SZÍNES SZÜREEET!
Elérkezett évkörünkben a szüret, a betakarítás ideje. Ez a női ciklusban az ovulációt követő „erő” napoknak felel meg.

A petefészek gyors energiája ilyenkor megérkezik a méh terébe, magától értetődő rendben, ahogy a nyár minden zsongása, dinamikája most őszbe csendesül.
Kapha, földelő és stabilizáló folyamatok teljesednek ki. A jógini célja a túlzott váta (levegő és éter) csökkentése, a jó kapha növelése, a stabilitás és az egyensúly megtartása. Ilyenkor a tűz (agni) is csökken a testben. Különösen erre kell odafigyelni szeles, hidegebb napokon.
 
Ősszel leginkább a meleg és olajos ételek, továbbá a fűtő hatású fűszerek és étkek támogatják az egyensúly megőrzését. (Vigyázat! Túlzott tűznél ez nem így van.) Az új évszak beköszöntével eljön az erőlevesek ideje, melyek illatos gyömbérrel, feketeborssal, lassú tűzön tovább főnek, hogy minél több tűz maradhasson bennük.
Ilyenkor a nyers saláták helyett inkább pároljuk, süssük a zöldségeket! 
Együnk "szivárványt", vagyis legyen minél többféle szín a tányérunkon!
 
Energetikai szempontból ez az anyai Boldogasszony fázis, amelynek szakrális feladata – akár az őszé – a jelenlét, a gondoskodás és a táplálás.
 
 
Az Anaya női jógában a méhre fókuszálunk gyakorlásaink során, mert az energia ideérkezik.
 
A méh szorosan kapcsolódik a harmadik (Napfonat- vagy köldök)csakrához és az ÖNBECSÜLÉSHEZ.
 
A személyes vagy érzelmi bizonytalanság miatt visszatartott kreativitás méhpanaszokat eredményezhet. A szerv energetikai szempontból a nők legbensőbb ÉN-tudatához tartozik, belső világához kapcsolódik. Alsó szívnek is tekinthetjük, ami a női erő központja.
 
A méh az álmoknak, az önmegvalósításnak a szimbóluma. Egészségi állapota tükre érzelmi állapotunknak, a lélek legmélyén önmagunkba vetett hitünknek. A méh egészsége forog kockán, ha egy nő nem hisz önmagában, vagy túlzott mértékben önkritikus.
 
Energiája lassúbb, mint a petefészeké. (A magzat 9 holdhónap alatt, a pete 1 holdhónap alatt fejlődik ki.) A méh a petefészek teremtő energiájának, magjának talaja. Innen teljesedik ki a megnyilvánulni vágyó gyermek, szellemi gyermek.
 
Ciklusunk ezen szakasza az élénk és életszerű álmok ideje. Ilyenkor nagyon jól halljuk a belső hangot, és felismerjük a belső igazságot, annak legőszintébb és legtisztább formájában. A nők ekkor képesek a legjobban ráhangolódni az ösztönös intelligenciájukra és arra, ami nem működik jól az életükben.
 
A társadalom nem annyira üdvözli ezt az időszakot, ehelyett azt értékeli, amit racionálisan képes megérteni. Emiatt sok nő útját állja a lunáris, tudatalatti információk megérkezésének.
 
A lunáris információk elgondolkodtatóak, és intuíción, ösztönös megérzéseken alapulnak. Álmokban, éhségérzetben, érzelmekben érkeznek. Ha legátoljuk ezen információk érkezését, akkor PMS izgatottság, dühkitörés formájában érkeznek hozzánk. (Mint minden más, amiről nem veszünk tudomást, betegségként érkezik meg.)
 
A testi folyamatok nagymértékben támogatják a külső aktivitásból egy elgondolkodóbb létezési módba való természetes visszavonulást.
 
Tüszőrepedés után a sárgatesthormon szintjének emelkedésével nő az inzulinrezisztencia, emiatt akár két kilót is könnyen felszedhetünk. Így érdemes ebédre és vacsorára fehérjedús, de alacsony szénhidráttartalmú ételeket fogyasztani. (Pitták salátákat, váták párolt zöldségeket egyenek hússal vagy túróval, sajttal.)
 
 
Tanácsok őszre
 
•    Igyunk eleget, karhossznyi mennyiségű vizet! (Ki-ki annyit, amilyen hosszú és vastag a karja). Vátáknak egy darabka gyömbér is ázhat a vizespalackban.
•    Végezzünk dinamikus mozgásokat a vérkeringés fokozására! Legyünk aktívak! Sétáljunk, lépcsőzzünk!
•    Alkalmazzunk nyirokmasszázst, bőrradírozást: reggelente masszírozzuk át az egész testet egy durva törülközővel a szív irányában!
 
Jógagyakorlásunkban a Nap- és Holdüdvözletet váltogassuk három körön át, és végezzünk nádí-sóddana légzést. Ez az összes kibillent energiát összehangolja. 
 
Az alábbi gyakorlatsort haladó tanítványoknak ajánljuk, mivel fontos tudni a kontraindikációkat. Érdemes jógastúdiót felkeresni, hogy biztonsággal megtanulhasd az egyes ászanákat!
 
 
Méhet erősítő ászana-szekvencia
 
Cél: a méh terének energizálása és táplálása.
 
Márdzsárászanafinoman masszírozza a medence szerveit.
 
Mardzsárászana asvini mudrával a domborításnál: az asvini mudra distressz, energetizál és megfelelő energiaáramlási irányt hoz létre. A sok vátaáramlás kimerítő. A testnedvek természetes áramlása felébreszti, élénkíti az egész idegrendszert, lazítja a 72 ezer idegvégződést. Fokozza a kommunikációt, lazítja a fasciákat, és oldja az érzelmi feszültséget.
 
Adhó-mukha-svanászana és Úrdhva-mukha-svanászana: a jógapózok gyakorlásával a méh terének alapos átmozgatása, a tartószalagok erősítése, és az izmok vérbőségének, így táplálásának fokozása válik lehetővé.
 
Kapotászana, kéz a talajon, finom törzskörzés jobbra majd balra: az áramlással fokozódik a szakrális csakra vízminősége. Ez az alapos tisztítás és energizálás a medence szerveinek táplálását biztosítja.
 
Dandászana: a stabilitás, a földelés és a megérkezés ászanája.
 
Gómukhászana: erősíti a méhet.  
 
Viparíta-karani: véleményem szerint a legjobb fordított testhelyzetű jógapóz női gyakorlók számára. Fokozható általa a lunar energia, ami egyfajta hűvös, kettős funkciót lát el. A fordított testhelyzet miatt a testnedvek természetes visszaszívódása stabilizálja a méh erejét.
 
Csavarás: energizálás, stresszoldás történik a belső szervek teréből is.
 
Lazításként ajánlott a szupta-baddha-kónászana végzése, a combok alátámasztásával, és a karok fej felett, talajon történő pihentetésével. A szívcsakra terének megnyitásával a fokozott medencetáji keringés a felső szívtérbe érkezhet.
 
A relaxáció alatt egyszerűen csak pihenj meg a méhedben: feküdj bele, ahogy Gáborjáni Réka tanítja.
 
 
A méhed ajándék, akár te magad.
 
 
Szerző: Kornhoffer Tünde jógaterapeuta, Anaya női jóga oktató

www.aranycsillag-joga.hu
 
 
A jegyzet készítéséhez felhasznált irodalom:
dr. Christine Northrup: Női test, női bölcsesség. Fiesta kft, 1999.
Margit és Ruediger Dahlke: Női egész-ség. Bioenergetic Kiadó.
D. Pape-B. Quadbeck – A. Cavelius: Hormonképlet. Mérték Kiadó, 2009.
Mishio Kushi: Rákmegelőző és gyógyító diéta. Kossuth Kiadó.
Dr med. Elisabeth Raith-Paula: Élő adás a testemből. Felelős Kiadó: Hortobágyi Tibor, 2006.
dr Indu Arora, Hoppál Bori és Gáborjáni Réka előadásai 2012-2014.

Képek forrása: https://janebooth.wordpress.com


Kapcsolódó blogok

Fázó méh? Hideg, jeges érzés az alhasban? Méhenergetizáló tippek őszre, CSAK NŐKNEK. Tippek Kornhoffer Tündétől.
Gauranga Das core erősítő sorozata után, íme, itt a női változat Kornhoffer Tündétől.
Tavasszal a női jógában a termékenységre való előkészület áll a fókuszban. Kornhoffer Tünde cikke.
Egyéb blogok

A csillagjóga következő részében új energiák megjelenését köszönthetjük.
Asztrológusként úgy tapasztaltam, hogy akkor keresnek fel az emberek a kérdéseikkel, amikor olyan élethelyzetben vannak, amely problémát, feszültséget, sőt olykor megoldhatatlannak látszó nehézséget hozott a számukra.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok