Slackline jóga
Téma: Jógafajták
  
Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend a slackline, a dinamikus egyensúlyozás művészete. Alapvető eleme a két fix pont közé kifeszített heveder, mely bizonyos fokú dinamikus nyúlási képességgel rendelkezik, ezáltal biztosítva a fix pontok közötti szükséges mértékű lazaságot. A slacklineozás nem csak a fizikai és mentális erőnlétet, de a testtudatosságot is fejleszti. Egyensúly, légzés, koncentráció, meditáció. Vagyis jóga.
 
A slackline születése a kultikus kaliforniai sziklamászó-helyhez, a Yosemite-völgyéhez, és  két amerikai mászó, Adam Grosowsky and Jeff Ellington nevéhez köthető, akik a jó időre várva unaloműzésképp a parkolóhelyek mellett található láncokon és kábeleken kezdtek el egyensúlyozni. Mivel a mászó felszerelések között lapuló hevederek és egyéb eszközök ezt lehetővé tették számukra, hamarosan fák között kifeszített hevedereken kezdtek el egyensúlyozni és föl-alá járkálni. Hamar kialakultak a különböző változatok is: a highline, amikor hatalmas és fenséges kanyonok felett tesznek hosszú sétákat a bártabbak, vagy a waterline, amikor víz felett kell egyensúlyozni, és a jóga slackline, ami nem csak „egyszerű” ászanák bemutatását, de komoly vinyásza sorozatok végzését is lehetővé teszi a hevederen.
 
Egyes csoportok, pl. a Yogaslackers Team néven ismert, kalandor hippikből álló csapat a slackline közösségen belül is kifinomult technikáiról és szakérteméről híresek. A csoport tagjai a jóga bölcsességét vegyítik a kaland iránti szeretettükkel és az önmaguk felfedezése iránti intenzív vággyal.
 
Sam Salwei és Jason Magness, a Yogaslackers társalapítói szerint a slacklineozás nem is annyira az egyensúlyozásról, inkább az egyensúly újrameghatározásáról szól. Arról, hogy hagyjuk megtörténni a változást, hiszen a heveder állandóan mozgásban van, a tested minden egyes rezdülését visszatükrözi, amire újra és újra reagálnod kell. De mielőtt újradefiniálod az egyensúlyt, először is meg kell, hogy találd azt. 
 
Amikor Magness először lépett slacklinera nem sikerült megtalálnia az egyensúlyát. “A slacklineozás arra jó, hogy kitaláljuk, honnan jön az egyensúlyunk” – mondja. “Segít megtalálni a banhdákat, azokat a zárakat a hasban és a gát területén, amelyek az energiát stimulálják. Ez elengedhetetlen a kötélen való egyensúlyozáshoz.”
 
Magness és felesége, Chelsea nemcsak gyakorolják, hanem oktatják is a dinamikus egyensúlyozás művészetét. A házaspárnak több célja is van, melyek közül a legfontosabb: egyszerűen csak jelen lenni, létezni a kötélen.
 
“Megtanulni, hogyan fejlessz ki egy új kapcsolatot a dinamikus energiával egy kötélen olyan, mint újra megtanulni azt, hogyan is kell sétálni” – mondja Magness. “A heveder önmagunk tükörképe. Mindenféle alakzatot és fogást meg tudunk tanítani, de végül is a lényeg önmagunk felfedezése és kreatív kifejezése”.
 
Létezik egy szabadságérzés a slacklineozásban, ami a jóga minden más formájától különbözik. Teljesen fel kell hagynod az elvárásaiddal arról, hogy milyen egy helyesen végrehajtott ászana. A slacklineozás kevésbé a jóról vagy a rosszról szól, helyette inkább arról, hogy mit érzel a gyakorlat kivitelezése közben. Teljesen bele kell helyezkednek a pillanatba, különben elveszíted az egyensúlyod és leesel.
 
Ha kedvet kaptál, hogy kipróbált a slacklinet, vagy már nagyon profin sétálsz a hevederen és szeretnél fejlődni, a videóban találsz néhány jó tanácsot a Yogaslackerektől!
 
Írta: Hári Beáta és Mudra-Nádas Linda
 
Forrás: layoga.com, mountex.hu

Kapcsolódó cikkek

Téma: Jógafajták
Csokoládé- és jógarajongóknak. Pékó Zsanett cikke.
Téma: Jógafajták
avagy az öt tibeti jógagyakorlat rendszeréről. Diós Éva cikke.
Téma: Jógafajták
Kíméletes jóga frissen szült anyáknak. Vidák Vénusz baba-mama jógaoktató írása
Egyéb cikkek

Téma: Gyakorlás
A Csandranamaszkára második változata
Téma: Relaxáció/Meditáció
Gubán Dorka, astanga jógaoktató cikksorozata a mantrák varázslatos világába kalauzolja olvasóit.
Téma: Érdekességek
A lélekvándorlás bizonyítékairól szóló sorozatunkat a dr. Ian Stevenson munkásságát bemutató miniszériával folytatjuk. Részlet Szijártó Rita Éva szakdolgozatából.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA

» Meditáció és önismeret
Meditáció és önismeret Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

MEDITÁCIÓS ÉS ÖNISMERETI TANFOLYAM

» Haladó jóga tanfolyam
Haladó jóga tanfolyam Szabad Gábor 2014.01.07.

A JÓGA