Mit érdemes enni tél végén?
Téma: Táplálkozás
Agni, a tűz istene
A természet ciklikusságához hasonlóan az emberi szervezetnek és életnek is van egy sajátos ritmusa. A szervezetet befolyásoló tényezők is időről-időre változnak, ezért érdemes figyelembe venni az évszakok váltakozását, és ahhoz igazítani táplálkozásunkat is. Fontos tudni, hogy az ősi ájurvéda nem a naptár szerinti évszakokat veszi figyelembe, hanem az időjárást. Hiába jött el a tavasz ideje, ha hajnalban még fagyok vannak, és a hőmérséklet sem emelkedik egy bizonyos fok fölé. Tavasszal a kapha-dosa dominál, s intenzitása tavasz vége felé éri el csúcspontját, a nyár közeledtével pedig fokozatosan veszít erejéből.

Amint a tél hideg, nyirkos hajnalai fokozatosan átadják helyüket a tavasz langyos éjszakáinak, s ahogyan a nappalok egyre hosszabbodnak, úgy válik az agni tüze egyre haloványabbá, erőtlenebbé. Energiaszintünk jelentős mértékben visszaesik, és azt vesszük észre, hogy sokkal kevesebbre vagyunk képesek, mint akár egy-két héttel korábban. Gyakran érezhetjük magunkat kimerültnek, fáradtnak, mely az évszakváltás velejárója. Étvágyunk is lecsökken, a nehezebb ételeket szervezetünk nem tudja feldolgozni, és ezzel együtt immunitásunk is leromlik. Sokaknál légzőszervi betegségek jelentkeznek, illetve újulnak ki.

Ezeket a tüneteket az agni, vagyis a biológiai tűz lángjának elcsitulása, és az anyagcsere folyamatok lelassulása okozza. Arra kell tehát törekednünk, hogy felélesszük és folyamatosan tápláljuk az agni lángját, hogy szervezetünk visszanyerhesse erejét és ellenálló képességét.

A nehéz élelmiszereket, mint például a tejtermékeket, a zsíros húsféleségeket, de még a masszív, táplálóbb és magasabb cukortartalmú gyümölcsöket (mint például a banán) is ajánlatos kihagyni étrendünkből ebben az időszakban. Az aludttej különösen kerülendő, másrészről azonban a különböző fűszerekkel ízesített író és ghí igen hasznosak lehetnek a szervezet számára.

Ideális táplálékforrások erre a periódusra a gabonafélékből készült kenyérféleségek, illetve a különböző formában feldolgozott magvak – a lényeg az, hogy ezek fogyasztása ne nyers formában történjen, mert feldolgozásuk és megemésztésük jóval több munkát jelentene az amúgy is legyengült agni számára.

A keserű, csípős, fanyar és fűszeres ételek is azok közé tartoznak, amelyek képesek életet lehelni a haldokló agniba, és megszabadítani a testet a felgyülemlett kaphától. Többek között ajánlatos a mustár, gyömbér, bors, chili, fahéj és fokhagyma fogyasztása. Ez utóbbiról érdemes megjegyezni, hogy minél kevesebb konyhatechnikai eljárásnak vetjük alá, annál jobban megmaradnak szervezetünk számára értékes anyagai. Nem ajánlatos forró olajban dinsztelni vagy a főzés elején az alapanyagok közé keverni. Inkább a főzési folyamat végén adjuk hozzá az ételhez zúzott vagy finomra szeletelt formában.

Számos zöldségféléről is elmondhatjuk, hogy kedvező a fogyasztása ebben az időszakban. Ilyenek a tök, a retek, a vöröshagyma, a zöld és piros levelű zöldségek, valamint a hüvelyesek. A feldolgozott gabonaszármazékok közül a sült, puffasztott, pattogatott rizs, búza, kukorica, lencse és más magvak jótékony hatása kiemelendő.

Írta: Csíkvári Veronika

Kép forrása: http://4.bp.blogspot.com/



Kapcsolódó cikkek

Téma: Táplálkozás
A kollagén egy fehérje, melynek legalább egy tucatnyi különböző típusa fordul elő az ember szöveteiben, főként a kötőszövetekben. Legújabban a kozmetikai ipar kapta fel, mint a bőr fiatal, üde kinézetének megőrzőjét.
Téma: Táplálkozás
Téma: Táplálkozás
Vaisnava etikettről szóló sorozatunk újabb részében Lehóczky Edit, vaisnava jógamester szakos hallgató vezet be a vaisnava főzési szokások rejtelmeibe
Egyéb cikkek

Téma: Filozófia
A kérdésre gyakorlatban alkalmazható választ Dr. Tóth-Soma László vallásfilozófus, jóga-meditáció oktató adja.
Téma: Kipróbáltuk
írta: Nádas Judit
Téma: Érdekességek
A lista a ti segítségetekkel is bővíthető, a frissítések miatt pedig többször is érdemes ellátogatni az oldalra.
Ha tudomásotok van hasonló eseményekről, programokról, kérjük, jelezzétek felénk: magazin.bhf@gmail.com
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA

» Meditáció és önismeret
Meditáció és önismeret Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

MEDITÁCIÓS ÉS ÖNISMERETI TANFOLYAM

» Haladó jóga tanfolyam
Haladó jóga tanfolyam Szabad Gábor 2014.01.07.

A JÓGA