben kellemes masszázst is ad a hasi szerveknek.

6.      Lábkeresztezés: Fogjuk meg gyengéden a baba kinyújtott lábait a boka fölött, majd keresztezzük először a jobb lábat a bal fölött, azután a bal lábat a jobb fölött.

7.      Menetelés: (Itt érdemes feltekerni a hangerőt! :P)


8.      Körzések:


9.      Hónalj simítása: Emeljük magastartásba a baba jobb karját, és néhány mozdulattal –föntről lefelé – simítsuk végig a pici hónalját. Ugyanezt végezzük el a másik oldalra is.

10.  Simítás a fülek mögött és áll alatt: Ujjbegyeket helyezzük a fülkagylók elé, majd simítsuk végig a fül mögött, folytassuk a mozdulatot az állkapocs alatt, és az áll középen fejezzük be a mozdulatot.
 
A babajóga és babamasszázs – szinte elválaszthatatlanok egymástól – több ezer éves múltra tekint vissza Indiában. Az immunrendszer javításán túl még számos jótékony hatása van, többek között a kognitív és emocionális fejlődés segítése, az ideg és izomrendszer erősödése, a szülő-gyermek közötti kötődés elmélyülése. Mindemellett nemcsak a babának, hanem a gondviselőnek is örömteli tevékenység! Ezért adjuk meg a lehetőséget a legkissebbeknek is, hogy rendszeresen élvezhesék ezt a mozgásformát!
Betegségmentes, napsütéses tavaszt, és kellemes jógázást mindenkinek!

Vidák Vénusz

 
Felhasznált irodalom:
Epple, Anita-Carpenter, Pauline: Baby Massage and Yoga. Hodder Education, London, 2007.
McClure, Vimala: Babamasszázs. Kossuth Kiadó Zrt, Budapest, 2008.
Thomas, Julie Llewellyn: Yoga for Mother and Baby. Octupus Publishing Group Ltd, London, 2006.

Videók: a szerzőtől
Kép: sthutterstock.com


Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy