A nőiség kiteljesedése
Téma: Kipróbáltuk

  "Saját önvalónk a legjobb barátunk mind közül, és ha megtanulunk belső párbeszédet folytatni belső önvalónkkal, sohasem fogunk félni önmagunktól. Emellett senki mástól sem fogunk félni." (Szvámi Ráma)



A fenti idézetet Kornhoffer Tündétől vettem át, aki nemrég tartott ingyenes bemutató órát a Kelet-Nyugat Egészségközpontban. Tünde, aki jógaoktató, - terapeuta és nem utolsósorban többgyermekes – első látásra is kiegyensúlyozott és boldog – édesanya, nők számára tart nalíni női jóga foglalkozásokat, tanfolyamokat. A nalíni jóga kifejezést rögtön zárójelbe is teszem, hiszen Tünde saját bevallása szerint, az óra, amin részt vettem, nem egyszerűen nalíni jóga volt, inkább női jóga, amely az előbbi tudásanyaga mellett kiegészült, és merített az oktató ezidáig felhalmozott egyéb tapasztalatiból is.

Kezdő hatha jógázó lévén, mindössze 3 hónapos tapasztalattal a hátam mögött, kíváncsian és az ingyenes próbaóra lehetőségétől felvillanyozódva, arra gondoltam megnézem, vajon mi rejtőzik e jógairányzat mögött. Előzetes várakozásaimnak megfelelően sok újdonsággal, új testgyakorlatokkal, és a jógafilozófia egy újfajta megközelítésével találkoztam.

Szerintem vagyunk néhányan nők, akik idő, energia, vagy egy-egy speciális élethelyzet kapcsán – például amikor valamilyen oknál fogva férfiasabb szerepekben kényszerülünk otthon vagy a munkahelyen – elfelejtjük, kik is vagyunk valójában, és milyen szerepet kellene betöltenünk jelenlegi életünkben.

Alapvetően lelkek vagyunk, ugyanakkor nők is, és mégiscsak máshogy működünk férfitársainkhoz képest. Ha nem figyelünk oda, vagy ami még ennél is rosszabb, nem tudjuk, hogy mire van szükségünk, annak előbb-utóbb egészségünk látja kárát.

Tünde óráin megtanulhatjuk, hogyan tápláljuk és tartsuk egészségesen (női) energiarendszerünket. Ezt pedig teljesen hétköznapi, a napi ritmusba beilleszthető technikákkal: gondosan összeválogatott, lunáris-tápláló energiákat növelő gyakorlatokkal, mélylazítással, valamint a meditáció tapasztalásain keresztül, lényegében a csakrákon (energiaközpontokon) végighaladva, rájuk hangolódva érhetjük el.

A következőkben néhány érdekességet, órai élményt osztanék meg, ami nekem, mint kezdőbb hatha jógázónak újdonságnak számított.

A szoláris (Nap jellegű, férfi minőségű) energia mellett mindenkinek szüksége van az életben maradáshoz lunáris (Hold jellegű, női minőségű) energiára, szanszkrit nyelven shaktira. A női jóga célja ennek táplálása, és ezt többféle módon is elősegíthetjük.

Az órát shatkriyákkal (tisztító gyakorlatokkal) kezdtük, és kezdő csoport lévén kizárólag az előkészítéssel foglalkoztunk. Először is salaktalanítottunk. Az agniszár előkészítő gyakorlataként hashullámzással indítottunk. Kilégzéssel kiengedtük a hasból a levegőt, és finom hullámként csak engedtük visszalazulni a hasat belégzéskor. Ezzel lényegében leveregettük a salakot a belekről, az agni (tűz) teréből, hogy helyet biztosítsunk számára. Ezt követően a kapálabháti (homlokfényesítő légzéssel, koponyatisztító légzéssel) előkészítő gyakorlataként köhögtünk, és több körben szusszantottunk az orron át, melynek célja a tűz tisztítása volt.

Ezután a nedvesítés következett – a lábujjkörzéstől a nyakkörzésig többféle gyakorlatot végezetünk –, azért, hogy minden ízületből kiengedjük a vátát, és helyet adjunk a kaphának, vagyis „kordában tartsuk” a tüzet. Mindezt a Prana sanchalan kriya sorozattal értük el.

A tűz felébresztése testcsavaró gyakorlatokkal történt, amelynek célja a sejtszintű intelligencia felkeltése volt, és amely képes elégetni vagy átalakítani a befogadott táplálékot is.

Ászanázással folytattuk. A prána (életerő, energia) vezetése lényegében a testgyakorlatok végzésével történik. Addig nincs pránavezetés, vagyis nincs ászanázás, amíg a fentieket el nem végeztük, mert beláthatatlan, hogy hová is érkezik az életerő egy előkészítetlen testben. Az ászanák során történő feszítés-lazítás váltogatása (kondicionálás rugalmas gyakorlatokkal), vagyis a megtartásból az elengedésbe érkezés gyakorlása rendkívül fontos, sőt a mindennapi életünkbe is alkalmazható eszköz, amelynek elsajátításával megtanulható, hogyan kapcsolhatunk át könnyen és gyorsan feszült állapotból ellazult állapotba.

A számos, hatha jógából is ismert ászana mellett egyetlen tantrista testgyakorlatot emelnék ki. Ez pedig a méhmágia gyors és dinamikus gyakorlata volt, aminek jelentősége az, hogy beindítja a petefészek energiáit, a második csakrát (nemi csakra). Végül a kandarászanában (kis jógahídban) történő megtartással az energiáknak a tarkó terébe, a bindu viszarga csakrába, vagyis a szóma (nektárok nektárja) lakhelyébe történő felhívása történt meg.

Az óra bevezető, nyílt jellegénél fogva a szokásosnál több elméleti információt tartalmazott, így számos, a hétköznapi életben is alkalmazható tudásmorzsát sikerült felszedegetni. Megtudhattuk például, hogy miért nem igazán jó menzesz ideje alatt jógázni, illetve ha már jógázunk, akkor mire érdemes odafigyelni. Tündét idézve Indiában a nőknek eszükbe se jut ilyenkor az ősi tudománynak hódolni, sőt gyakori, hogy elvonulnak, amely egyben lehetőséget teremet a befelé figyelésre is. A kulcsszó egyébként az „elengedésben” rejlik. Hallhattunk a szkalénusz háló fogalmáról, és arról is, hogyan üljünk, és mit viseljünk a shakti áramlásának előmozdítása érdekében. Érdemes lenne például szoknyát hordanunk, illetve kerülni bizonyos típusú alsónemű – nevezzük nevén, a tanga bugyi – viselését. Hiába, a lényeg mindig a részletekben rejlik. Ugyanakkor a női közösségek támogató szerepe sem alábecsülendő, ami sokat jelenthet még a „nehéz napokban” is.

Az óra végi relaxációt az Ádi Shakti szanszkrit mantra kéztartásokkal (mudrákkal) kísért meditációja követett. Tünde említette, hogy a mantra „ragályos”, és igaza is volt. Azóta is újra és újra, és újra… csak ezt hallgatom. Hallgasd meg te is! 

Összességében kellemes élményekkel, hasznos és érdekes tudnivalókkal gyarapodtam már egyetlen foglalkozást alkalmával is. Azt nem mondom, hogy sikerült teljes mértékben átszellemülnöm a női mivoltomba – és ez az én hibám –, de úgy gondolom, mindenképp érdemes lenne jobban is elmélyedni a témában. Mert nőnek lenni jó! :)

További információt a tanfolyamról ide kattintva találsz! 

Írta: Hári Beáta
 

Kapcsolódó cikkek

Téma: Kipróbáltuk
A tudatosság nem veszett ugyan kárban, de kilépve a Delhi reptérről megtapasztaltam azonnal, hogy ami Indiában fogad, arra nem lehet felkészülni.
Téma: Kipróbáltuk
Régóta kíváncsi voltam már arra, milyen is egy hahota-jóga, vagy más néven nevetőjóga-foglalkozás.
Téma: Kipróbáltuk
Egy workshopról, ami kilazítani tanít.
Egyéb cikkek

Téma: Relaxáció/Meditáció
Cikksorozatunk bevezető része általános betekintést nyújt a jóga nidrá módszeréről. Strasszer Annamária vaisnava jógamester szakdolgozata alapján.
Téma: Gyakorlás
Ha nehezünkre esik a mozgás. Vidák Vénusz cikke.
Téma: Relaxáció/Meditáció
írta: Vértessy Flóra
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA

» Meditáció és önismeret
Meditáció és önismeret Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

MEDITÁCIÓS ÉS ÖNISMERETI TANFOLYAM

» Haladó jóga tanfolyam
Haladó jóga tanfolyam Szabad Gábor 2014.01.07.

A JÓGA