Himalájai jóga
Téma: Jógafajták
Himalájai jóga
Himalájai Tradíció a spirituális tudás töretlen folyama, amely a himalájai barlangkolostorokban élő nagyszerű bölcsektől származik. A hagyomány kapcsolódik Maitréja Buddhához is, és ősi kapcsolata van a kereszténységgel, ami lehetővé teszi, hogy mind a nyugati és keleti kultúrákban továbböröklődjön a jóga ezen hagyományvonala.
 

A himalájai jóga dhnyána jóga rendszer, vagyis a „tudás” útja, amely a jóga minden ágát kidolgozza és gyakorolja, ám minden gyakorlat által a végső célt, a meditációt, a szamádhit keresi. Rendszeres meditáció révén kialakul egy ellazult, nyugodt, békés alapérzés. Aki meditáción vesz részt, az nem érzi magát annyira zaklatottnak és űzöttnek. A környezeti ingerek kevésbé terhelik meg, és ritkán mutat stresszreakciókat.
 
Mindez nem jelenti azt, hogy Tradíció kizárólag a meditáció gyakorlatait tanítja: e rendszerben éppúgy jelen vannak a testhelyzetek (ászanák), a légző-és energetikai gyakorlatok (pránajáma), mint a különféle relaxációs gyakorlatok, és a jógikus alvás (jóga nidrá). Kiemelt fontosságú még az elme csendjének (silence) gyakorlása.
 
 
A Tradíció tanításai Pátándzsáli Jóga-szútráinak bölcsességét ötvözik a tantrák filozófiájával és gyakorlataival, valamint azokkal a különleges szóbeli instrukciókkal és beavatási tapasztalatokkal, melyek szentek és mesterek hosszú láncolatán keresztül adódtak tovább.
 
A himalájai jógát jelenlegi formájában Szvámí Ráma adta át az amerikai-nyugati kultúrában élőknek, és tanítványa, utóda Szvámí Véda folytatja munkáját.
 
További információ a Himalájai Jóga Tradíció honlapján





Papp József a Himalájai jóga tradícióról


Milyen taníványi láncolattól vagy neves gurutól ered a jógatradíció?

A Himalájai Jógatradíciónak a modern időkben Bengáli Baba és Himalájai Swami Rama voltak a neves gurujai. Ők – bár határozottan állították, hogy a tanítványi lánc egészen Shiváig vezethető vissza–, nem szívesen beszéltek erről. Úgy tanították, hogy valójában egyetlen jóga létezik, mely időnként ágakra szakad mint egy folyó, máskor pedig újra egyesül.


Milyen típusú jóga, hová sorolható? (pl. karma, dzsnyána, bhakti)

Szerintük ez a felosztás is félrevezető. Minden irányzat tartalmazza mindegyiket, a különbség a hangsúlyokban van. Meditatív iskolaként talán a dzsnyána a leghangsúlyosabb összetevő.
 

Mióta van jelen Magyarországon ez a tradíció?


2005 nyarától.

 
Ki az itthoni legfőbb képviselője, guruja?

Nincs ilyen. Jógaoktatóink vannak, akik elvégezték a Tradíció hivatalos oktatóképzését, és egy Egyesületünk, melynek tagjai az oktatók és a beavatottak egy része.

 
Mekkora hangsúlyt fektet az ászanákra, illetve milyen mélységben (pl. anatómiailag, energetikailag)?

Tanítunk ászanákat, de a fő kérdés nálunk a testhelyzetek elmére gyakorolt hatása. Az ászanagyakorlás előkészület a meditációra.

 
Mekkora hangsúlyt fektet a pránajámára, annak élettani hatásaira?

A hangsúly itt is az elmére gyakorolt hatáson van. Nagy gondot fordítunk ezért a rekeszizomlégzés begyakoroltatására.

 
Mekkora hangsúlyt fektet a relaxációra, meditációra (pl. jóganidra, mantrameditáció)?

Ez a legfőbb irány. Az iskola egyik sajátossága a légzés és a mantra együttes használata a meditációban.

 
Mekkora hangsúlyt fektet a guru-tanítvány kapcsolatra, és hogyan?

Fontos az iskolánál a mester-tanítvány kapcsolat, de kerüljük ennek külső megnyilvánulásait, inkább a belső attitűd és tiszteletadás a hangsúlyos.

 
Mik az irányzat legfőbb céljai?

A móksa, a megszabadulás.
 

Követnek bármilyen előírásokat, szabályozó elveket (pl. jama-nijama elvek stb.)?

Természetesen, hiszen másként a fenti célt még megközelíteni sem lehet. Ugyanakkor az iskola hozzáállása rugalmas, megengedő ezekben a kérdésekben is: mindig a gyakorló érzi, hogy mikor érett meg az idő egy-egy előírás vagy szádhana szigorúbb változatára, ill. azok megszakítatlan betartására.
 

Milyen hatásai vannak ennek a típusú jógának testi, szellemi és lelki szinten?

Talán a lecsendesedés, növekvő kiegyensúlyozottság tapasztalható meg leghamarabb, amit egyéni tempóban követnek a meditáció mélyülő tapasztalatai.


Mit mondana annak, aki életében először próbálja ki ezt a típusú jógát? Kiknek ajánlaná?

Ha valaki először jön, mindig azt mondom, hogy mindent csak könnyedén, a saját határaira való tekintettel végezzen. Azoknak ajánlom, akik nyugalomra, befelé fordulásra vágynak, hiszen ez alapvetően egy meditációs út. 

Kapcsolódó cikkek

Téma: Jógafajták
Csokoládé- és jógarajongóknak. Pékó Zsanett cikke.
Téma: Jógafajták
avagy az öt tibeti jógagyakorlat rendszeréről. Diós Éva cikke.
Téma: Jógafajták
Kíméletes jóga frissen szült anyáknak. Vidák Vénusz baba-mama jógaoktató írása
Egyéb cikkek

Téma: Jóginterjúk
írta: Mudra-Nádas Linda
Téma: Gyakorlás
írta: Erdélyiné Nagy Andrea

Téma: Gyakorlás
Gyakran a legjobb gyakorlás az ellazulás. Ennek ászanáit válogattuk össze.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok