Tüzes vagy? Lazulj!
Téma: Életmód
forrás: http://www.letnaturehealyou.com

Az egyik héten még ázunk-fázunk, tombolnak a viharok, és nem győzzük kiegyensúlyozni a kapha dósánkat, a következő héten pedig már tombol a nyár, ami újabb kihívások elé állít valamennyiünket, hiszen a növekvő hőmérséklet és a sok napsütés beköszöntével szervezetünkben a pitta irányította folyamatok válnak uralkodóvá. Az évszakváltással mindenképpen érdemes résen lenni, és jó közérzetünk megőrzése érdekében követni az alábbi hasznos tanácsokat.
 
Ájurvédikus szempontból a nyarat a pitta tüzes energiája uralja. Az ember születésekor jellemző testtípusának, természetének (prakritinek) egyik alkotóeleme a pitta, mely változó arányban, de valamennyiünkben megtalálható. Feladata, hogy szabályozza a test hőmérsékletét, az anyagcserét, valamint az akaraterőt, az intelligenciát és az ítélőképességet. A  tűz elemmel kapcsolatban álló pitta a nyár folyamán hajlamos a túlhevülésre és könnyen kilendítheti az embert az egyensúlyából. Célszerű mégis kordában tartanunk, mivel a  felhalmozódó pitta gyulladást, fokozott étvágyat, savasságot eredményezhet, emellett agresszív viselkedést és erőteljes érzelmi reakciókat (pl. dühöt, ingerlékenységet, frusztrációt, gyűlöletet) válthat ki.
 
A forró nyári hónapok idején a pitta dósa túlhevülését a bennünk szunnyadó „lazaság” előhívásával tudjuk leginkább megakadályozni, ezért lassíts a tempódon, kapcsolódj ki, menj el úszni és fogyassz könnyű, friss vegetáriánus ételeket.
 
Egy túlhevült pitta számára a nyugtató és kevésbé melegítő ászanák a legjobbak; ilyenek az oldalra döntések, a gerinccsavarások, az ülőpózok és azok, amelyeket széles terpeszállásból hajtunk végre. De hasznosak az erőfeszítés nélkül pár percig kitartott ülő-, illetve háton fekvő ászanák is. A savászanában (hullapóz) és az olyan fekvő pózokban, ahol mellkasnyitást végzel, vagy fordított testhelyzetet veszel fel, figyelmedet a hosszú kilégzésekre fókuszálva tölts hosszabb időt, hogy lenyugtasd testedet és idegrendszeredet.
 
A szeretetmeditáció (maitri vagy metta) képes enyhíteni a pitta okozta dühöt és ingerlékenységet, ezért nagyszerű lezáró eleme lehet jógázásodnak, hogy végül harmóniában visszatérj a téged körülvevő nyüzsgő világba. Hasonló hatást lehet elérni még az olyan együttérzést kifejező, a kegyelem és hála érzését erősítő rövid mantrák ismételgetésével is, mint a „Legyen boldogság és jóllét mindenki számára”.
 
Ahogy a pitta természetes módon erősödik a nyári hónapok kezdetén, az emésztés tüze, az agni úgy kezd fogyatkozni, ami pedig az étvágy csökkenését eredményezi. Bár nagyon csábító valami jeges-hűvös harapnivaló vagy ital után nyúlni, inkább ne tegyük, ugyanis ezzel csak tovább csökkentjük az emésztés tüzét és továbbra is egyensúlyhiányban tartjuk a pittánkat. Tanácsos ehelyett inkább szobahőmérsékletű szezonális ételeket és italokat: dinnyét, barackot, uborkát, zellert, kókuszvizet fogyasztani.

Ajánlott még a citrommal vagy lime-mal ízesített mentás „naptea”, melynek elkészítéséhez a napsütés segítségét vehetjük igénybe. A hirtelen sütéssel készített zöldségek, azaz szoték (sauté) bevetésével élvezheted azoknak a hűsítő nyári ételeknek a jótékony hatását, amelyek sem téged, sem a konyhádat nem fogják felfűteni. :) A szoté készülhet leveles kelből, mángoldból, spenótból vagy akár pitypanglevélből is.

Íme, egy egyszerű gyors recept az előttünk álló forró nyári napokra:

Egyszerű szoté:

Hozzávalók (4 személyre):

·        2 evőkanál ghí (tisztított vaj)
·        1 teáskanál római köménymag
·        2 teáskanál korianderpor
·        1 teáskanál kurkumapor
·        1 csokor megmosott levélzöldség
·        tengeri só az ízesítéshez.

 
Elkészítése:

Melegítsd fel a ghít közepes lángon egy nagy serpenyőben. Add hozzá a római köményt, a koriandert és kurkumaport, pirítsd kb. egy percig, amíg a fűszer aranybarna lesz. Ezután tedd bele a levélzöldséget, és kevergesd míg megpuhul. Sózás után rögtön tálalhatod is.
 

írta: Hári Bea
(
Scott Blossom: Hot, Not Bothered c. cikke alapján (Yoga Journal))

Források:

www.yogajournal.com/health/2561
www.yogajournal.com/health/2560
Ájurvédikus öngyógyítás tanfolyam Atma Center
www.wikihow.com/Make-Sun-Tea


Kapcsolódó cikkek

Téma: Életmód
Az örökös női szerep-férfi szerep témát nem lehet kimeríteni.
Téma: Életmód
"az a legrosszabb abban, ha valaki erős, hogy senki sem kérdezi meg, hogy hogy van"
Téma: Életmód
A pánikbetegségben a stabilitás visszaállításának 7 fontos lépése
Egyéb cikkek

Téma: Gyakorlás
A különböző jóga tradíciók napüdvözlet gyakorlatsorait bemutató minisorozatunk befejező részében két újabb irányzatot veszünk sorra.
Téma: Jóginterjúk
Forrás: Ursus Libris
Téma: Filozófia
Dr. Tóth-Soma László Patanydzsali Jóga-szútráját magyarázza. A szerző lemondásról szóló cikksorozatának 2. része
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy