Állati jó ászanák – Győzd le a gonoszt!
Téma: Gyakorlás
Állati jó ászanák sorozatunkban olyan jógagyakorlatokat járunk körül, amelyek állatokról kapták a nevüket. Sok-sok olyan ászana van, amely az állatok természetes mozgásaira és testtartásaira, vagyis a természetből vett példákra vezethető vissza. Ezen pozíciók gyakorlásával kiválthatók azok a jótékony hatások, amelyek az állatokat arra késztetik, hogy ösztönösen felvegyék az adott testhelyzetet.
 
Vriscsikászana
 
Talán az összes „állati” ászana közül a Vriscsikászana az, amely leginkább hasonlít az élőlényre, amelyről a nevét kapta. Fiatal koromban örültem annak, hogy nem olyan országba születtem, ahol a skorpiók szabadon járnak-kelnek. Mert nem tagadom, féltem tőlük. Ma már tudom, hogy a legtöbb fajtája ártalmatlan, de ennek ellenére a skorpió a pusztító erő, a katasztrófa, a sötétség és a halál jelképe.
 
Hogy áldozatát megszúrja, a skorpió hátrahajlítja farkát a háta mögé, és a feje fölött támad. A Vriscsikászana tehát a támadó skorpióhoz hasonlít.
 
A Vriscsikászana lélektani jelentősége: A fej, ami a tudás székhelye, ugyancsak központja a büszkeségnek, a haragnak, a gyűlöletnek, a féltékenységnek, az intoleranciának és a rosszindulatnak. Ezek az érzelmek halálosabbak, mint a méreg, amit a skorpió a farkában hordoz. A jógi, amint a lábait a fejére helyezi, megpróbálja gyökerestől kitépni ezeket az önromboló érzelmeket és indulatokat. Ekképpen keresi az alázatosság, a nyugalom és a tolerancia fejlesztését, valamint az egótól való megszabadulást, mivel az egó legyőzése harmóniához és boldogsághoz vezet.
 
A Skorpió póz ötvözi a fordított testhelyzetek és a homorítások hatásait, mely által éltető energiával tölti fel a testet. Pontosan az összetettsége miatt az egyik legnehezebb ászanák egyike, ezért mindenképpen érdemes tanári segítséggel és fal mellett gyakorolni.
 
Írta: Mudra-Nádas Linda
 
Felhasznált irodalom: Swami Satyananda Saraswati: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha
 
Képek forrása: http://1.bp.blogspot.com; http://www.yogaposeweekly.com
 

Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor a már kialakult csontritkulásra, 90 percben

Sorozatunk bejező cikkét olvashatjátok.
Egyéb cikkek

Téma: Érdekességek
Fordította: Hári Beáta
Téma: Jóginterjúk
Diós Éva Szabó Ágnes Szítával, a Jógarádzsa Kiválósági Díj egyik jelöltjével beszélgetett.
Téma: Jóginterjúk
írta: Dr. Tóth-Soma László
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok