Inni, vagy nem inni: ez itt a kérdés!
Téma: Gyakorlás

Folyadékfogyasztás jógagyakorlás közben
 
Ahány ház, annyi szokás – szokták mondani, és ez a jógastúdiókra is igaz. De mi az oka annak, hogy némely irányzatok támogatják, mások pedig ellenzik a folyadékpótlást ászanázás közben? Arra gondoltunk, hogy ahelyett, hogy az interneten külföldi oktatók véleménye után kutakodnánk, megkérdezzük a „mieinket”.

Medvegy Gergely, a vrindávan-gangotri jógarendszert, Németh Gergő a gerincjogarendszert, Gauranga das az agni- és az astanga jógát, Répássy Erika az Iyengar, jómagam - Mudra-Nádas Linda - pedig a Bikram jógát képviselve mondjuk el, hogy mi szól a vízfogyasztás mellett, és mi szól ellene az általunk gyakorolt és oktatott irányzat szerint.
 
Mivel a fő „profilom” a Bikram jóga, és az hogy 38-40°C-on, 40%-os páratartalom mellett gyakorlunk jelentősen befolyásolja a folyadékveszteséget, én kezdem a „magyarázkodást”.
 
Mudra-Nádas Linda - Bikram jóga oktató, Bikram Jóga Központ Astoria:


 
A fő szempont nem is annyira a folyadék bevitel, mint inkább a folyadék veszteség. Tudományosan bizonyított tény ugyanis, hogy fizikai megterhelés közben a testsúly kb. 2%-ának elvesztése izzadás által a fizikai és szellemi teljesítőképességet jelentősen csökkenti. Izzadás során a szervezet nemcsak vizet, hanem a testnedvekben oldott ásványi anyagokat, ún. elektroliteket is veszít (bár nem túl magas koncentrációban). A megfelelő folyadékpótlás nélkül megemelkedik a szívfrekvencia és a testhőmérséklet, és ezek kedvezőtlenül befolyásolják, jelentősen csökkentik a teljesítményt, megjelennek az első tünetek, fejfájás, koncentrálóképesség csökkenése, fáradtság, szomjúság. A szervezet nem rendelkezik folyadékraktárakkal, a felesleges mennyiséget a vese hamar kiválasztja. Ha a vízháztartás egyensúlya megbillen, akár a vízfelvétel csökkenése, akár a vízleadás fokozódása miatt, a szervezet kiszárad (dehidráció).
 
A verejtékkel veszített folyadékmennyiség felső határa 1–1,5 liter, de nagy melegben, több órás állóképességi sport, pl. futás vagy akár Bikram jóga esetében 2,5 liternél is több lehet.
 
A Bikram jóga órán pontosan azért, hogy az előbb említett kellemetlen tüneteket elkerüljük megengedett, sőt ajánlott a vízivás, a szervezetnek ugyanis a hőszabályozás érdekében kiegyensúlyozott folyadékbevitelre és leadásra van szüksége. Ha testmozgás közben folyadékot veszünk magunkhoz, késleltetni/lassítani tudjuk a testhőmérséklet emelkedését, a szív- és érrendszer kifáradását. A jól hidratált szervezet tovább képes alacsony szívfrekvencián dolgozni. Ha nem frissítünk, sokkal előbb bekövetkezik a túlhevülés (hipertermia).
 
Az első órákon 1,5 liter folyadékot is veszíthet a gyakorló, később, illetve haladóbb gyakorlóknál ez a mennyiség csökkenhet. Az első kollektív vízszünet a 30. perc környékén, a Sasállás után van.  Eddig a pontig ajánlatos eljutni anélkül, hogy innánk, hogy a szervezetnek legyen lehetősége belülről is bemelegedni. Később a gyakorló belátása szerint ihat, de tanácsként elmondjuk, hogy egyszerre ne igyon túl sokat és lehetőleg akkor nyúljon a palackhoz, amikor azzal nem zavarja meg a társait. Annak elkerülése érdekében, hogy az ivást úgymond fedezéknek használják a gyakorlatokból való kimaradásra meghatározott időközönként vannak még közös vízszünetek, és a tapasztalt gyakorlókat inspiráljuk ezek betartására.
 
