Házisajt és pakora készítése
Téma: Táplálkozás
Forrás: onceachef.com

A jógatáplálkozás lakto-vegetáriánus étkezést jelent, amely a hiedelmekkel ellentétben nemcsak egészséges, de rendkívül változatos is. Emellett az, aki száműzi étrendjéből a húskészítményeket és a tojást, maga is nagyon sokat tehet egy fenntartható (vagyis hosszútávon működő) és környezettudatos világ létrejöttért. Hogy csak két példát említsek: tudományos kutatások bizonyítják, hogy klímaváltozással, túlnépesedéssel és élelmiszerproblémákkal sújtott világunkban a vegetáriánus étrendre való áttéréssel többet tehetünk a globális éghajlatváltozás ellen, mintha benzinfaló autóinkat üzemanyag-takarékos hibrid változatra cserélnénk. Másrészt az eredmények azt is igazolják, hogy 1,5 hektár szántóföld terményein, amely mindössze egy húsfogyasztó ember tápanyagszükségletét tudja kielégíteni, 6 lakto-vegetáriánus tud megélni.
 
Ennek szellemében ragadjunk most fakanalat, és főzzünk valami finomat!

Ehhez nyújt segítséget az Öko-völgy Alapítvány* nemrégiben készült „Házipraktikák Krisna-völgyből” c. sorozatának két kisfilmje, amely a házisajt otthoni elkészítésének rejtelmeibe avat be, illetve bundázott változatának, az indiai panír pakorának (a panír magyarul házisajtot jelent) az elkészítéséhez ad tanácsokat.  
 
Íme tehát a recept:

Forraljunk fel 2 liter zsíros tejet (házi tejet vagy 3,5%-os bolti változatát) egy lábosban. Amikor forr, adjuk hozzá egy 1/2 citrom levét, illetve alternatívaként 1-2 teáskanál citromsavat, hogy elősegítsük a fehérjetartalom kicsapódását. Miután szétváltak egymástól a savó és a fehérje összetevők, átszűrjük (például egy konyharuha segítségével), kicsavarjuk belőle a folyadékot és lepréseljük. A kész sajtot fogyaszthatjuk azonnal, de felhasználásának egyik kiváló módja, ha bundában sütjük ki, pakorát készítünk belőle.  
 
Azok, akik nem fogyasztanak húst illetve tojást tudják, hogy a hüvelyesek, ezen belül is a sárgaborsó kitűnő fehérje-, és nem mellesleg gazdag vitaminforrás. Bundában sült házisajtunk lelke is – tojás helyett – a sárgaborsóliszt, melyet a következő hozzávalók segítségével készíthetünk el:

A bunda tésztájához keverjünk össze sárgaborsólisztet, vizet, sót és fűszereket (ki-ki ízlésének megfelelően használhat hinget/aszafoetidát, chillit, kurkumát, koriandetr, stb.) A kapott palacsintatésztaszerű masszába forgassuk bele, majd néhány perc alatt forró olajban süssük ki az előzetesen hasábokra szelt házisajtot. 
 
További részletekért tekintsd meg, hogyan készítik Krisna-völgyben maguk a bhakti-jóga gyakorlói (a bhakták) a fent leírt ételeket. A videókat itt megnézheted! 
 
Reméljük kedvet kaptatok a vegetáriánus konyha ízvilágához, illetve ha már vegetáriánusok vagytok, akkor is kipróbáljátok és a fentiekkel is gazdagítjátok majd receptgyűjteményeteket.
 
 
Kellemes főzőcskézést és jó étvágyat kívánunk!

 *Az Öko-völgy Alapítvány környezettudatos életmóddal, alkalmazott fenntarthatósággal, önellátással illetve ezek oktatásával, tudományos kutatásával foglalkozó civil szervezet. Az Alapítvány működésének mintaterülete a somogyvámosi ökofalu, hivatalos nevén Krisna-völgy Indiai Kulturális Központ és Biofarm. 
 
 
Írta: Hári Beáta
 
ForrásÖko-völgy Alapítvány


Kapcsolódó cikkek

Téma: Táplálkozás
A kollagén egy fehérje, melynek legalább egy tucatnyi különböző típusa fordul elő az ember szöveteiben, főként a kötőszövetekben. Legújabban a kozmetikai ipar kapta fel, mint a bőr fiatal, üde kinézetének megőrzőjét.
Téma: Táplálkozás
Téma: Táplálkozás
Vaisnava etikettről szóló sorozatunk újabb részében Lehóczky Edit, vaisnava jógamester szakos hallgató vezet be a vaisnava főzési szokások rejtelmeibe
Egyéb cikkek

Téma: Életmód
háziorvos szemmel
Téma: Életmód
írta: Mudra-Nádas Linda
Téma: Gyakorlás
írta: Medvegy Gergely
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA

» Meditáció és önismeret
Meditáció és önismeret Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

MEDITÁCIÓS ÉS ÖNISMERETI TANFOLYAM

» Haladó jóga tanfolyam
Haladó jóga tanfolyam Szabad Gábor 2014.01.07.

A JÓGA