Miért relaxáljunk kismamaként (is)?
Téma: Gyakorlás
A nyugati emberek számára a jógaként ismert folyamat általában három területre osztható: ászanák, légzőgyakorlatok és relaxáció. A tradicionális jóga azonban sokkalta több ennél. Az ászanák és a légzőgyakorlatok elsajátításával és rendszeres gyakorlással felkészítjük testünket a transzcendentális meditációra, és a lelki elmerülésre. Ennek egyik első állomása a relaxáció, melynek során a teljesen ellazított testünk felől belső világunk felé fordulunk.
 
Dr. Tóth Soma László Jóga tiszta forrásból című könyvében a következőket olvashatjuk: A relaxáció egy olyan durva fizikai és finom fizikai szinten zajló folyamat, mellyel felkészítjük testünket és elménket az ászanák nyugodt, pontos kivitelezésére, valamint felkészülünk a meditáció gyakorlására.
 
A tradicionálisan végzett relaxáció tehát három szinten valósul meg: 1.) testi (durva fizikai test), 2.) szellemi-mentális (finom fizikai test) és 3.) lelki szinten, amely átvezet a meditáció területére. Ebben az állapotban az ember saját, az anyagi testtől különböző transzcendentális önvalójával azonosul, ébresztgeti lelki öntudatát.
 
A kismama jógában azonban egy kicsit más aspektusát ismerhetjük meg a relaxációnak. Amikor gyermeket vállalunk, akkor egy új lelket hívunk magunkhoz. Akár vallásosak vagyunk, akár nem, e vállalásunk súlyát ösztönösen érezzük. Az édesanyában számtalan testi, hormonális és mentális változás zajlik a várandósság alatt. Keveredik az öröm, a boldog várakozás, az aggodalom, a félelem, a bizonytalanság és a tapasztalatlanság érzése. Ez rendkívül megterhelő az anyának, mind testileg, mind mentálisan, és azt kell mondjuk megterhelő az apának is, aki egyik hétről a másikra egy szinte ismeretlen személyt talál az oldalán. Az eddig oly magabiztos nők hirtelen szorongóak, aggódóak lesznek, a makk egészségesek rosszullétektől szenvedhetnek, és ne felejtsük ki a nőkön ilyenkor kitörő vásárlási, és fészekrakási őrületet sem. A kisebb-nagyobb hormonhisztikről ne is beszéljünk! Félreértés ne essék, nem akarom a várandós nőket sárkánynak beállítani, de kétgyermekes anyaként ki merem jelenteni, hogy ilyenkor képesek vagyunk sárkányisztikus vonásokat felvenni.
 
Ha ezekkel a belső és külső hatásokkal nem kezdünk valamit, akkor mire elérkezik a szülés ideje, könnyen kimerültté és szorongóvá válhatunk.
 
És itt kanyarodjunk is vissza a relaxációhoz:
Mint láttuk a tradicionális relaxáció célja a meditáció előkészítése. Ezzel szemben a kismama jógán, illetve a várandósság alatt alkalmazott relaxáció célja és jelentősége a baba-mama méhen belüli kapcsolatának felvételében, a kismama elméjének lecsendesítésében, önmagába vetett hitének erősítésében áll.
 
Magyarországon Dr. Raffai Jenő és Dr. Hidas György az 1990-es években kidolgozta az anya-gyermek kapcsolatanalízis módszerét. 1999-ben a Pszichoterápia című tudományos folyóirat január 14-20-i számában Raffai esetismertetésekkel bizonyította az anyák és babáik méhen belül kialakított kapcsolatának jelentőségét.

Bizonyították:
-  hogy az édesanya mentális állapota hatással van fejlődő magzatára,
-  hogy a baba reagál az anya hangjára, belső odafordulására, hangos vagy hangtalan kommunikációjára, és
-  hogy az anyaméhben szerzett tapasztalatok kihatnak az ember testi-lelki fejlődésére, személyiségére, társadalmi kapcsolatainak milyenségére.
 