 
Medvegy Gergely – vaisnava jógamester, a BHF vezető jógaoktatója:


 
Ha eszünk vagy nagyobb mennyiségben iszunk, akkor a szervezetünkben az emésztés folyamata indul el, melynek következtében a testnedvek, és a vér az emésztő szervrendszer köré összpontosul, így a gyomor, mirigyek, belek területén van aktivitás annak érdekében, hogy a táplálékot, folyadékot megeméssze és felhasználja a szervezet. Az ájurvéda által említett dósák (rendező-irányító energiák), név szerint: a kapha, a pitta, és a váta is a gyomor-béltraktusban lesz elevenebb, megtámogatva az elsődleges emésztés lebonyolítását. Ilyenkor az energiaáramlás is a test centrumában, vagyis a hasi területen intenzív, itt zajlanak le a szükséges energetikai folyamatok, melyet a prána 5 fő típusa közül a prána-váju (amely a fejtől a köldökig áramlik) és a szamána-váju (amely a periféria felől a köldök felé áramlik) irányít.
 
Ha mozgunk, illetve ászanázunk, akkor pedig a törzs és a végtagok izomzatába áramlik a vér és minden egyéb testnedv, annak érdekében, hogy a mozgás élettana maximálisan támogatva legyen. A három dósa a testben és az izmokban lesz aktív, erőt adva az izommunkához. Az energiaáramlás a test centrumától távolabb erősödik fel, amely folyamatot a prána 5 fő típusa közül az udána-váju (amely a köldöktől a fejig áramlik) és a vjána-váju (amely a köldöktől a test perifériája felé áramlik) irányít.
 
Mind a két esetben jól elkülöníthető folyamat zajlik le, melyeket nem szerencsés keverni.
 
Ha ászanázás közben nagyobb mennyiségű folyadékot iszunk, akkor mind élettanilag, mind energetikailag összezavarhatjuk a szervezet fentebb leírt két folyamatát. Ezért nem javasolt nagy mennyiségben folyadékot inni abban az esetben, ha épp hatha-jógát gyakorlunk. Arról nem is beszélve, hogy a sok folyadék megtölti a hasat és belülről nyomást gyakorolva gátolja a törzs szabad mozgását.
 
Viszont kis mennyiségű víz fogyasztása nem zavarja meg a fent említett jelenségeket. Ha ászanázás közben a szervezetben szomjúság érzés támad, akkor mindenképp igyunk, mert testünk jelzi az igényét és pótolni szükséges az esetleges folyadékveszteséget.
 
A fenti jellemzés a sima hatha-jógára vonatkozik, nem a dinamikus és a hot jógára. A dinamikus és a hot jóga során annyira jelentős a szervezet vízvesztesége, hogy szükséges nagyobb mennyiségben vizet fogyasztani gyakorlás közben. Ezekben az esetekben az erős testi és környezeti inger hatására a finomabb energetikai folyamatok nem tudnak teljesen végbe menni. Ezen típusú jógagyakorlatok inkább a test durvább szintjeire hatnak.
 
 
Gauranga das – agni- és astanga jóga oktató, Atma Center:


 
Mivel én Hot jógát oktatok elsősorban, ott engedélyezni szoktam a vízivást óra közben. Természetesen módjával ajánlott inni, mégpedig a következők miatt:
 
A legtöbb ember eleve kevés vizet iszik, így dehidratáltan érkezik órára, ahol esetenként fél-egy liternyit, vagy még többet izzad. A további dehidratáció következtében leeshet a vérnyomása, és szédülés, fejfájás jelentkezik. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy az izommunka hatékonyságát is csökkenti a dehidratált állapot, mivel az izmok jelentős részét víz alkotja. Az izmok lesavasodása, görcse is hamarabb jelentkezik elégtelen vízfogyasztás során.
 
A túlzott vízfogyasztás ugyanakkor óra közben zavaró lehet bizonyos pózok, izomzárak vagy légzőgyakorlatok végzése alatt, mivel legalább 10-15 percig tart, amíg felszívódik a gyomorból.
 
Az ajánlás tehát az, hogy elsősorban jógaóra előtt és után fél órával igyunk nagyobb mennyiségű (nem cukros) folyadékot, és jógaóra közben csak kisebb adagokban, pár korttyal igyunk, ha szükségét érezzük.
 
A fenti ajánlások intenzívebb, dinamikus jóga-gyakorlás esetén is érvényesek, hiszen ebben az esetben is alaposan izzadni fogunk, még ha nem is felfűtött teremben jógázunk.
 
Bizonyos tradicionális iskolákban (pl. Ashtanga vagy Sivananda) tiltják a vízivást ászana- vagy pránájáma-gyakorlás közben, azonban ezt nem szabad túl szigorúan venni, ha eleve dehidratáltak vagyunk, és több órás időtartamú gyakorlást végzünk.
 
Németh Gergő – gerincjóga oktató, Mandala Jógastúdiók:


 
Mi úgy tanítjuk, hogy jóga közben nem szabad inni. Fiziológiai magyarázata, hogy jóga közben a szervezet szimpatikus idegrendszeri működése van túlsúlyban, de az első korty után ez kezd áttolódni a paraszimpatikus működés felé, ami a mozgással és koncentrációval ellentétes, felépítő folyamatokat támogatja. Energetikailag ezt úgy is megfogalmazhatjuk, hogy a mozgáshoz és koncentrációhoz szükséges belső tüzet a víz gyengíti. Hozzá kell tenni ehhez azonban, hogy a mi megközelítésünkben jóga közben nem szabad nagyon izzadni, mert az felesleges energiaveszteséggel jár, míg a célunk a jógával az energia összegyűjtése, mobilizálása és megtartása.
 
Répássy Erika - Iyengar jóga oktató, Amrita Jógaközpont:


 
Miért ne igyunk vizet jóga óra közben?
 
Ha valaha is próbáltál víz fogyasztása után fejjel lefelé pózokat végezni vagy kartámaszokban egyensúlyozni, akkor a kérdés magától értetődő.
 
Nincs szükség arra, hogy vizet igyunk, mert az Iyengar jóga gyakorlása közben nem szükségszerű, hogy izzadj. Ha mégis izzadsz, az azt jelenti, hogy a testednek meg kell szabadulnia némi méreganyagtól, illetve hogy a levegő meleg és párás.
 
Azért sem szoktunk inni, mert a gyakorlás során - bár nem feltétlenül tudod - de dolgozol az 5 elem (föld, víz, tűz, levegő és éter) egyensúlyán, ami egy tisztító, egyensúlyozó folyamat, ezért ha közben iszol, megbolygatod az irányt és az arányt.
 
Ha szükséges, igyál inkább az óra előtt vagy után, azonban a gyümölcslé vagy tea jobb, mint a víz, mert pótolja a testből elveszített anyagokat, mint pl. a cukrot.
 
Ha száraznak érzed a szád óra közben, görbítsd hátra a nyelved, hogy nyál termelődjön, ami nedvesíti a szájat.
 
Fontos része a gyakorlásnak a légzés is, a folyamatos, nyugodt légzés szintén segít abban, hogy ne érezz szomjúságot gyakorlás közben.


Összeállította: Mudra-Nádas Linda


Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Kocsis Kata cikksorozata azt tárgyalja, hogyan lehet teljes hídat felépíteni, miként lehet a sérüléseket elkerülve lépésről lépésre eljutni a póz kivitelezéséig.
Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Egyéb cikkek

Téma: Táplálkozás
írta: Mdura-Nádas Linda
Téma: Életmód
– a nagy figyelemmel és odaadással végzett gyakorlás. Yoga-sūtra I.14. magyarázat 5.
Téma: Érdekességek
Mi lehet a boldog házasság titka? Dr. Tóth-Soma László (Gaura Krisna Dásza) cikke.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy