Földüdvözlet sorozat

A női jógában a Napüdvözlet és a Holdüdvözlet mellett további jellegzetes ászana sorozatokat is végzünk. Ezek egyike a Földüdvözlet, aminek végzése során a föld minőséggel és méhünkkel kapcsolódhatunk össze, s felébreszthetjük az alhas, a gát és a medence energiáit, a gyökércsakrát és a szakrális csakrát, a termékeny, teremtő energiákat. A Földüdvözlet méhterápiás gyakorlatsorként is alkalmazható, ha kifejezetten méhünk egészségéért szeretnénk tenni vagy termékenységi problémát megoldani. Gyakorlataival az alhasi területet masszírozzuk meg, felélénkítjük, megtisztítjuk és ezáltal gyógyítjuk a belső női szerveket, a méhet és a petefészkeket. Emellett átmozgatjuk és erősítjük a medence, a csípő és a gát területét is, így pozitív hatással lehetünk a nőiségünk megélésével, saját nőiségünk el nem fogadásával összefüggő problémáinkra.
 
A Földüdvözletet a ciklus bármelyik szakában végezhetjük. Ciklusunk kezdetén a szilárdságot, erőt, ciklusunk közepén méhünk befogadó és teremtő energiáit támogatjuk vele; a menstruáció előtti időszakban az elmélyülést, a befelé fordulást segíthetjük, menstruáció alatt pedig magát a menstruáció folyamatát, illetve oldjuk a menstruációs fájdalmakat. Energetikai és lelki szinten erősítjük az intuíció, a belső megérzés, a vágyak, a természetes női bölcsesség áramlását, befogadását, az ezzel való kapcsolódást. Méhünk nem csak az új élet születésének bölcsője, hanem átvitt értelemben a kreativitásunk, saját álmaink, vágyaink megteremtésének, világra hozásának központja is: minél inkább ráhangolódunk, annál inkább segíteni fog minket belső hangunk megtalálásában és felszabadításában.
 
A gyakorlatsorból végezhetünk több kört egymás után, például három vagy kilenc kört. Gyakorolhatjuk önállóan vagy női jógás szádhanánkba beépítve. (Érdemes előtte rövid bemelegítést végezni.) Körönként fokozatosan mélyítsük el a pózokat, hagyjuk magunkat folyamatosan áramlani egyik ászanából a következőbe. Eközben figyelmünket tartsuk az alhas területén, tudatosítsuk az ott végbemenő fizikai, energetikai, valamint az érzelmi, gondolati változásokat. Akár le is jegyezhetjük utána egy külön füzetbe, naplóba.
 
A Földüdvözlet kevésbé intenzív gyakorlatsor, így végezhetjük menstruáció alatt is, de csak akkor, ha jólesik a jógázás. Figyeljük a testünk jelzéseit. Az egymás után végzett könnyed, áramlós mozdulatok jótékonyan hatnak az alhasi területre és szervekre, fizikailag és energetikailag is támogatják a menstruációs folyamatot, enyhítik az esetleges menstruációs panaszokat. Fontos, hogy az alábbiak figyelembevételével gyakoroljunk a menzesz ideje alatt:

  1. Kerüljük az intenzív, megerőltető testmozgást, ezért a Földüdvözlet gyakorlása is legyen lassú, finom és áramlós, semmint dinamikus, erőteljes, kitartott.
  2. Ne menjünk bele mélyen az ászanákba, kerüljük az alhas erőteljes nyomását, inkább csak gyengéden masszírozzuk a gyakorlatokkal.
  3. A fordított testhelyzeteket hajlított térddel végezzük és csak rövid ideig tartsuk ki őket.

 
Ha mindennap végzünk néhány kört, megfigyelhetjük azt is, hogy a ciklus különböző időszakában más-más hangulatban, minőségben esik jól a gyakorlatok végzése.
 
Az általam ismert Földüdvözlet sor kivitelezése:
 

  1. Elhelyezkedünk sarokülésben (vadzsrászana), térdek csípőszélességű terpeszben, lábfejek egymás mellett a talajra simulnak, kezek a combon tenyérrel fölfelé. Kilégzésre összeillesztjük tenyerünket a mellkasunk előtt üdvözlőtartásban (namaszkára mudra). 
  2. Belégzésre felnyújtózunk a karunkkal, medencénk marad a sarkunkon. Egyenes törzzsel nyújtózunk fölfelé, ha szükséges, bontjuk a kéztartást, és úgy nyújtózunk a karokkal.
  3. Kilégzésre előredöntünk és megérkezünk babapózba (sasánkászana), medencénk továbbra is a sarkunkon, hasunk és törzsünk rásimul a combunkra. Karunkkal előrenyújtózunk, tenyerünket vállszélességben lesimítjuk a talajra. Megtarthatjuk a namaszkára mudrát is, de a következő ászana előtt mindenképpen bontsuk a kéztartást és vigyük vállszélességbe a kezeket.
  4. Belégzésre felemelkedünk térdelőtámaszba (márdzsárászana), csípőszélességű terpeszben nyitjuk a lábfejünket és homorítunk.
  5. Kilégzésre domborítunk.
  6. Belégzésre ismét homorítunk.
  7. Kilégzésre felemelkedünk lefelé néző kutyapózba (adhó-mukha-svanászana): kezünket egy tenyérnyivel előrébb helyezzük, lábujjhegyre emelkedünk és felemeljük a medencénket. Lábunkat nyújtjuk (ha nem engednek az izmok, nyugodtan hajlítsuk a térdet), sarokkal törekszünk a talaj felé, medencénkkel fölfelé nyújtózunk. Menstruáció alatt csak rövid ideig tartsuk ki és mindenképpen hajlítsuk közben a térdet, engedjük, hogy hasunk rásimuljon a combunkra, jótékony masszázst adva ezzel az alhasi szerveknek.
  8. Belégzésre előrelépünk vagy előreugrunk a kezünk közé, hajlítjuk a térdet, leengedjük a medencét és megérkezünk mélyguggolásba. Talpon vagy lábujjhegyen egyensúlyozunk, emeljük a törzsünket, szétnyitjuk a térdünket, és felvesszük a namaszkára mudrát: törzsünkkel vagy  (a) előredöntünk és könyökünkkel a belső combunkon támaszkodunk (málászana-variáció) vagy (b) teljesen felegyenesedünk, és kezünket a mellkasunk elé hozzuk (góraksászana-variáció). Ez a testhelyzet különösen jótékonyan hat a méhünkre, energetizálja és masszírozza az alhasi szerveket, segíti az apána váju mozgását, termékenységi problémáknál terápiás céllal is végezhető. A lábujjhegyen való egyensúlyozás a szilárdságunkat, stabilitásunkat is erősíti.
  9. Kilégzésre megérkezünk előrehajlásba (uttánászana vagy páda-hasztászana 1.): zárjuk a térdünket, tenyerünket letesszük a talajra a lábfejünk mellé, nyújtjuk a lábunkat (ameddig engednek az izmok), és emeljük a medencénket, törzsünkkel nyújtózunk lefelé. Menstruáció esetén itt is hajlítsuk a térdet, és simítsuk rá a hasunkat a combunkra, ne tartsuk ki hosszan az ászanát.
  10. Belégzésre fülünk mellett nyújtjuk a karokat, és fölemelkedünk állásba (úrdhva-haszta-tádászana), karunkkal és törzsünkkel nyújtózunk fölfelé. Ha érzékeny a derekunk, hajlítsuk a térdet és így emelkedjünk föl, vagy pedig karunkat és fejünket lógatva fokozatosan gördüljünk föl állásba. Kilégzésre visszaérkezünk előrehajlásba (uttánászana vagy páda-hasztászana 1.) és folytatjuk a sort visszafelé, míg végül sarokülésben, namaszkára mudrával zárjuk a Földüdvözletet.   

 földüdvözlet
Mint általában az üdvözlősorokból, Földüdvözletből is többféle létezik. A női jógához kapcsolódóan a fentebb leírt sorral (kis eltérésekkel) kismama-földüdvözletként is találkozhatunk. Kismamaság és női betegségek, panaszok esetén természetesen mindig ajánlott kismamajóga-oktatóval vagy nőijóga-oktatóval konzultálni a gyakorlatsor végzése előtt.
 


Szerző: Pékó Zsanett
Naliní női jóga oktató
A Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola 2. évfolyamos jógamester hallgatója
 
Felhasznált irodalom:
Naliní női jóga oktatóképzés – vezette Kovács Gyöngyi Naliní, Padma Jógastúdió, 2013. február – 2014. január
Termékenységi workshop – vezette dr. Indu Arora, Padma Jógastúdió, 2013. augusztus
Kismama Földüdvözlet (letöltve 2016.02.07.):
http://jogamami.hu/kismamajoga-kismama-foldudvozlet/

Az ábra és kép szerző alkotása. A mandala mintájának forrása: zsebmandala.hu.


Kapcsolódó blogok

Sok nőnél a visszafojtott, ki nem mondott szavak, az önkifejezéssel kapcsolatos problémák, a felszínre törni kívánó, de elhallgatott mondanivalók lelki, mentális és energetikai szinten is blokkokat, elakadásokat okozhatnak, melyek akár testi tünetekben is megnyilvánulhatnak.
Egyéb blogok

Asztrológusként úgy tapasztaltam, hogy akkor keresnek fel az emberek a kérdéseikkel, amikor olyan élethelyzetben vannak, amely problémát, feszültséget, sőt olykor megoldhatatlannak látszó nehézséget hozott a számukra.
Csillag–jóga sorozatunkban egy régi hagyományt szeretnénk feleleveníteni, s átültetni azt a mai korunk pezsgő hétköznapjainak ritmusára.
A védikus asztrológia tárgykörével egyre több és több érdeklődő foglalkozik. Nagyon sokan olyan személyek is, akik elkötelezett, mély lelki-spirituális életet élnek. Az asztrológia mennyire hiteles tudományág, mennyire van létjogosultsága napjainkban?
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA

» Meditáció és önismeret
Meditáció és önismeret Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

MEDITÁCIÓS ÉS ÖNISMERETI TANFOLYAM

» Haladó jóga tanfolyam
Haladó jóga tanfolyam Szabad Gábor 2014.01.07.

A JÓGA