Slackline jóga
Téma: Jógafajták
  
Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend a slackline, a dinamikus egyensúlyozás művészete. Alapvető eleme a két fix pont közé kifeszített heveder, mely bizonyos fokú dinamikus nyúlási képességgel rendelkezik, ezáltal biztosítva a fix pontok közötti szükséges mértékű lazaságot. A slacklineozás nem csak a fizikai és mentális erőnlétet, de a testtudatosságot is fejleszti. Egyensúly, légzés, koncentráció, meditáció. Vagyis jóga.
 
A slackline születése a kultikus kaliforniai sziklamászó-helyhez, a Yosemite-völgyéhez, és  két amerikai mászó, Adam Grosowsky and Jeff Ellington nevéhez köthető, akik a jó időre várva unaloműzésképp a parkolóhelyek mellett található láncokon és kábeleken kezdtek el egyensúlyozni. Mivel a mászó felszerelések között lapuló hevederek és egyéb eszközök ezt lehetővé tették számukra, hamarosan fák között kifeszített hevedereken kezdtek el egyensúlyozni és föl-alá járkálni. Hamar kialakultak a különböző változatok is: a highline, amikor hatalmas és fenséges kanyonok felett tesznek hosszú sétákat a bártabbak, vagy a waterline, amikor víz felett kell egyensúlyozni, és a jóga slackline, ami nem csak „egyszerű” ászanák bemutatását, de komoly vinyásza sorozatok végzését is lehetővé teszi a hevederen.
 
Egyes csoportok, pl. a Yogaslackers Team néven ismert, kalandor hippikből álló csapat a slackline közösségen belül is kifinomult technikáiról és szakérteméről híresek. A csoport tagjai a jóga bölcsességét vegyítik a kaland iránti szeretettükkel és az önmaguk felfedezése iránti intenzív vággyal.
 
Sam Salwei és Jason Magness, a Yogaslackers társalapítói szerint a slacklineozás nem is annyira az egyensúlyozásról, inkább az egyensúly újrameghatározásáról szól. Arról, hogy hagyjuk megtörténni a változást, hiszen a heveder állandóan mozgásban van, a tested minden egyes rezdülését visszatükrözi, amire újra és újra reagálnod kell. De mielőtt újradefiniálod az egyensúlyt, először is meg kell, hogy találd azt. 
 
Amikor Magness először lépett slacklinera nem sikerült megtalálnia az egyensúlyát. “A slacklineozás arra jó, hogy kitaláljuk, honnan jön az egyensúlyunk” – mondja. “Segít megtalálni a banhdákat, azokat a zárakat a hasban és a gát területén, amelyek az energiát stimulálják. Ez elengedhetetlen a kötélen való egyensúlyozáshoz.”
 
Magness és felesége, Chelsea nemcsak gyakorolják, hanem oktatják is a dinamikus egyensúlyozás művészetét. A házaspárnak több célja is van, melyek közül a legfontosabb: egyszerűen csak jelen lenni, létezni a kötélen.
 
“Megtanulni, hogyan fejlessz ki egy új kapcsolatot a dinamikus energiával egy kötélen olyan, mint újra megtanulni azt, hogyan is kell sétálni” – mondja Magness. “A heveder önmagunk tükörképe. Mindenféle alakzatot és fogást meg tudunk tanítani, de végül is a lényeg önmagunk felfedezése és kreatív kifejezése”.
 
Létezik egy szabadságérzés a slacklineozásban, ami a jóga minden más formájától különbözik. Teljesen fel kell hagynod az elvárásaiddal arról, hogy milyen egy helyesen végrehajtott ászana. A slacklineozás kevésbé a jóról vagy a rosszról szól, helyette inkább arról, hogy mit érzel a gyakorlat kivitelezése közben. Teljesen bele kell helyezkednek a pillanatba, különben elveszíted az egyensúlyod és leesel.
 
Ha kedvet kaptál, hogy kipróbált a slacklinet, vagy már nagyon profin sétálsz a hevederen és szeretnél fejlődni, a videóban találsz néhány jó tanácsot a Yogaslackerektől!
 
Írta: Hári Beáta és Mudra-Nádas Linda
 
Forrás: layoga.com, mountex.hu

Kapcsolódó cikkek

Téma: Jógafajták
Mit fejleszt benned az akrojóga. Kocsis Kata írása.
Téma: Jógafajták
Csokoládé- és jógarajongóknak. Pékó Zsanett cikke.
Téma: Jógafajták
avagy az öt tibeti jógagyakorlat rendszeréről. Diós Éva cikke.
Egyéb cikkek

Téma: Kipróbáltuk
írta: Fehér Eszter
Téma: Életmód
A szorgalmas gyakorlás
Gaura Krisna Dásza: Yoga-sūtra I.14. magyarázat 6.
Téma: Filozófia
A nem elefánt boldogsága
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy