Lúdtalp és a jóga

Hazánkban éppúgy, mint más fejlett országokban a lúdtalp, más néven pes planus, ma már népbetegségnek számít. Egyre többen, gyermekek és felnőttek egyaránt szenvednek a lábboltozat szerkezetének gyengülése által fellépő kellemetlenségektől, fájdalmaktól. A lábfej egészséges felépítésének megtartása érdekében fontos, hogy rendszeresen végezzünk olyan gyakorlatokat, amelyek elősegítik a lábfej izmainak a megerősödését. A jóga gyakorlásával nemcsak megelőzhetjük, hanem a már kialakult problémák kezelését is támogathatjuk. A siker kulcsa a megfelelő ászanák végzésében és a rendszerességben rejlik.
 
Hasonlóan más betegségekhez, a lúdtalp esetében is a legjobb megoldás a megelőzés. Ahhoz, hogy meg tudjuk őrizni lábunk egészségét, már gyermekkorban ajánlatos elkezdeni a láb tornáztatását vagy a jógáját.

Habár a babák talpfelszíne teljesen lapos, csecsemőkorban még nem beszélhetünk lúdtalpas állapotról. Ekkor még zsírpárnák fedik boltozat területét; s az izomzat a felállás, járás időszakában kezd el fokozatosan megerősödni. A lábboltozat végleges formája körülbelül 2-3 éves korra alakul ki, ezért az alábbi gyakorlatsort az óvodás korosztálynak állítottam össze. A sorozat nemcsak a láb és labfej izmait, hanem a gyermekek koordinációs készségét, egyensúlyérzékét, kognitív és szenzomotoros képességeit is fejleszti egyben. Mindegyik gyakorlatot érdemes legalább ötször elvégezni
A kisóvodásoknak szánt gyakorlatokat bátran végezheti az idősebb korosztály, még a felnőttek is. :)
 
1.      Ülő/Négykézlábas gyakorlatok
 

  • Lábujjak széterpesztése kilégzésre majd belégzésre azok hajlítása
  • Emeljük el a lábfejeket a talajtól, és akasszuk egymásba a nagylábujjakat. Próbáljuk eltávolítani egymástól a lábfejeket, úgy hogy a lábujjak helyzetén nem változtatunk. A légzés közben folyamatos.
  • Talpak a talajon pihennek, kilégzésre a nagylábujjakat emeljük föl és tartsuk néhány másodpercig, majd belégzésre engedjük vissza a földre.
  • Kiindulóhelyzet mint az előző gyakorlatnál, ez alkalommal kilégzésre a nagylábujjak és a kislábujjak a talajon maradnak és a középső hármat emeljük fel. Tartsuk meg ebben a helyzetben majd belégzésre engedjük vissza a földre.
  • Hernyómozgás: hernyók mozgását utánozva a lábujjakkal, a talajt karmolva haladjunk előre, majd hátrafelé is.
  • Bokakörzések
  • Papírzsebkendő-galacsin: Terítsünk le egy széthajtogatott papírzsebkendőt a földre, és a lábujjak segítségével gyúrjunk belőle galacsint.
  • Tigris póz : Kiindulóhelyzet négykézláb állás. Belégzésre hátraemeljük a jobb lábat, közben lábfej visszahúzva („pipál”). Kilégzésre lefeszített lábfejjel („spiccel”) visszahúzzuk a lábat, és próbáljuk megérinteni a térddel a homlokot. Végezzük el dinamikusan mindkét oldalra.
  • Macskapóz (márdzsárászana) és lefelé néző kutyapóz (adhó–mukha–svanászana) dinamikusan. Kiinduló helyzetünk a macskapóz. Belégzésre homorítjuk a hátat, fejet és mellkast kiemeljük, lábfejünk a talajra simul. Belégzésre kiinduló helyzetet vesszük fel, majd kilégzésre felemeljük a medencéta lefelé néző kutya pózába. Talpak rásimulnak a talajra. Belégzésre helyezzük a térdeket ismét a talajra négykézláb állásba, lábfej a talajra simul.

 
2.      Talpat erősítő álló ászanák
 
Játékos formában:

  • Fapóz (vriksászana). Érdemes a kiscsoportos korosztálynál rávezető gyakorlatokat végeztetni, hiszen náluk az egyensúlyérzék még nem annyira fejlett.
    Rávezető gyakorlat: Kiindulóhelyzet tádászana. Hajlítsuk a jobb térdet és emeljük azt fel. Néhány másodpercig álljunk egy lábon. Majd végezzük el ugyanezt a másik oldalra is.
    A fapózt először úgy gyakoroltassuk, hogy a gyermek a talpat a boka fölé helyezze először. Ha már biztonsággal meg tudja tartani a pózt, akkor tehetjük a talpat följebb a térd fölé. (körülbelül középső-nagycsoportos gyermekek) Arra ügyeljünk, hogy a térdre sohasem helyezzük a talpat!
  • Székpóz (utkatászana) nagy-és maxicsoportosoknak ajánlom.
  • pálmafapóz (tálászana);
  • A székpóz és pálmafapóz dinamikus váltogatása. Kiinduló helyzet az utkatászana, majd belégzésre tálászana,  s kilégzésre ismét székpóz. Nagy- és maxicsoportosoknak ajánlom.
  • Harcospóz 1.(Vírabhadrászana 1; A 3-5 évesek részére egy módosított változatot ajánlok. Kiindulóhelyzet: tádászana, kezek csípőn. Lépjünk hátra nem túl hosszan, sarkat emeljük fel a talajról, lábujjak a földön maradnak, a sarok merőleges a talajra. 6-7 évesekkel már megpróbálhatjuk hozzáadni a kéztartást is.
  • Harcospóz / mérlegállás (Vírabhadrászana 3.)Nagycsoportos korosztálytól.

 3.      Járógyakorlatok
 

  • Mackójárás: lábujjakat hajlítsuk be, és a testsúlyt helyezzük a talp külső szélére. Járjuk körbe így a szobát.
  • Óriásjárás: sétáljunk lábujjhegyen kezünkkel felfelé nyújtózva.
  • Törpejárás: guggolásban járjuk körbe a helységet.

 
4.      Játékos fejlesztő gyakorlatok
 

  • A lábujjak segítségével papírzsebkendőt / szalvétát / újságpapírt tépjünk apró darabokra, majd szintén a lábujjakkal egyenként szedegessük fel a fecniket.
  • Szórjunk szét a földön színes üveggolyókat / ceruzákat / zsírkrétákat, és egyesével szedjük fel a lábujjakkal. Ha a színeket szeretnénk gyakoroltatni, akkor mondhatjuk, hogy egyszerre csak egy bizonyos színt gyűjtsenek össze a gyerekek.
  • A gyermekkel szembe üljünk le a földre és két talpunkkal fogjunk meg egy labdát. Dobjuk neki a labdát úgy, hogy a kezünket ne használjuk. A szembenülő gyermeknek is lábbal kell elkapni a labdát.
  • Rajzoljunk a lábujjak közé fogott ceruzával, zsírkrétával vagy akár ragadhatunk festőecsetet is. Meglepően gyönyörű alkotások születnek ily módon.

 
A lúdtalpas állapot nem veszélyes, de nagyban ronthatja az életminőségünket, hiszen a lábak teherbíróképessége csökken, izületi fájdalmakat okozhat, állóképességünk jelentősen romolhat stb. Kis odafigyeléssel és rendszeres gyakorlással viszont mindez megelőzhető.

Kellemes jógázást mindenkinek!


 


Egyéb blogok

Asztrológusként úgy tapasztaltam, hogy akkor keresnek fel az emberek a kérdéseikkel, amikor olyan élethelyzetben vannak, amely problémát, feszültséget, sőt olykor megoldhatatlannak látszó nehézséget hozott a számukra.
Csillag–jóga rovatunk első epizódját máris egy nagyon különleges időszak ismertetésével kezdhetjük.
Csillag–jóga sorozatunkban egy régi hagyományt szeretnénk feleleveníteni, s átültetni azt a mai korunk pezsgő hétköznapjainak ritmusára.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Rámájana
Rámájana nandagopa 2017.02.14.

RÁMÁJÁNA

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

Filozófiai istentan – A kurzus segít áttekinteni és megérteni a védikus hagyomány istenképét. Megismerhetjük az isteni inkarnációk kategóriáit, a tíz legjelentősebb avatár kedvteléseit, valamint a jelentősebb félisteneket.

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» A Védikus világkép
A Védikus világkép nandagopa 2017.02.14.

A VÉDIKUS VILÁGKÉP

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

A Védikus Világkép: hogyan mutatja be a védikus irodalom az univerzum felépítését, annak lakóit, valamint a kozmikus időciklusokat?

Előadó: Dr. Schnitchen Csaba (Száksi-gopála Dásza).

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA