Női jóga
Téma: Jógafajták
Mindig zavarba jövök, amikor valaki megkérdezi tőlem: tulajdonképpen, mi az a jóga? Mert hát, annyi mindent hallani, hogy könnyű eltévedni a stúdiók, tanfolyamok és különböző irányzatok útvesztőjében. Jogos, válaszolom. Van egy órácskád? Mert a jógáról nem tudok pár mondatban beszélni. Nincs rá egyszavas válasz, hogy szaladjunk is tovább, mintha csupán receptet cseréltünk volna. A helyzet csak bonyolódik, amikor a női jóga kerül szóba.

Egy körültekintően kiválasztott, tradicionális felépítésű hatha jóga óra, a már jól ismert pozitív élettani hatások mellett, jótékonyan befolyásolja a női kiválasztó- és szaporító szervrendszer működését is. Így ebben a megközelítésben, egy hatha jóga órával is nagyon szépen lehet kezelni az apróbb tüneteket, mint például alhasi puffadás, kisebb menstruációs görcsök, rendszertelen ciklus. Vannak azonban olyan tipikusan női tünetek, és betegségek, melyeknél célzott kezelés szükséges. A kezelés jelen esetben gyűjtőfogalom, mely magába foglalja a gyakorló pontos kikérdezését a fennálló tünetekről, betegség körülményeiről, stádiumáról, az érzelmi- és családi hátteréről, ezen felül a specifikus ászana- és pránayáma gyakorlatokat. Az esetek legnagyobb részében, ha ellátogatunk egy női jóga órára, jól ismert hatha jóga ászanákat gyakorolhatunk majd, azok közül is elsősorban talajelemeket, tehát ülő-és fekvő pozícióban kitartott testhelyzeteket. De, ahogy fentebb is említettem,- ha a tünetek komolyabbak -, egy ilyen típusú gyakorlatsor, hosszú távon nagy valószínűséggel eredmény nélkül marad. Persze fontos tisztázni, hogy mit értünk komolyabb tünet alatt. Specifikus kezelést igényelnek az alábbi betegségek: erős menstruációs görcsök, meddőség, vetélés, ciszta, mióma, visszatérő gyulladások, fertőzések, (elsősorban vesemedence- hüvely- húgyhólyaggyulladás) hüvelyrenyheség, aranyér, inkontinencia, klimax, hormonális alul-és túlműködések, endometriózis, stb. A női medence működéséről részletesen beszéltünk a Jógával a gátizomzat renyhesége ellen című cikkben. Nehezen hozzáférhető, jól védett terület, ebből kifolyólag egy progresszív, fejlődésorientált női jóga órának, a következő elemeket mindenképpen tartalmaznia kell:

- Óra eleji- és óravégi relaxáció, melynek középpontjában az elengedés áll. Különösen az óravégi relaxációval szemben elvárás, hogy az ellazulás fizikai- mentális- és lelki szinten egyaránt végbemenjen.
- Pránayáma, légző gyakorlatok, kiemelten a hasi légzés gyakorlása. Fontos megemlíteni, hogy a dinamikus, alhasi légzéstechnikákkal a jógaélettan nagyon óvatosan bánik, és sok az ellenjavallata, de a gyakorlat azt mutatja, hogy az ilyen típusú pránayáma gyakorlás, a gyógyulás egyik alappillére.
- Légzésszinkronnal végzett ászanasorok, melyeknek tartalmaznia kell tartásjavító homorító- valamint csípőnyitó ászanákat, alhasi masszázst- és nyújtást biztosító elemeket, specifikus gyakorlatokat, melyek stimulálják a petefészek- és a méh tartószalagok működését. Ezen felül, kiemelten fontos olyan derékvédelemmel, összekötött komplex, kitartott vagy dinamikus testhelyzetek elsajátítása, melyek egyszerre dolgoztatják a nő intim zónáját, és erősítik a medencealapot.
- Végül intim torna elemek.
 
Tudom, most arra gondolsz, ez nagyon jól hangzik, de tényleg működik? Hiszen az orvos azt mondta, elkerülhetetlen a gyógyszeres kezelés, műtéti beavatkozás császármetszés, stb. Akkor miért bonyolítsam a helyzetet? Van itt azonban még valami, amit nem árt tudni. Ha nem vagy tisztában a betegséged kiváltó okával fizikai- és érzelmi szinten egyaránt, valamint az életmódodból adódó egyéb hajlamosító tényezőkkel, az orvos által előírt terápia önmagában nem elegendő. Legtöbbször a gyógyszeres- vagy műtéti beavatkozás csupán átmeneti tünetmentességet biztosít. Így minden nőt csak biztatni tudok, hogy akár prevenció, akár kiegészítő- vagy célzott kezelés céljából keressen fel egy női jóga csoportot. A közös gyakorlás hamar felébreszti a tudást, mely minden nőben ott szunnyad, és elengedhetetlen a nőiség tudatos, egészséges és harmonikus megéléséhez.      

Írta: Csögits Kinga
 

Kapcsolódó cikkek

Téma: Jógafajták
Csokoládé- és jógarajongóknak. Pékó Zsanett cikke.
Téma: Jógafajták
avagy az öt tibeti jógagyakorlat rendszeréről. Diós Éva cikke.
Téma: Jógafajták
Kíméletes jóga frissen szült anyáknak. Vidák Vénusz baba-mama jógaoktató írása
Egyéb cikkek

Téma: Életmód
Helyes tartás széken, kanapén és bárhol.
Téma: Ászana sorozatok
összeállította: Medvegy Gergely
Téma: Ászana sorozatok
összeállította: Medvegy Gergely
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok