Mindent a Bikram jógáról
Téma: Érdekességek
A Bikram jóga az ősi hatha jóga egy 20. századi fajtája, amely Bikram Choudhury indiai jógi nevéhez fűződik, és amelyet sokszor egyszerűen csak hot-jógaként emlegetnek. Bikram Choudhury gyakorlatait mind a hatha jóga ászanáiból válogatta, melyek több ezer évesek, és melyeket a legenda szerint Síva, az örök pusztulás és újjászületés istene ajándékozott az embereknek. Ahogy a jóga tudománya évezredeken át mesterről mesterre szállt, úgy jutott el az Indiában élő kisgyermek Bikramhoz is.
 
A Bikram jóga különlegessége, hogy a gyakorlatokat 38–40°C-ra felfűtött teremben végezzük, 40%-os páratartalomnál. Az órák 90 percesek és minden alkalommal ugyanazt a 26 ászanát és két légzőgyakorlatot hajtjuk végre, ugyanabban a sorrendben, két sorozatban. A gyakorlatokat közvetlenül egymás után ismételjük, amelynek lényege, hogy az első sorozatban lehetőség van tökéletesíteni a technikát, a másodikban pedig már „bemelegedve” lehet mélyebbre jutni a gyakorlatokban. A kötött sorrend nagyon fontos, hiszen a széria úgy van felépítve, hogy az adott testhelyzet felkészítse a szervezetet, előnyújtsa az izmokat és a szalagokat a következő ászanára. Így a 90 perc alatt átmozgatjuk az egész testünket, izomzatunkat és az összes belső szervünk friss, oxigéndús vérhez jut.
 
Ez az a néhány legfontosabb tényező, ami megkülönbözteti a Bikram jógát más hatha jóga irányzatoktól, de miért is van ezekre szükség? Miért jó a meleg? Mi a célja az állandó sorozatnak? Miért jó, hogy minden gyakorlatot megismétlünk?
 
Hogy miért van ilyen meleg? Bikram szerint erre a válasz egyszerű: „Gondoljunk csak a kovács munkájára. Ha gyönyörű kardot akar készíteni egy darab fémből, az első, amit tennie kell, hogy elkezdi melegíteni. Ahogy az izzó kard formálódik a kovács keze alatt, úgy alakul át testünk felépítése és struktúrája is a felmelegített teremben. Ha melegben gyakoroljuk a hatha jógát, testünk könnyedén és sérülés nélkül alakítható.” A meleg tehát csökkenti a sérülés kockázatát és növeli a szövetek nyújthatóságát. A külső hő hatására fokozódik a keringés, nő a pulzus, ezzel növelve a gyakorlatok intenzitását. A melegben a zsírsav is jobban mobilizálható, így több zsírt égetünk. Fokozottabb az izzadás, így a méreganyagok kiválasztása is jóval hatékonyabb. A hő kezdetben arra szolgál, hogy nagyobb biztonsággal végezhessük a nyújtásokat és a csavarásokat, és elkerüljük a sérüléseket. Végül túllépve saját határainkat megtanuljuk, hogyan használjuk a tudatosságot a hajlékonyságunk növelésében és a légzésben. Mivel az órák 90 percesek, így kellő idő jut a fokozatosság elvének betartására és a teljes test átmozgatására.
 
Sokan, köztük orvosok is kritizálják a módszert, mondván a melegben végzett gyakorlatok rossz hatással vannak a magas vérnyomásra és nem tesznek jót a szívnek, a szklerózis multiplexnek, a hepatitis C-nek és a magas koleszterinszintnek. Bikram erre azt mondja, hogy több mint 50 éve tanítja ezt a fajta jógát, és ez alatt az 50 év alatt senkinek semmi baja nem történt, sőt ezekben az említett betegségekben szenvedők jobban lettek, és gyakran jelentős javulást tapasztaltak. Az extrém hőmérsékletről Dr. Tamyra Rogers a san antonioi Dr. Rogers Wellness & Weight Loss Center vezető orvosa úgy vélekedik, hogy amíg betartjuk az óvintézkedéseket, miszerint megfelelően hidratáljuk testünket és ezáltal nem engedjük maghőmérsékletét túlzottan megemelkedni, akkor nem káros, hanem kifejezetten egészséges. Hiszen számos ősi tradíció is használja az izzasztást méregtelenítés céljából, gondoljunk csak ájurvédában a szvédanára vagy a finn szaunára, amelyet évszázadok óta használnak az egészség megőrzése, vagy a betegségek elkerülése érdekében.
 
A jóga belülről kifelé, a csontoktól a bőrig, a kézujjpercektől a nagylábujjakig megváltoztatja az emberi test felépítését. Ez a változás könnyebb, ha melegebb a hőmérséklet, hiszen a meleg test rugalmasabb. A hatha jóga megtisztítja az összes szervet és sejtet a méreganyagoktól, és a felszabadított méreganyagok a fokozott izzadás miatt könnyebben kiürülnek a szervezetből, és a bőr kitágult pórusain keresztül könnyebben távoznak.
 
Az állandóan ismétlődő gyakorlatoknak és a kötött sorrendnek megvannak a pozitív és negatív oldalai is. Bikram arra törekedett, hogy egy olyan sorozatot hozzon létre, amelyet bárki bármilyen életkorban és bármilyen egészségi állapotban legalább alapszinten végre tud hajtani, segédeszközök nélkül. Fontos volt még, hogy ez a sorozat olyan legyen, amivel az emberek nagy csoportját egyszerre lehet gyógyítani. A folyamatosan ismétlődő ászanák mellett szól, hogy biztonságot nyújtanak a jógázónak. Mivel ismeri a gyakorlatokat, nem kell attól félnie, hogy vajon milyen nyakatekert pózzal áll elő a jógaoktató, amit nem lesz képes végrehajtani. Tudja, hogy mire számítson és tudja, hogy hogyan végezze az adott ászanát a saját képességei szerint. Valamint az sem egy utolsó szempont, hogy az ismétlődő gyakorlatokkal folyamatosan, óráról órára mérhető a fejlődés. Az állandó sorozattal kapcsolatban azonban felmerülhet a kérdés, hogy nem unalmas-e? Nos, annak ellenére, hogy a gyakorlatok mindig ugyanazok, nincsen két egyforma óra. Mindig más ászana az, ami jobban megy, más az, ami kevésbé; a hangulatunk, a fizikai és lelki állapotunk minden alkalommal más és más, és ez kihat a gyakorlásunkra is.
 
Az, hogy minden gyakorlatot kétszer ismétlünk meg egymás után nagyon fontos alapja a Bikram jógának. Az első sorozat általában hosszabb és főként a technika csiszolására törekszünk, míg a második sorozat rövidebb, akár fele olyan hosszú, mint az első és önmagunk legyőzése, határaink felfedezése és azok átlépése a cél, természetesen mindezek mellett megtartva a gyakorlatok helyes végrehajtására vonatkozó utasításokat. Az első sorozatban óvatosabban, a gyakorlat helyes végzésére, a pozíció kitartására figyelve hajtjuk végre az ászanákat, a másodikban pedig a már előmelegített izmokkal arra törekszünk, hogy minél nagyobb mozgásterjedelemben végezzük a gyakorlatokat. „Az első sorozatban felfedezed, megfigyeled, hogy hol állsz a fejlődésben. A másodikban mélyebbre mész, több önbizalommal. Megtámadod az ászanát és »legyőzöd«!”
 
A Bikram jóga termeknek fontos kelléke a tükör. Az elülső falat teljes egészében tükör kell, hogy borítsa, de ajánlott, hogy a másik két oldalon lévő fal is tükrözött legyen. Ez biztosítja a vizuális kontrollt, melynek segítségével ellenőrizni tudjuk a tartásunkat, és minden apró részletet megfigyelhetünk a testünkön. A tükör használatának a hátránya, hogy a gyakorló nehezebben tud befelé figyelni; ha nem elég fegyelmezett, akkor elveszhet a frizurája, illetve ruhája igazításában, vagy az izmok aktivitásának vizsgálatában, ahelyett, hogy ezen túllépve azt is érezné, hogy az ászana milyen finomabb hatásokat generál a testében.
 
A ruhák rövidsége sem elhanyagolható szempont az önkontroll kérdéskörét tekintve. Hasznos, ha a térd látható, mivel ízületvédelmi szempontból sokszor ellenőriznünk kell a négyfejű combizom feszítettségét, azaz a térdkalács felfelé mozdulását. Valamint az is előnyös, ha nincs eltakarva a hasunk, mert úgy szintén nagyobb kontroll alatt tudjuk tartani annak behúzott állapotát és feszítettségét, amely a helyes tartás és a légzés szempontjából is nagy jelentőséggel bír. A vizuális (tükör) és akusztikus (oktató) kontroll segítségével fokozatosan kialakul a helyes testkép, mozgás és megfelelő izomkontroll. Bár a tradicionális jógahagyományok ellenzik a magamutogatást és szigorú szabályokat támasztanak az öltözködéssel kapcsolatban, mégis úgy gondolom, hogy a tanítványok biztonsága, a gyakorlatok helyes végrehajtása és az extrém hőmérséklet indokolja a szokásosnál rövidebb ruházatot, természetesen az ízlésesség határain belül.
 
A Bikram jóga órákon nem használunk eszközöket, mert Bikram véleménye szerint sokkal gyorsabb a fejlődés, ha a gyakorló saját erejéből igyekszik végrehajtani az ászanákat. Csupán csak a helyes kivitelezésre való törekvés által birtokába jut a jótékony hatások 100%-ának, még akkor is, ha az egyes pozíciókat csak részben képes megtartani. Míg, ha kellékekre támaszkodik, akkor lehet, hogy úgy tűnik, mintha fejlődne, de még sincs előrehaladás a pozícióban, nem tanulja meg a helyes testtartást. Márpedig az egyetlen út a helyes út, és a helyes út mindig a nehezebb út.
 
A Bikram jóga órán megengedett, sőt ajánlott a vízivás, a szervezetnek ugyanis a hőszabályozás érdekében kiegyensúlyozott folyadékbevitelre és leadásra van szüksége. Ha testmozgás közben folyadékot veszünk magunkhoz, késleltetni/lassítani tudjuk a testhőmérséklet emelkedését, a szív- és érrendszer kifáradását. A jól hidratált szervezet tovább képes alacsony szívfrekvencián dolgozni. Ha nem frissítünk, sokkal előbb bekövetkezik a túlhevülés (hipertermia). Az első órákon 1,5 liter folyadékot is veszíthet a gyakorló, később, illetve haladóbb gyakorlóknál ez a mennyiség csökkenhet. Az első kollektív vízszünet a 30. perc környékén, a Sasállás után van. Eddig a pontig ajánlatos eljutni anélkül, hogy innánk, hogy a szervezetnek legyen lehetősége belülről is bemelegedni. Később a gyakorló belátása szerint ihat, de tanácsként elmondjuk, hogy egyszerre ne igyon túl sokat és lehetőleg akkor nyúljon a palackhoz, amikor azzal nem zavarja meg a társait. Annak elkerülése érdekében, hogy az ivást úgymond fedezéknek használják a gyakorlatokból való kimaradásra meghatározott időközönként vannak még közös vízszünetek, és a tapasztalt gyakorlókat inspiráljuk ezek betartására.
 
A Bikram jóga termekben nincs kezdő és haladó óra, de minden órát a kezdőkre való tekintettel tartunk. A Bikram jógának egyébként van haladó változata, amely 84 tradicionális ászanát tartalmaz, de ezt a sorozatot csak tanárok gyakorolhatják, órarenden kívül, és Bikramon kívül csak néhány hozzá közel álló, és erre megfelelően felkészült személy oktathatja. Évente kétszer tartanak haladó szemináriumot, ahol az ászanák felvételének technikáját tanítják, de a kurzuson való részvétel senkit sem tesz képesítetté a haladó gyakorlatok oktatására.
 
Sokszor negatívumként említik a Bikram jógával kapcsolatban, hogy nincs az órán meditáció. Holott a Bikram jóga egy 90 perces nyitott szemű meditáció, hiszen a meleg és a gyakorlatok intenzitása miatt gyakorlatilag semmi másra nem tudunk koncentrálni, mint saját magunkra. Az, hogy a szemet nyitva tartjuk, megakadályozza a szédülést, ami a meleg miatt gyakrabban előfordulhat és az oktatónak nagy segítséget nyújt abban, hogy mérlegelje a tanítványok állapotát. Az órát egy néhány perces relaxációval zárjuk, ami arra szolgál, hogy az izmok ellazuljanak, pihenjenek, a légzés, a keringés normalizálódjon.
 
A gyakorlókat ösztönözni kell arra, hogy bent maradjanak a teremben az óra utolsó percéig, hiszen a Bikram jóga kezdő sorozatának a kulcsa az ászanák sorrendjében rejlik. Csak akkor érhető el az ígért jótékony hatás, ha minden egyes gyakorlatot végrehajtunk. A tanároknak folyamatosan szemmel kell tartaniuk a gyakorlókat, hogy észrevegyék, ha valakinek el kell hagynia a termet.
 
Minden Bikram jóga oktatónak rendelkeznie kell a Bikram’s Yoga College of India tanúsítványával, miszerint elvégezte a kilenc hétig tartó intenzív oktatói tanfolyamot, amely időben és képzésben is megfelel egy egyéves szakszerű diplomás programnak. A Bikram jóga oktatói tréning fizikálisan, mentálisan és spirituálisan is egy kemény kiképzés Bikram „kínzó kamrájában”, amelyre évről-évre több százan vállalkoznak. A világ minden tájáról érkező diákok személyesen Bikramtól, Rajashree-tól (Bikram felesége) és az általuk választott szakmai gárdától tanulhatnak. Ahhoz, hogy valaki jelentkezhessen a tanfolyamra, legalább fél éves Bikram jóga gyakorlás és az ezt igazoló stúdió vezető tanárának ajánlása szükséges. Az oktatói képzést évente kétszer rendezik meg az USA-ban. Az oktatás bentlakásos rendszerben működik naponta 2 jóga órával, köztük pedig elmélettel. A Bikram jóga instruktorok a fizikai felkészítés mellett megfelelő képzést kapnak anatómiából, a jógagyakorlatok jótékony hatásaiból és terápiás használatából, jógafilozófiából, az ászanák helyes végrehajtásából, valamint a „dialogue” (az órán elmondott szöveg) használatából. Ha a kilenc hét leforgása alatt mindezekből vizsgát tesznek, akkor képesítetté válnak a Bikram jóga oktatására. A folyamatos fejlődés fenntartása érdekében pedig 3 évente kötelező részt venniük egy újraminősítő képzésen.
 
A Bikram jóga rendszere tehát egy tudományosan jól felépített módszer, amit Bikram Choudhury kísérletezett ki több évnyi kutatás és oktatás által. Gyakorlók milliói tapasztalták, hogy ez a 26 gyakorlat és 2 légzőgyakorlat szisztematikusan mozgatja át az egész testet, megadja minden belső szervnek, az ereknek és minden izomnak és szalagnak azt, amire szüksége van ahhoz, hogy fenntartsa az optimális egészségét és maximális funkcióját.



Forrás:

Nádas Linda Johanna 2012: A Bikram jóga órán alkalmazott extrém környezeti hőmérséklet vizsgálata az emberi szervezetre című szakdolgozata.

Kapcsolódó cikkek

Téma: Érdekességek
Novemberi programajánló.
Téma: Érdekességek
Gauranga Dásza elgondolkodtató írása.
Téma: Érdekességek
Egyéb cikkek

Téma: Filozófia
Érdemes elgondolkodni rajta...
Téma: Filozófia
Védikus mese a bennünk rejlő jó és gonosz harcáról. Acyutananda Dásza írása.
Téma: Életmód
Inkább állj, mint ülj!
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy