Stressz ellen jóga

Korunkban a stressz népbetegségnek számít. Minden életszakaszban nagyon fontos a stresszorok kiküszöbölése és a negatív stresszben bővelkedő életmód kerülése. Erre különösen várandósság  idején ajánlott odafigyelni, hiszen a negatív hatások nemcsak az édesanyára, de magzatára is kihatnak. A várandósság időszaka fizikailag és lelkileg is megterhelő lehet, hiszen számtalan olyan tényező merülhet fel, ami miatt a leendő édesanya feszültséget érezhet. Teljesen természetes, ha időnként hatalmába keríti az aggodalom, mivel egy gyermek nevelése, gondozása mindig nagy felelősség. Annak érdekében, hogy az anya a lehető legkevesebb stresszel élje meg ezt a csodálatos változást szeretnék néhány tippet adni hogyan lehet természetes eszközökkel kezelni ezeket az érzéseket.

A feszültségoldás egyik leghatékonyabb eszköze a mozgás. Bátran jógázhatnak a leendő édesanyák, azonban nekik csakis a kismama jóga ajánlott. Az alábbiakban közzétett ászanákat és légzőgyakorlatokat kifejezetten várandós anyukáknak állítottam össze, de azok is nyugodtan végezhetik, akik nem hordanak kisbabát a szívük alatt.

Ászanák:


Falnál végzendő gyakorlatoknál az ászana felvételének módja:. Elöször helyezkedjünk el oldaltfekvésben úgy, hogy a fenék hozzáérjen a falhoz, majd gördüljünk lassan a hátunkra, s a lábainkkal lépegessünk fel a falon a kívánt magasságig.

málászana jóga kismama
  • Uttána sisószana: Kiindulóhelyzet: négykézlábállás. A tenyereket csúsztassuk előre a jógamatracon, és helyezzük a homlokot a talajra. Karok nyújtva. Áldott állapotban mindenképpen így végezzük ezt a gyakorlatot, míg mások a homlok helyett az állukra is támaszkodhatnak.
stressz elleni gyakorlat kismama - uttána sisószana
  • Márdzsárászana
  • Namaszkárászana, ez a póz tökéletes arra, hogy gyakoroljuk a mellkasi légzést.
  • Sasánkászana: ez egy pihenőpóz, viszont több szempontból is fontos hiszen stresszoldó hatásán kívül lazítja a csípőt a keresztcsontot, és a gáti szakasz is tehermentesíti.

 
Légzőgyakorlatok:

  • „Naplégzés”  

Helyezkedjünk el egy számunkra kényelmes keresztezett ülésben, és kilégzésre vegyük fel a namaszkárászana kéztartását. Majd belégzésre emeljük a karokat magastartásba úgy, hogy a tenyerek összesímulva maradnak. Tágul a mellkas, tüdő megtelik levegővel. Kilégzésre távolítsuk el a tenyereket egymástól , fordítsuk kifelé, és eresszük le oldalt a törzsünk mellé a talajra. Visszafelé haladva: belégzésre hozzuk magastartásba a karokat, és érintsük össze a tenyereket a fejünk fölött, kilégzésre pedig vigyük le az összetett tenyereket a mellkasunk elé imapózba.
Ez egy teljes kör.
 

  • „HA-légzés”

Orron keresztül mély belégzés, miközben a vállakat felhúzzuk a fülekhez. Kilégzésre leejtjük a vállakat, és megkönnyebbülő sóhajjal ejtjük ki a HA szócskát.
 

 
Relaxáció  :
A relaxáció nem más mint a testi és lelki egyensúly létrejöttét segítő tudatos lazítás. Szánjunk naponta néhány percet testrészeink ellazítására és önmagunk felé fordulás gyakorlására. Ezt az időt felhasználhatjuk a magzathoz való kapcsolat mélyítésére: vizualizáljuk a kisbabát, gondolatban vegyük kézbe, cirógassuk, szeretgessük, beszéljünk hozzá.
Savászana helyett a várandóság előrehaladott állapotában – különösen a 30. hét után - válasszunk oldalfekvős pihenőpózt. Helyezkedjünk el oldalfekvésben, hajlítsuk be a térdeket, helyezzünk ülőpárnát (bármilyen párna vagy feltekert pokróc is megfelel) a térdek közé, s ha kényelmesebb, a fej alá is.


Stresszmentes várandóságot, kellemes lazítást és jógázást kívánok!


Kép: szerzőtől
Felhasznált irodalom:
Freedman, Francoise Barbira: Jóga alapjai kismamáknak szülés előtt és után. Budapest, Mérték Kiadó, 2005.


Egyéb blogok

Asztrológusként úgy tapasztaltam, hogy akkor keresnek fel az emberek a kérdéseikkel, amikor olyan élethelyzetben vannak, amely problémát, feszültséget, sőt olykor megoldhatatlannak látszó nehézséget hozott a számukra.
Csillag–jóga rovatunk első epizódját máris egy nagyon különleges időszak ismertetésével kezdhetjük.
Csillag–jóga sorozatunkban egy régi hagyományt szeretnénk feleleveníteni, s átültetni azt a mai korunk pezsgő hétköznapjainak ritmusára.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Rámájana
Rámájana nandagopa 2017.02.14.

RÁMÁJÁNA

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

Filozófiai istentan – A kurzus segít áttekinteni és megérteni a védikus hagyomány istenképét. Megismerhetjük az isteni inkarnációk kategóriáit, a tíz legjelentősebb avatár kedvteléseit, valamint a jelentősebb félisteneket.

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» A Védikus világkép
A Védikus világkép nandagopa 2017.02.14.

A VÉDIKUS VILÁGKÉP

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

A Védikus Világkép: hogyan mutatja be a védikus irodalom az univerzum felépítését, annak lakóit, valamint a kozmikus időciklusokat?

Előadó: Dr. Schnitchen Csaba (Száksi-gopála Dásza).

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA