Csakrák és ászanák 6.: Adzsnyá - Homlokcsakra
Téma: Gyakorlás
csakrák olyan energiatölcsérek, amelyek a környezetből pránát juttatnak be a testbe. Ezek az energiaközpontok komolyan befolyásolják a szervezet működését, mert a finom fizikai test mindegyik rétegében megtalálható  a kivetülésük. Sorozatunkban a hét fő csakrára lebontva vizsgáljuk meg azok természetét és ászanákkal való kapcsolatát. 

A név eredete
 
ajñā: irányítani, észlelni; „bölcsesség szeme, három folyó találkozása, gurucsakra, Síva szeme”

 
Fizikai elhelyezkedése, eleme 
 
Elhelyezkedését illetően is viszonylag egyöntetű a fellelt irodalom, általában a homlok közepére helyezik, de van, aki kicsit lejjebbre pozícionálja, a két szemöldök közé. Satyananda a csakrát a felszíni elhelyezkedéshez képest beljebb: középagyban szemöldökközpont mögött, gerincoszlop tetejénél írja le.

Egy dolog azonban jelentősen kiemelendő, hogy ez a két legfelső csakra, mely a fejen (fejben) található, ez egyúttal jelenti a csakrák mentális funkcióit is, mert mindkét csakra a szellemi életért felelős.

Ehhez a csakrához nem lehet durvafizikai elemet rendelni, mert anyagi szinten túl van, így a három finomfizikai elem uralja: az elme (manasz), intelligencia (buddhi) és a hamis ego (ahankára). 

A csakra kétszirmú ibolyalila lótusz, kámforfehér középpel, benne a meditációs hang az ÓM betűjele.

 
Adzsnyá mentális és fizikai funkciói, betegségei
 
Mentális szinten ez a csakra felel az ösztönökért, bölcsességért, ami a korral együtt jár, a megszerzett tudás helyes értelmezéséért, tisztánlátásért, intuícióért, önmagunkért való felelősségvállalásért, a lelki érettségért, az erkölcsi értékrendért. Fontos értéknek kell megélnünk a bizalom, a képzelőerő hatalmát. Az adzsnyá felelős valódi énünk megfelelő érzékeléséért, hamis ego letisztulása után az intelligencia és az elme szintjén örök transzcendentális lényekként szemlélhessük magunkat. Ez vezérli a koncentrációt, meditációt. Fontos lenne ennek a csakrának a megfelelő működéséhez engedni, hogy néha lelassulhassunk, elengedjük a mindennapok forgatagát, így észrevehessük az intuíció jeleit, egy kicsit lecsendesedve befelé fordulva egy meditatívabb létezésbe kerüljünk.

A csakra területén domináns mirigy az agyalapi mirigy (hipofízis, más néven Pituitary - agyfüggelék), mely karmesterként irányítja a többi hormont, ezt viszont a hipotalamusz vezérli. Alaphormonjai a csontváz növekedése, nemi fejlődés és érés, tejelválasztás működését szabályozzák, továbbá a pajzsmirigy és mellékvese hormonjait jelentősen befolyásolják, szabályozva a vérnyomást, testi növekedést és nem utolsó sorban a lelki előrehaladást is irányítja.

Az adzsnyá fennhatósága alá tartozó testrészek az agy, arc, orr, fül, homlok, koponyaalap, kisagy, nyúltagy, központi idegrendszer, és a szem.
A csakra rendellenes működéséből adódó fizikai zavarok lehetnek a következőek: fejfájás (nem akar az intuíciójára hallgatni), látászavarok (nem akar valamit meglátni, belátni), kötőhártya-gyulladás (legszívesebben behunyná a szemét) , kancsalság (gondot jelent kompromisszumot kötni), torzult látás, zöld hályog (belső szenvedéstől megkeményedi, nagy belső feszültség, nem tud megoldani konfliktust hozzá közel álló személlyel), szürke hályog (fél a jövőtől, mindent sötéten lát), migrén (csak a kívülről jövő reakciókat hallja meg, nem figyel befelé), nátha, melléküreg problémák (szintén fejet kell megtisztítani).

Az adzsnyá csakrát jellemző mentális zavarok lehetnek a hiányzó belátás és felismerés, zavaros érzékelés, nem figyel a saját intuícióira, nem bízik a saját képességeiben, nincs jövőképe
 

Adzsnyá harmonizálására szolgáló ászanák 
 
Ezeknél az ászanáknál nem kifejezetten a fizikai testre gyakorolt hatás dominál, hanem valamilyen módon az egyensúly megtartásán van a hangsúly, akár álló, féltérdelő, ülő vagy csavaró gyakorlatról legyen szó. Ezek inkább a befelé fordulást segítik, ráhangolva a testes és az elmét a meditációs gyakorlatokra.
 
Ezek a gyakorlatok a következőek lehetnek: álló ászanák közül az

Ékapáda-namaszkárászana – Natarádzsászana,

térdelő gyakorlatok közül az

Ardha-ustrászana – Parighászana,

ülésben

Ardha-matszjéndrászanaGó-mukhászana,

fordított testhelyzetben

Ardha-sírsászana.

Relaxációs helyzetek gyakorlatilag a Savászana és annak változatai.
 
Különösen hatásos gyakorlat ennek a csakrának a harmonizálására, a befelé figyelésre, a szemek ellazítására, a külvilágtól való visszavonulásra a szemtakarás két tenyérrel. A Namaszkára kéztartásban összedörzsölt, ezáltal felmelegített tenyerekkel elzárjuk a fényt a szemek elől. A szemhéjak lehunyva pihennek a sötét tenyerek mögött. Ezt a gyakorlatot a jógafoglalkozások során a ráhangolódás – megérkezés a foglalkozásra – és az órát záró relaxáció után ajánlatos elvégezni.

Ha csakra-meditációs technikákat, ehhez illő ászanákat, ásványokról és aromaterápia megfelelő eszközeiről tanulnál szívesen annak érdekében, hogy  képes legyél kedvező módon befolyásolni szervezeted energetikáját, akkor idekattintva a BHF ilyen témájú tanfolyamáról találsz információkat.
 

Forrás:

Erdélyiné Nagy Andrea 2012: Cakrák és  āsanák,  Āsanák élettani hatásai a cakrák működésére című szakdolgozata.

Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor a már kialakult csontritkulásra, 90 percben

Sorozatunk bejező cikkét olvashatjátok.
Egyéb cikkek

Téma: Érdekességek
A reinkarnáció tapasztalati bizonyítékairól szóló sorozatunk 2. részében a lélekvándorlás és az irodalom témakörével foglalkozunk.
Téma: Ászana sorozatok
Kevés az időd? - Egy hatékony sorozat!
Téma: Kipróbáltuk
írta: Fehér Eszter
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok