Hogyan jógázz, ha alacsony vérnyomással küzdesz?
Téma: Gyakorlás
Ha jógázni szeretnél, nem csak akkor adódhatnak nehézségek ha magasvérnyomással küzdesz, hanem akkor is, ha a vérnyomásod túl alacsony.
 
Korábbi, magasvérnyomásról szóló cikkünk elején már bővebben kifejtettük a keringés anatómiáját, ha érdekel kattints ide!
 
Alacsony vérnyomásnak tekintendő, ha a vérnyomás felső értéke tartósan 100 Hgmm alá esik. Nem sorolandó ide, amikor valaki hirtelen helyzetváltoztatás miatt megszédül, hisz ilyenkor a vérnyomás felső értéke, akár 20 Hgmm-t az alsóértéke körülbelül 10 Hgmm-t is eshet átmeneti időre.
 
Ha gyakran szédülsz, hidegek a végtagjaid, rendszeresen fázol, fokozottan izzadsz, koncentrációs-, és látászavarokat tapasztalsz, sokszor émelygést, vagy légszomjat érzel, gyanakodhatsz arra, hogy alacsony a vérnyomásod. De jó, hat tudod, hogy ezek a tünetek nem kizárólag alacsony vérnyomásra utalhatnak, így ha ilyesmit tapasztalsz azért jó utána járni, hogy kizárható legyen más betegség jelenléte.
 
Ugyanúgy, mint a magasvérnyomás esetében, itt is megkülönböztethetünk primer, illetve secunder alacsony vérnyomást.
 
Primer alacsony vérnyomás az úgynevezett örökletes hajlam, illetve a stresszes életmód okozta kórkép.
 
Secunder alacsony vérnyomásról beszélhetünk, ha valamilyen más szervünk rendellenes működése okozza a problémát. Ez lehet hormonális eredetű: agyalapi-mirigy nem megfelelő működése, pajzsmirigy alulműködés, mellékvese hormonok normálistól elérő szintje miatt megjelenő probléma; vagy okozhatja szívelégtelenség, szívritmuszavar, vagy cukorbetegség miatt megjelenő tünet. Egyes gyógyszerek mellékhatása miatt is kialakulhat alacsony vérnyomás, így ha ilyesmit tapasztalsz, konzultálj orvosoddal az esetleges gyógyszerváltásról!
 
Mint oly sok betegség esetén, alacsony vérnyomásra is jó szívvel ajánljuk a jóga ászanák és pránájámák napi gyakorlását.
 
Nézzük, mik azok a momentumok, illetve gyakorlatok, amelyekre érdemes odafigyelned, ha alacsony vérnyomással jógázni kezdesz:

  1. Mindenképp tájékoztasd az oktatódat a problémádról, így külön oda tud figyelni rád, és segítségedre lesz gyakorlás közben!
  2. Előrehajlásokból mindig csak nagyon lassan emelkedj fel! Csigolyáról csigolyára! Legvégén emeled csak a fejed! Például: UttánásanaPádángusthászanaPraszárita-pádottánászana
  3. Fordított testhelyzetek lebontása után mindig pihenj 1-2 percet Sasánkásanában, és várd meg, amíg rendeződik a keringésed, légzésed! Adj időt a testednek, ne pattanj fel hirtelen! Például: SírsászanaAdho-mukha-vriksászanaAdho-mukha-svanászana
  4. Hosszan végzett ülőgyakorlatok után is ügyelj a fokozatosság elvére, lassan emelkedj csak fel álló helyzetbe. Legjobb, ha sarokülésből az egyik lábbal kilépsz támadóállásba, majd a két kezeddel a combodra támaszkodva, fejet a mellkasra hajtva lassan emelkedsz fel.
  5. Alacsony vérnyomás esetén bátran végezhető bármelyik légzőgyakorlat. Sőt, ha épp szédülsz, akkor néhány intenzív pránájáma segíthet a vérnyomásod megemelésében. Ilyenek az aktivizáló, serkentő légzések, például a Bhasztriká vagy fújtató, illetve a Kapála-bháti, azaz koponyatisztító légzés. Ajánlható még az Anuloma Vilóma légzésvisszatartással kivitelezett változatai. Kerülném viszont a hűsítő hatású légzéseket, mint amilyen a Sítalí vagy a Szítkárí pránájáma.
  
Alacsony vérnyomás esetén mindenképpen javasoltak a fordított testhelyzetben kivitelezett ászanák. Jótékony hatásaikat több szinten is hasznosítja majd szervezeted.
 
Egyrészt, ha hormonális eredetű az alacsonyvérnyomásod, akkor a fordított testhelyzetben kivitelezett ászanák serkentik majd a belső elválasztású mirigyek működését, mint például a pajzsmirigyét és az agyalapi mirigyét.
 
Másrészt a fordított testhelyzetek mindig élénkítik a keringést, frissítik a szívet, és az agyat.
 
FONTOS! Ha szívelégtelenséggel, ritmuszavarral küzdesz, akkor inkább kerüld az erőteljes fordított testhelyzeteket (fejenállás, kézenállás, gyertya), mert megterhelhetik gyenge szívedet. Válassz helyettük inkább Adho-mukha-svanászanát, vagy egy enyhe szögben emelt csípővel (párnával emelt), fal mellett kivitelezett Viparíta-karanit, de ezekről is konzultálj orvosoddal!
 
Jótékonyak még a homorítások, hátrahajlítások. Serkentik a pajzsmirigyet, megnyitják a mellkast ezzel a szívet is frissítik. Például: Bhudzsangászana, Salabhászana, Dhanurászana, Ustrászana. Az Ustrászana lebontáskor hirtelen szívdobogást okozhat, ezért ennek kivitelezésével is légy körültekintő ritmuszavar és szívelégtelenség esetén.
 
Végezetül néhány praktikus tanács a mindennapokhoz:
 
Reggelente, amikor először szállsz ki az ágyból, illetve ha éjszaka ki kell menned a fürdőszobába először ülj fel, és várj az ágy szélén ülve 15-20 másodpercet, s csak azután állj fel. Ha ezt elmulasztod, könnyen megszédülhetsz, amikor hirtelen kiszalad a vér a fejedből, ami balesetekhez vezethet.
 
Kiemelten fontos a bőséges folyadékfogyasztás, hisz nem ritka, hogy az alacsony vérnyomás vérszegénységgel is együtt jár, így a folyadékpótlás elengedhetetlen, hogy elkerüld a vér besűrűsödését. Napi 3 liter gyógytea, vagy víz fogyasztása ajánlott.
 
Valamint ezzel párhuzamosan figyelj a megfelelő sóbevitelre is. A nátrium visszatartja a vizet a szervezetben, így alacsony vérnyomás esetén jó segítség.
Dr. Kneipp – aki a vízkúrák atyja – alacsony vérnyomás esetén javasolja a forró lábfürdőt, a hideg-meleg vizes váltózuhanyt, amit alacsony vérnyomás esetén meleggel fejezzünk be. Dr. Kneipp leírja, hogy a meleg víz, bár először csökkenti a vérnyomást, az valamivel később emelkedni kezd.
 
Jótékony lehet a reggel lefőzött borsmenta és rozmaring 1:1 arányú keverékéből forrázattal készített tea is.
 
Legfontosabb tanács pedig a rendszeres mozgás! Hetente iktass be intenzív mozgásformát is, és semmiképp ne hagyd ki a jógázást!

Írta: Vértessy Flóra

Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor a már kialakult csontritkulásra, 90 percben

Sorozatunk bejező cikkét olvashatjátok.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor az osteoporosis megelőzésére, 90 percben
Egyéb cikkek

Téma: Filozófia
mantrameditációs eszközök sorozat 1.
Téma: Jóginterjúk
írta: Gauranga das
Téma: Filozófia
írta: Dr. Tóth-Soma László
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok