A jóga okosít
Téma: Érdekességek
Forrás: www.considermoon.files.wordpress.com

Mi jógázok mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a jóga csodákat képes művelni az emberi agy működésében. Még kezdő ászana-, pránájama- és a meditációgyakorlók is beszámolnak egyfajta megnövekedett mentális stabilitásról és kitisztult tudatról, amiben gyakorlás közben és azt követően van részük. A modern agyi képfeldolgozó technológiáknak köszönhetően, az idegtudomány mára bebizonyította azt, amit jógatanárok és a gyakorlók már “ezer éve” tudnak –, hogy a jóga és a meditáció a szó szoros értelemben változásokat képes előidézni az agy működésében. Mi zajlik a fejünkben? Kukkants bele! Az agy anatómiájának és működésének alapvető megértése hasznos térképül szolgálhat belső utazásodhoz.

A homloklebeny a magasabb kognitív funkciók központja – amely magában foglalja a tervezést, az ítélőképességet, az elvont gondolkodást, a személyiséget és a viselkedést is. A Bihar Jóga Iskola a kapála-bháti pránájámot frontális agytisztítító gyakorlatként tartja számon, köszönhetően az agy e területét megfiatalalító hatásainak.

A tudatos működés helyeként ismert, agyunk legnagyobb részét kitevő nagyagy jobb, illetve bal agyféltekére osztható fel. Fizikai szinten, a jobb agyfélteke irányítja a test bal oldalát, a bal agyfélteke pedig kontrolálja a jobb oldalt. A finomfizikai test szintjén, az ida nádi (a lunáris energia csatorna) kapcsolatban áll az agy jobb felével, a pingala nádi (a szoláris energia csatorna) pedig az agy bal oldalával.

A homloklebeny elülső felén elhelyezkedő prefrontális kéreg az agy egyik legnagyobb kérgi területe, amely a magasabb kognitív képességekért felelős, úgy mint a koncentráció, a boldogság, a kreativítás és a racionális gondolkodás. Elektroenkefalográfiát (EEG-t) használó tanulmányok kimutatták, hogy a meditáció erősíti a prefrontális kéreg és az agy más területei közti kommunikációt.

A nagyjából borsószem méretű agyalapi mirigy, melyet a belső elválasztású mirigyek mestermirigyének is neveznek, olyan hormonokat termel és bocsát ki, amelyek a növekedés, az anyagcsere és más hormonok működését is irányítják. Finomfizikai szinten nézve pedig, az agyalapi mirigy kapcsolatban áll a homlokcsakrával. 

A neurotranszmitterek az agy kémiai hírvivő molekuláiként információt továbbítanak az idegsejtek között. Az idegrendszeri rendellenességek gyakran a neurotranszmitterek nem megfelelő működésére vezethetők vissza – pl. egy neurotranszmitternek az alacsony szintjei összefüggésbe hozhatóak a depresszióval és a szorongással is. A legújabb tanulmányok kimutatták, hogy kapcsolat áll fenn a rendszeres ászana gyakorlás és a megnövekedett GABA szintek között.

Az agytörzs, amely az agyat a gerincvelővel köti össze, döntő szerepet játszik az emésztésben, a szívverés és a hasi légzés alakulásában. Az agytörzsben található idegsejtek impulzusokat küldenek a rekeszizomnak, ami annak összehúzódását ereményezi, és beindítja a légzést.

A kisagy az egyesúly, az izomkoordináció, a reflexek és a mozgás irányító központja, így az ászanák kivitelezése valójában lehetetlen lenne az agy e területe nélkül. 

A limbikus rendszer olyan struktúrákat foglal magában, amelyek kapcsolatban állnak a memóriával és az érzelemmel, úgymint a hippokampusz, az amigdala, a talamusz és a hipotalamusz. Egy 2010-es tanulmány azt találta, hogy azoknál a megfigyelt alanyoknál, akik 8 héten keresztül napi 30 percet meditáltak, az amigdalában lévő szürkeállományuk csökkent,  ez pedig összefüggésbe hozható a félelemmel és a szorongással is. Ezenkívül a szürkeállomány megnövekedését figyelték meg a hippokampuszban, amely létfontosságú szerepet játszik a a tanulás, emlékezés, részvét és önészlelés szempontjából.

A nyakszirti lebeny, amely az agy elsődleges vizuális feldolgozó központja, segít követni a jógaóra eseményeit. Továbbá köszönetet mondhatunk a hallás érzékeléséért felelős halántéklebenynek is azért a képességéért, amivel segít feldolgozni a verbális ászana utasításokat.

A falcsonti lebeny kapcsolatban áll a végtagmozgással, segít megérteni a beszédet és érzékelni a fájdalmat. Egy a Journal of Neuroscience című tudományos magazinban 2011 áprilisában publikált tanulmány szerint az agy e régiójának vizsgálata bebizonyította, hogy a meditáció tudatos állapota drámaian, a morfiumhoz hasonlóan képes lecsökkenteni a fájdalomérzetet.

Fordította: Hári Beáta

Forrás: Kathryn Heagberg: This is Your Brain on Yoga (2014)


Kapcsolódó cikkek

Téma: Érdekességek
Értelmezések a digitális térben, a kereszténységben, a monizmusban és a bhakti filozófiájában
Téma: Érdekességek
A látványfőzések és finomságok mellett egészségügyi méréseken és tanácsadáson vehetsz részt.
Téma: Érdekességek
A lista a ti segítségetekkel is bővíthető, a frissítések miatt pedig többször is érdemes ellátogatni az oldalra.
Ha tudomásotok van hasonló eseményekről, programokról, kérjük, jelezzétek felénk: magazin.bhf@gmail.com
Egyéb cikkek

Téma: Táplálkozás
Állati fehérje nélkül is lehetünk izmosak? Alapelvek vegán izomépítőknek. Gauranga Das cikkje
Téma: Gyakorlás
írta: Mudra-Nádas Linda
Téma: Jógafajták
írta: Kotroczó Anikó
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA

» Meditáció és önismeret
Meditáció és önismeret Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

MEDITÁCIÓS ÉS ÖNISMERETI TANFOLYAM

» Haladó jóga tanfolyam
Haladó jóga tanfolyam Szabad Gábor 2014.01.07.

A JÓGA