Björn Salomonsson, Carina Berterö és Siw Alehagen svéd kutatók is, a PUBMED, amerikai Gyógyszerészeti és Egészségügyi Intézet Online könyvtára oldalán megjelentetett, 2013. márciusi-áprilisi tudományos publikációjukban a Szüléstől kórosan félő nők kiszűrésének és időben történő eredményes felkészítésének 6 fő állomása (koncentráció, támasz (fizikai, lelki), kontroll, relaxáció, bátorítás, légzéskontroll) közül kettőben a relaxációt és a légzéskontrollt jelölik meg, mint lehetséges alternatívát.
 
Nézzük, akkor a kismamák számára, ezen tudásunk fényében kialakítandó relaxáció folyamatát, mellyel a kismama jógán találkozhatunk!

Hagyományosan a relaxációt hanyatt fekve, Savászanában végezzük, de kismamák esetében inkább ajánlott a stabil oldalt fekvő pozíciót (leginkább a bal oldalon), főleg a betöltött harmincadik hét után (illetve ikerterhesség esetén már korábban). Lényeg, hogy kényelmesen és melegen legyünk.
 
Az édesapa számára is javasolt az otthoni relaxálás. Bizonyított tény, hogy a babák megérzik apjuk érintését, és felismerik azt az anya hasfalán keresztül. Ha az apa az anya mellé fekszik és egyik kezét a mama hasára téve végzi a relaxálást, ő is képes kapcsolatot kialakítani gyermekével.
 
Ha elhelyezkedtünk, először a légzés megfigyelése következik. Elménk lecsendesítésének fontos állomása ez! Ha nem ezzel kezdjük a relaxációt, akkor sokszor akár percek is eltelhetnek, hogy a relaxáló képes legyen valóban odafigyelni a hallottakra, és aktívan részt vegyen a folyamatban. E nélkül a zakatoló elme eltereli gondolatainkat, és sokszor azon kaphatjuk magunkat, hogy a bevásárló listán, vagy a csekkek befizetésén gondolkodunk.
Ennek biológiai oka az agy formatio reticularis rendszerében keresendő. Az agy e területe teszi képessé a szervezetet, hogy a légzésünkkel hatni tudjunk testünk állapotára. A mindennapi életben is megnyilvánul a FR hatása. Például amikor megijedünk. Az adrenalin felszabadulásával ezen a rendszeren keresztül emelkedik meg a légzésszámunk. Érdemes tehát kihasználnunk ezt a lehetőséget testünk és elménk elcsendesítésére.
 
Légzésünk megfigyelését követően igyekezzünk fokozatosan elmélyíteni a légzésünket! Az egyre hosszabb belégzéseket, egyre mélyebb kilégzések kövessék. Majd fokozatosan változtassuk légzésünket hasi légzéssé! Ennek élettanilag is fontos szerepe van: Belső masszázst ad a hasi szerveknek, jobban tud tágulni a tüdőnk, így oxigénben dús vért juttathatunk szerveinkbe, és kisbabánknak is. Ezzel, mintegy serkentve magunkat is, hogy ne “aludjunk bele” a relaxációba. A hasi légzés kismamákra vonatkozó aspektusában pedig kicsit megmozgatjuk, ébresztgetjük, aktivizáljuk kisbabánkat. Mintegy felhívjuk a figyelmét, hogy szeretnénk vele kommunikálni.

A légzésünk által elcsendesített elménk és érzelmeink felé fordulunk. Most tudatosan engedjük a felszínre emelkedni utolsó gondolat foszlányainkat, majd lassan engedjük továbbúszni.
 
Itt lép be a kismama relaxációra jellemző sajátos epizód, az úgynevezett SANKALPÁS rész. A sankalpa szanszkrit szó, mely szándékot, elhatározást, célt jelent. A kismamajógában egy olyan jelen idejű, pozitív tartalmú, önmegerősítő mondat, melyet a kismama kiválaszt várandóssága elején és minden relaxációjába beilleszti. Pl.: “Könnyen szülöm meg, egészséges gyermekemet.”
 
Következik a fizikai test ellazítása. Kismamák esetében nem alkalmazzuk az izomcsoportok aktív megfeszítésével, megemelésével és laza visszaengedésével járó testellazítást! Ennek oka, hogy alsó végtagjaink hanyatt fekve történő megemelése az egyenes, illetve az alhasi izmok megfeszítését igényli, mely összehúzódásokat indíthat be. Oldalt fekve pedig nem is kivitelezhető.

Tehát a relaxáció vezetőjének utasításai szerint igyekezzünk mentális utasításra teljesen ellazult, elernyedt állapotba hozni testrészeinket. A gondos kismamajóga-oktató a test ellazítása során kitér a gát, a hasfal és a méhfal ellazítására is.
 
Innen már könnyen átvezethetjük a relaxációt a babával való kapcsolatfelvételre, vizualizációra.

Kétféle megközelítés lehetséges:
-  Vagy a babára fókuszálunk, és egy szépen kibontott vizualizáció után hagyunk időt a babával “beszélgetni”.
-  Vagy az önbizalmunkat erősítjük, és a könnyed, aggodalmaktól mentes szülés képére fókuszálunk.
 
Végül a relaxációt vezető lassan kihozza a pácienst ebből az állapotból. Az anya, vagy apa elköszön gyermekétől, tudatosítva, hogy bármikor beszélhet vele, amikor csak akar!
 
Egy ilyen relaxáció nagyjából 20 percet vesz igénybe, ám hatása felbecsülhetetlen. Fizikai szinten: lassul a légzés, és a szívritmus, kiegyenlítődik az energiaáramlás, oldódnak az érzelmi blokkok. Aktív mama-baba kapcsolat jön létre, mely segíti a kötődés kialakulását, eredményesebbé válhat a szoptatás, kiegyensúlyozott lesz a baba fejlődése.
 
Hogyan tudjuk mindezt a szülés során alkalmazni?

Rendkívül fontos, hogy a kismama megtapasztalhassa a relaxáció alatt, hogy a tudatos légzésirányítással mennyire képes hatni az elméjére és a testére. A vajúdás alatt ennek komoly hasznát veheti.
 
Ha a mama megtanulja elcsendesíteni elméjét, megtanul fókuszálni, azzal képes lesz uralkodni a szülés intenzív testi megnyilvánulásai miatt esetlegesen kialakuló pánikon és félelmen. Ha megtanul testileg lazítani, akkor gyorsabbá válik a tágulás folyamata.
 
A relaxációk során otthon rendszeresen hallgatott zene, képes a szülés ideje alatt is előhívni a vajúdó nőben ezt a nyugodt, ellazult állapotot. Sőt, az amerikai ScienceDaily tudományos cikkeket közlő internetes portálon 2013. október 30-án legutóbb megjelent kutatás szerint egy baba hónapokkal a születése után is képes felismerni a méhben rendszeresen (mindennap) hallott melódiát.
 
Amennyiben a relaxálásban az apa is részt vesz, ő is hatásosan tud majd mentális támaszt adni párjának a vajúdás alatt, s ő maga is könnyebben hangolódik rá gyermeke érkezésére, s változó párjára.
 
Összefoglalva tehát, a relaxáció mind az anya, mind gyermeke, de még az apa számára is könnyedebbé, boldogabbá, kiegyensúlyozottabbá teszi a várandósság, a szülés és a születés folyamatát. Az anyák sokkal magabiztosabbak, s jobban hallgatnak a belső hangjukra a szülés során.
 
 
Írta: Vétessy Flóra

Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Kocsis Kata cikksorozata azt tárgyalja, hogyan lehet teljes hídat felépíteni, miként lehet a sérüléseket elkerülve lépésről lépésre eljutni a póz kivitelezéséig.
Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Egyéb cikkek

Téma: Jógafajták
a női testre és szellemre hangolva
Téma: Jóginterjúk
Tapasztalt jógaoktatókat kérdeztünk.
Téma: Ászana sorozatok
összeállította: Medvegy Gergely
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy