Gyógyító nevetés - Hahota jóga
Téma: Kipróbáltuk
 A Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola III. éves jógamester hallgatója vagyok. A hospitálás (vagyis különböző jógaórák látogatása, megfigyelése) a IV. félévtől ajánlott a főiskolán, ennek keretében szerettem volna egy különleges jóga órán részt venni, így esett a választásom a hahota, vagyis a nevetés jógára, amit Gödöllőn, egy nyílt nap keretében ismertem meg. A jógastúdió barátságos környezete ideális volt a kacagásra, az oktató hölgy természetessége emelte a hahotázás erejét és fenntartotta a csoport figyelmét.

A hahota klub Dr. Madan Kataria indiai orvos nevéhez fűződik, aki 1995-ben hívta össze az első nevetős társaságot, és a hahota jóga azóta már több országban fellelhető, célja az egészség megőrzése. A nevetés, mint gyógyító erő, más orvosokhoz fantáziáját is beindította. Dr. Patch Adams például, a betegeit mindig megnevettette, filozófiája szerint a nevetés kiegészíti az orvosi kezelést és hatékonyabb eredményt lehet elérni a kacagás által. Ma saját kórházában alkalmazza e terápiát, róla készült film is, ajánlom a megtekintését.

Vagy itt van Norman Cousins író esete, ami szenzációnak számított az orvostársadalomban. Bechterew-kórban szenvedett, ami a mai állás szerint gyógyíthatatlan ízületi betegség, ő mégis meggyógyult a nevetés segítségével, a hahotázás egy fontos része volt a gyógyulási programjának.

Ha valaki elkezd nevetni, kacagni egy környezetben, előbb –utóbb követői lesznek, ragad az emberekre a jókedv. A nevetés hatására mélyül a légzés, így több oxigén kerül, a szervezetbe, jobb lesz a vérkeringés és a szervek működése is javul a nevetés hatására. Hahota órán először a nevetés hamis lehet, később válik természetessé és felszabadultabbá, de a test nem igazán tud különbséget tenni a hamis és felszabadult nevetés között, a lényeg a nevetésen van.

Egészségjavító hatásai a következők: izomlazító, javítja a vérkeringést, erősíti az emésztőrendszert, tisztítja a légutakat, javítja a közérzetet, oldja a félelmeket, erősödik az immunrendszer, természetes fájdalomcsillapító, örömforrás, bőrszépítő, javulnak az emberi kapcsolatok, erősödik az önbizalom. A gyakorlatokat állva érdemes végezni, kivéve, ha már valaki nem tud állva maradni, szinte fetreng a nevetéstől, akkor lehet fekve is.

Az óra légzésirányítással kezdődött, nyújtott karokkal és orron keresztül belégzéssel, majd szájon történő kilégzéssel, a belégzés rövidebb, a kilégzés hosszabb volt. Aztán jött a „ho-ho-ha-ha-ha” gyakorlat, amikor tapsolás közben körbejárunk és egymás szemébe nézünk és nevetünk, különböző gyakorlatok után levezetésként is szerepel. Minden gyakorlatnál körbejárunk.
 
Ilyen gyakorlatok voltak még:

- Kezet fogunk egymással bemutatkozunk, szavaink a nevetés, kuncogás, kacarászás, közben egymás tekintetét keressük.
- A fűnyíró beindítása: 3x felhúzzuk a gépet, ami harmadikra beindul és hahotázva toljuk magunk előtt a fűnyírót, nyírjuk a füvet, sétálunk körbe-körbe és kacagunk, nevetünk, hahotázunk.
- Nagy meleg van és hirtelen valaki jégkockát dob a pulóverünk alá hátulról, a bőrünk feljajdul a hidegtől, sikongva, nevetve ugrunk egyet és nevetve tovább megyünk, alkalmazzuk mi is másoknak és együtt kacagunk.
- Forrón süt, a nap, hatására a homok felforrósodik a tengerparton, ezen kell mezítláb közlekedni, hu-hu-hu hangadással kisérve kapkodjuk a lábunkat a homokról, mert annyira forró, mégis megyünk és nevetünk, elérjük célunkat, a felszabadulást.
- Körbeülünk és egymás szemébe nézve nevetünk, keressük egymás mosolygó tekintetét.  Annyira megemeli az energia szintünket a nevetés, hogy alig tudjuk abbahagyni a kacagást, kellet egy kis nyugalom, hogy elcsendesüljünk és felkészüljünk az elmélyedésre.

Savászanában egy kellemes meditációval zártuk le az órát.

Jól éreztük magunkat, a végén megosztottuk egymással, ki, mit kapott, mit érzett a nevetés által. A nevetés felszabadítja a rejtőzködő energiákat. A tudatos vidám kacagás jobb közérzetet, egészséget nyújt, amely kihat az életvitelünkre. Minél jobban érezzük magunkat, egészségileg, lelkileg, szellemileg, minden jobban megy. Környezetünket is vidámabbá varázsolhatjuk ha sokat nevetünk.

Ám, ha valakinek hasi sérve van, súlyos szív problémák tarkítják az életét, óvatosan a kacagással, mert a nevetés célja a felépülés, és a nem a leépülés.

Dr. Madan Kataria módszere szerint sok gyakorlat van a nevetésre, de a nyílt napon nem jutott idő a többi megismerésére. Ennek ellenére érdekes volt, és szeretném jobban megismerni a hahota jógát. A nevetés ősi tudás, megtalálható mindenkiben, merjük alkalmazni, az eredmény nem marad el.

Jó nevetést, kacagást kívánok mindenkinek
nemcsak a hahota jógán, hanem a mindennapokban is!

Írta: Javorek Manyi

Kapcsolódó cikkek

Téma: Kipróbáltuk
Társadalmunk jelentős része felismerte már, hogy amennyiben minőségi életet szeretnénk élni, ahhoz bizony tanulnunk kell.
Téma: Kipróbáltuk
Beszámoló a Tradicionális Jógaiskolák Fesztiváljáról Kocsis Kata tollából.
Téma: Kipróbáltuk
A tudatosság nem veszett ugyan kárban, de kilépve a Delhi reptérről megtapasztaltam azonnal, hogy ami Indiában fogad, arra nem lehet felkészülni.
Egyéb cikkek

Téma: Érdekességek
Horváth Rita szakdolgozata alapján
Téma: Jóginterjúk
Diós Éva Varga Judittal, a magyar jógaokatók elismerésére alapított Jógarádzsa Kiválósági Díj egyik jelöltjével készített interjút.
Téma: Gyakorlás
A legnőiesebbek. Szerintünk.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy