A fejenállás hatásai
Téma: Gyakorlás

A fordított testhelyzetű ászanák szerepe igen jelentős a jógagyakorlók szempontjából. Életünk során a testhelyzeteink 99 százalékában a fejünk feljebb helyezkedik el, mint a szívünk (állás, ülés), vagy esetleg egy vonalban (fekvés). Ezen ászanák azok, amelyek kivitelezése során ez megváltozik, és ezáltal számos kedvező élettani hatást fejtenek ki. Korábbi cikkemben részletesen beszámoltam a fordított testhelyzetű ászanák hatásáról az emberi szervezetre, most kimondottan a fejenállásról lesz szó. 


A szálamba-sírsászana

Szálamba támasztottat jelent, a sírsa pedig fejet.

 
B.K.S. Iyengar így magasztalja ezt az ászanát:

„A régi könyvek a shírsászanát az összes ászana királyának nevezik, és ennek okait nem nehéz kitalálni. Amikor megszületünk, normális esetben a fejünk jön ki először, és csak utána a végtagok. Koponyánk zárja magába az agyat, mely az idegrendszert és az érzékszerveket ellenőrzi. Az agy az értelem, tudás, megkülönböztető képesség, bölcsesség, és az erő székhelye.”
 

Jótékony hatásai 
 
A Szálamba-sírsászanának számtalan kedvező hatása van. Ezek egyrészt a fordított testhelyzetből adódnak, másrészt abból, hogy egyensúlyozó ászana is, és harmadrészt az egyenes testtartásból, amikor is a törzsünk és a lábaink izmai dolgoznak. A variációk között lesz olyan, amikor más lábtartással tartjuk ki az ászanát, vagy csavarjuk a gerincünket. Az ezekből adódó hatások hozzáadódnak az alapászana kedvezőségeihez, és ezeket a Variációk alfejezetben fogom leírni.

 
Fizikai szinten
 
  1. „A jóga-fejenállás a legteljesebb fordított testhelyzetű ászana. A fordított nehézségi erő elsősorban a fejet éri, és nem a nyakat, mint gyertyaállásban. A vér súlya így leginkább a fejben, illetve a központi idegrendszerben érezteti hatását.” A Sírsászana esetében a fő hangsúly az agyon van a többi fordított testhelyzethez képest. Az agy vér- és pr§naellátását élénkíti. Az agy szervezetünk irányító központja, ezért nagyon fontos tökéletes működésének fenntartása.
  2. „Az ászanák közül a sírsászana az a gyakorlat, mely gyermekkorban az agy tökéletes fejlődését, felnőtt korban pedig egészségben való megőrzését és jó karban tartását célozza.”
  3. Az agy, a gerincvelő és a szimpatikus idegrendszer tápanyagokban gazdag, megnövelt vérellátásban részesül.
  4. Az agyban lévő hipofízis és tobozmirigy megfelelő működésén múlik testünk növekedése, egészsége és életereje, így ezen működésekre is kedvezően hat.
  5. „Mind az ardha-sírsászana, mind pedig a teljes jóga fejenállás gyors hatású. Bárki kipróbálhatja, hogyha fáradt az idegrendszere – pl. tanulás közben – néhány perces fejenállás teljesen kitisztítja az agyat. Persze a tisztultság nem tart sokáig, legfeljebb 5-10 percig, tehát az alaposabb kimerültség nem küszöbölhető ki néhány perces agy-vérbőséggel, de jó hatása szembetűnő.”
  6. Az agy gazdag tápanyag ellátásának következtében a test valamennyi funkciója erősödik, fokozódik. Az idegek, szemek, fülek, az orr és a torok állapota javul.
  7. A fejenállás az egyenes és fordított testhelyzetnél fogva nagymértékben pihenteti a szívet és a keringési rendszert. A szívnek csak annyi energiára van szüksége, hogy a vért a lábakba pumpálja. A gravitáció segíti a vénás vért visszajuttatni a szívhez, így a szív vérárama fokozódik.
  8. Ugyanakkor az aortában lévő baroreceptorok és az arteria carotis (nyaki verőér – az agyba vezető legnagyobb érpár egyike, amely a nyakban fut) is stimulálva van, melynek eredményeként a központi idegrendszerben fokozódik a paraszimpatikus kiáramlás, ezáltal pedig időszakosan csökken a szívritmus és a vérnyomás.
  9. Javítja a vér hemoglobin tartalmát.
  10. „A hasi szervek súlya a rekeszizmot mély kilégzésre készteti, és ez nagyobb mennyiségű szén-dioxidot, méreganyagot és baktériumot távolít el a tüdőből.”
  11. Ajánlott asztma, szénanátha kezelésére a fokozott mellkasi vérkeringés miatt.
  12. A tüdő sokkal ellenállóbbá válik az időjárás változásaival szemben.
  13. Melegen tartja a testet.
  14. Revitalizálja a belső elválasztású mirigyeket: agyalapi mirigyet, pajzsmirigyet, mellékpajzsmirigyet, tobozmirigyet és a csecsemőmirigyet, ezáltal kedvezően befolyásolja a szervezet hormonháztartását, és megfiatalítja az egész szervezetet.
  15. A test nehézkedésében bekövetkező változás a hasi szervekre is kedvezően hat. Megváltozik azok kötőszöveti felfüggesztése, valamint bő vérfürdőben van részük, ezáltal működésük javul, pl.: hasnyálmirigy (enzimek termelése, különösen fontos az inzulintermelés), máj (méregtelenítés), lép (a vér tisztítása), gyomor (emésztés), vese (kiválasztás).
  16. A fejenállás kiváló gyógyszere a vesegörcsnek.
  17. A belek mozgása szabadabbá válik, ezért megszűnik a makacs székrekedés, ennek következtében fokozódik a méregtelenítés, energikusabb lesz a test.
  18. A fejenállás leküzdi a gyomorsüllyedést, serkenti az emésztést.
  19. Javallt menstruáció problémáinak kezelésére és a menopauza zavarainak megelőzésére.
  20. A mozgásszervrendszer fordított terhelést kap, ennek hatására javulnak a gerincoszlop egysíkú testtartásból adódó betegségek.
  21. Erősíti a gerinc melletti izmokat, és javítja a testtartást, ahogy a gerinc rendeződik. A póz kitartása közben fontos összhangba hozni a gravitáció erejének irányát a gerincoszlop anatómiai tengelyével úgy, hogy a test súlya a vállakra kerül, és egyenletesen oszlik el a csigolyák közötti discusok (porckorongok) és a csigolyatestek között.
  22. Az ágyéki, valamint keresztcsonttájéki területek felszabadulnak szokásos terhük alól.
  23. Fejleszti az egyensúlyérzéket, mivel egyensúlyozó ászana is. Ezáltal fejleszti a kisagyat, az agyközpontot, mely a test mozgásának koordinációját irányítja. „Az egyensúlyozó ászanák a tudattalan mozdulatokat lecsillapítva fizikai egyensúlyhoz vezetnek. Amint a mozgó test egyensúlyba kerül, mindinkább szabaddá válik, hogy önmaga megtartásában és a mozgásban más erőkre is támaszkodjon, mint például a gravitáció. Ezáltal saját energiáját megőrzi, és a mozgás kecsessé, könnyeddé válik.”
  24. Akik visszértágulatban szenvednek, megkönnyebbülnek, mivel a pangó vér kiürül a végtagjaikból.
  25. Aranyér problémák kezelésében is hatásos, mert az erek falai ruganyossá válnak, és elveszítik a hajlamukat a megpattanásra.
  26. A nők kedvelt gyakorlata, mert nagyban késlelteti, illetve megszünteti az arcbőr ráncosodását. A „kozmetikai szerek egy része minden eszközt megragad, hogy az arcbőrön vérbőséget, jobb vérellátást hozzon létre. Ugyanezt érjük el (és mennyivel olcsóbban!) a fordított testhelyzettel is. A jóga a fordított testhelyzetű gyakorlatokat az arcbőr fiatalon tartására is ajánlja.”

 
Mentális szinten
 
  1. Az egyensúly gyakorlatok a fizikai egyensúly javításán túl a mentális egyensúly kialakulásához is vezetnek: kiegyensúlyozottabb tudat és érettebb életszemlélet lesz jellemző a gyakorlóra. „A stabil végrehajtásukhoz szükséges összpontosítás fejleszti a koncentrációt és az egyensúlyt érzelmi, mentális és lelki síkon. Ezek az ászanák különösen az idegrendszer kiegyensúlyozására, a stressz és a szorongás megszüntetésére alkalmazhatók.”
  2. Az elme nyugodttá válik, megerősödik az érzelmek felett gyakorolt kontroll, nő az önbizalom és az empátia képessége.
  3. Oldja a szorongást és egyéb pszichológiai zavarokat a fordított testhelyzeti és az egyensúlyozó jellege miatt is.
  4. „Az agy hiányos táplálása okozza a legtöbb ideges tünetet, melynek átka alatt nyög a civilizált világ. Eleinte csak fáradékonyság, később a memória megromlása, ideges fej- és kézremegés, érzékszervek (szem, fül) eltompulása, egyensúlyi és vazomotorikus zavarok, neuraszténia, hisztéria, melankólia, depresszió, tér-, tömeg- és más iszonyok és ezerféle egyéb beteges állapot jelentkezik, melyeknek okozója mind az agy elhanyagolt állapota.” Rendszeres gyakorlása – a fordított testhelyzetből adódóan – gondoskodik az agysejtek oxigéndús vérrel való átmosásáról, mely felfrissíti azokat. Ennek hatására a gondolkodási folyamatok javulnak, a gondolatok kitisztulnak.
  5. Az emlékező és az értelmi/intellektuális befogadóképesség erősödik.
  6. Erősödik a koncentráló képesség. A fejenállás különösen hasznos azoknak az embereknek, akiknek nagy szükségük van munkájuk során az erős koncentrációra. Sok alvászavarban, energiahiányban, emlékezetkiesésben szenvedő embernek segített már ez az ászana. 


Energetikai (pránikus) szinten
 
  1. Erőteljesen aktiválja a Szahaszrára (korona) csakrát, ezért minden ászana legkiválóbbikának tartják.
  2. A megalapozottság, megállapodottság egy magasabb szintje fog megnyilvánulni.
  3. A fejenállás hozzásegít ahhoz, hogy a megtermékenyítés energiája átalakuljon spirituális energiává, amely az agyban raktározódik. „Nagy segítséget jelentenek a pubertáskorban lévő fiataloknak és azoknak, akik önmegtartóztató életet akarnak folytatni. Az itt leírt ászanák a nem kívánt vérbőséget elvezetik a nemi szervekből. A vér így jótékonyan szétoszlik a mellkasba, illetve nyaki szervekbe, és nem ébreszt erotikus gondolatokat és vágyakat. A gyakori éjszakai megömlést teljesen megszünteti, ha lefekvés előtt gyakorolják. Az éjszakát a kamaszok úgy alusszák végig, hogy a fölösleges vérbőség a nem kívánt testrészből a fej felé terelődik, és így elmebeli képességük növekszik.”



Forrás:

Nikodemus Katalin 2012: A fordított testhelyzetű ászanák élettani hatásai című szakdolgozata.

Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Yoga-sūtra I.12. magyarázat 4. Meddig kell követni a “gyakorlás” és a “lemondás” elvét?
Téma: Gyakorlás
Kocsis Kata cikksorozata azt tárgyalja, hogyan lehet teljes hídat felépíteni, miként lehet a sérüléseket elkerülve lépésről lépésre eljutni a póz kivitelezéséig.
Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Egyéb cikkek

Téma: Jóginterjúk
Tapasztalt jógaoktatók válaszolnak.
Téma: Ászana sorozatok
írta: Medvegy Gergely
Téma: Érdekességek
Hogyan tehetjük életünket még teljesebbé a szimbólumok ismeretével és alkalmazásával? Kommunikáljunk a tudattalannal! Rafael Csaba bevezető cikke.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy