Agni-jóga
Téma: Jógafajták
írta: Gauranga das



Milyen taníványi láncolattól vagy neves gurutól ered a jógairányzat?
 
Az Agni-jóga egy hatha-jóga stílus, melynek alapelemei a Bikram-Ghosh tanítványi láncolatból, valamint Thirumalai Krishnamacharya tanításaiból származnak.

 
Milyen típusú jóga, hová sorolható? (karma, dzsána, bhakti stb.)
 
Hatha-jóga

 
Mióta van jelen Magyarországon ez az irányzat?
 
2006

 
Ki az itthoni legfőbb képviselője, guruja?
 
Gauranga Das, Atma Center

 
Mekkora hangsúlyt fektet az ászanázásra, azon belül milyen mélyen (pl. anatómiailag)?
 
64 klasszikus ászana gyakorlására törekszünk, lehetőleg maximális pontossággal. Vannak közöttük haladó ászanák is, melyek több éves gyakorlással sajátíthatók el. Az ászana-gyakorlás kb. 90%-os hangsúlyt kap, mellette alapvető légzőgyakorlatokat és bandhákat (energetikai zárakat) oktatunk.

 
Mekkora hangsúlyt fektet a pránajámára, annak élettani hatásaira?
 
10%

 
Mekkora hangsúlyt fektet a relaxációra, meditációra (mantrákra esetleg)?
 
Minden órát savászana-relaxációval zárunk.

 
Mekkora hangsúlyt fektet a guru-tanítvány kapcsolatra, és hogyan?
 
A guru-tanítvány kapcsolat nem hangsúlyos, viszont törekszünk arra, hogy képesített (legalább 200 órás oktatói tanfolyamot végzett) oktatók oktassák ezt az irányzatot.

 
Mik az irányzat legfőbb céljai?
 
Az egészség és a harmónia, testi-lelki egyensúly helyreállítása a hatha-jóga eszközeivel.

 
Követnek bármilyen előírásokat, szabályozó elveket (pl. jama-nijama elvek stb.)?
 
Az oktatókkal szemben követelmény a jama és nijama előírások betartása, a vegetáriánus étrend és a káros szenvedélyek, függőségek kerülése. Az órákat látogatóktól, gyakorlóktól ezt nem követeljük meg, de ajánljuk.

 
Milyen hatásai vannak ennek a típusú jógának (testi, szellemi és lelki szinten)?
 
A fizikai test egészségének helyreállítása, méregtelenítés, az izomkoordináció és a core-izomzat megerősödése, stresszoldás, tudatosabb légzés, és mentális harmónia.

 
Mit mondana annak, aki életében először próbálja ki ezt a típusú jógát? Kiknek ajánlaná?
 
Az Agni-jóga minden életkorú és egészségi állapotú ember számára ajánlható, aki szeretné visszanyerni egészségét, megőrizni fiatalságát, és helyreállítani az ízületek és a gerinc mozgástartományát. Mivel a jógaórákat 36 fokos, felfűtött helyiségben végezzük, az órák látogatása nem ajánlott pubertáskor előtt, valamint magas vérnyomás és visszérbetegség esetén. Terhesség esetén csak a kezelőorvos beleegyezésével gyakorolható egy módosított gyakorlatsor. A jógaóra fizikailag megterhelő, és sokszor azoknak is kihívás, akik már gyakoroltak előtte másmilyen jógastílusokat. A nehezebben kivitelezhető ászanák esetében könnyített változatok is végezhetők szükség esetén. Az oktatók figyelembe veszik az esetleges sérüléseket, panaszokat is, és ennek megfelelően módosítják a gyakorlatsort. Az ászanák nem csak fizikai szinten hatnak, hanem a tudatos légzés által az elmére is nyugtató, harmonizáló, stresszoldó hatással vannak.

Kapcsolódó cikkek

Téma: Jógafajták
Mit fejleszt benned az akrojóga. Kocsis Kata írása.
Téma: Jógafajták
Csokoládé- és jógarajongóknak. Pékó Zsanett cikke.
Téma: Jógafajták
avagy az öt tibeti jógagyakorlat rendszeréről. Diós Éva cikke.
Egyéb cikkek

Téma: Filozófia
Fellegvári Orsolya vaisnava jógamester szakdolgozata alapján
Téma: Érdekességek
Horváth Rita szakdolgozata alapján
Téma: Érdekességek
Matszjéndrászana másképpen.Diós Éva sorozata.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy