Csukva? Nyitva? Tükörrel?
Téma: Gyakorlás
Tradicionálisan a jógának 3 útját különböztetjük meg: A karma-jóga (a gyümölcsöző cselekedetek jógája), a dzsnyána-jóga (a meditációban megnyilvánuló megvilágosodáshoz, mint végső célhoz vezető jóga útja), illetve a bhakti-jóga, az Istenszeretet jógája.
 
Patanjalí nyolcfokú jógarendszere a dzsnyána-jóga útját követi, s e nyolc fok közül a harmadik fok az ászanagyakorlás lépcsője.
 
A nyugati világ az ászanagyakorlásra helyezi a jóga útjának fókuszpontját, pedig ez csak egy eszköz elménk megzabolázására, és testünk felkészítésére a hosszú meditációs ülőhelyzetek kitartására.
 
Mégis érdekes módon ez az a lépcsőfok, mely végül is megnyitja az utat bárki számára a jóga végső céljához is.
 
Tehát, ha az ászanázást vesszük, elég csak körülnézni máris számtalan lehetőség kínálkozik számunkra. Választhatsz astanga jógát, Bikram jógát, Iyengar jógát, Himalája jógát, agni jógát, antigravity jógát, akrobatikus jógát, vinyasa flowt…stb. A lehetőségek tárháza szinte végtelen.
 
Egy azonban mindig ugyanaz: fejlődni csak kitartó gyakorlással lehet!
 
Hogy ki, hogyan szeret gyakorolni az egyénenként változó, de elengedhetetlen hozzá a figyelem, befelé fordulás, összpontosítás, elmélyedés.
 
Gyakorlásunkban és a koncentrációban három dolog lehet a segítségünkre, s mindhárom a látásunkban gyökerezik, legyen ez belső látás, vagy a szemünkkel való érzékelés.
 
1. Gyakorolhatunk nyitott szemmel:
 
Ez nyilvánvalóan előnyös, ha kezdő vagy, hisz látod az oktatódat és így pontosabban tudod lemásolni mozdulatait, tartását. Még a légzőgyakorlatokban is segíthet, ha megfigyeled az oktató hasfalának, mellkasának mozgását. Hátránya, hogy kívül tartja a figyelmet. Nem fordulsz teljes figyelemmel a testérzeteid felé, inkább másolsz. Nem vonod vissza teljesen az érzékeidet, ezért a külvilág megzavarhat a komolyabb belső fejlődésben. Persze kezdőként szükség is van a másolásra, a külső megfigyelésre. Haladóként pedig eljutsz majd arra a szintre, hogy akár nyitott szemmel is kizárd a külvilágot.
 
2. Gyakorolhatunk csukott szemmel:
 
Ha már elsajátítottad az alapvető mozdulatokat, ászanákat alkalmanként lehunyhatod a szemedet. Sokat segít érzékeid visszavonásában. Jobban tudod figyelni a saját légzésedet, könnyebben összehangolod mozdulataidat a lélegzeted áramlásával, kivitelezhetővé válik a valódi befelé fordulás is. S nem utolsó sorban igazi testtudatod alakul ki, hisz komolyan koncentrálva, érzet szintjén állítod majd be a mozdulatokat, testtartásokat, így nem kell másolnod előbb-utóbb egyszerűen megérzed majd, hogy mikor jó a pozíció. Jó előkészítő a meditáció útján.
 
3. Gyakorolhatunk tükör előtt:
 
Kezdőként talán ez a legjobb visszajelzés, amit kaphatsz. LÁTOD magad. Látod és magad korrigálod a hibákat. Könnyen fejlődhetsz, látványos a változás. Hátránya, hogy egyértelműen kívül tartja a figyelmedet. Egyetlen dologban tudsz elmélyedni, a saját fizikai tested látványában (ha nem mást nézel a tükörből :)). Ez kezdetben tehát nagyon jó segítség, de tudatosnak kell lenned, ha tükör előtt próbálod érzet szinten elsajátítani a megfelelő pozíciókat, hisz a látás rendkívül erős inger. Nehéz lesz tükör nélkül is felvenned ugyanolyan jól a pozíciót.
 
Mint látod, mindhárom módszernek megvan a maga előnye. Ezért azt javaslom, bátran próbáld ki mindegyiket, s rátalálsz a neked megfelelőre!
 
Írta: Vértessy Flóra

Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor a már kialakult csontritkulásra, 90 percben

Sorozatunk bejező cikkét olvashatjátok.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor az osteoporosis megelőzésére, 90 percben
Egyéb cikkek

Téma: Jóginterjúk
A Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola női jógaoktatóival beszélgettünk.


Téma: Táplálkozás
Folytatjuk az ájurvédikus konyha rejtelmeit bemutató cikksorozatunkat.
Téma: Érdekességek
Utazz, ászanázz, fotózz! S oszd meg velünk!
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA

» Meditáció és önismeret
Meditáció és önismeret Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

MEDITÁCIÓS ÉS ÖNISMERETI TANFOLYAM

» Haladó jóga tanfolyam
Haladó jóga tanfolyam Szabad Gábor 2014.01.07.

A JÓGA