A halálos ülés
Téma: Életmód
www.inewidea.com / designer: Gustavo Brenck

Nemnemnem, nem elütés. Nem halálos ütés, hanem halálos ülés. Ez a szójáték jutott eszembe, amikor egy több, mint 100.000 fős, 50-74 év közöttiek bevonásával készült és 14 évet átölelő kutatás eredményeit vizsgáló cikket olvastam, ami kifejezetten a nyugati világra egyre jobban jellemző ülő életmód egészségügyi hatásaira fókuszált. A tudósok célja az volt, hogy az ülő életmód és a halálozás közötti esetleges kapcsolatot elemezzék.
 
Annak ellenére, hogy a vizsgálat kifejezetten csak munkaidőn és alváson kívüli idő (nevezzük ezt egyszerűen szabadidőnek) eltöltésének módját vette figyelembe, igen elgondolkodtató eredmények születtek.
 
Az ülve töltött szabadidő növekedésével a résztvevők halálozási aránya meredeken emelkedett, mondhatjuk: ha valaki minél több időt töltött ülve, annál nagyobb valószínűséggel korábban halt meg, mint a többiek. Azok közül a nők közül, akik szabadidejükben több, mint napi 6 órát töltöttek ülve, 40%-kal több hunyt el a vizsgálat ideje alatt, mint azok közül, akik legfeljebb csak 3 órát üldögéltek szabadidő eltöltése gyanánt. A férfiaknál ez az arány 20% volt, természetesen a többet ülők hátrányára.
A halálozási arány azonban több, mint a duplájára ugrott, amikor az elemzésbe azt is bevonták, hogy az illető végzett-e  aktív, bármilyen testmozgással járó tevékenységet (például séta, kertészkedés, sport, kocogás). Ekkor a nőknél 94%-ra, a férfiaknál 48%-ra emelkedett a halálozási ráta a szabadidejükből napi 6 óránál többet ülők, de csak minimális aktív mozgással járó tevékenységet végzők körében. Legtöbben azok közül éltek legtovább, akik 3 óránál kevesebbet üldögéltek pihenésképpen, és napi programjuk részeként több aktív tevékenységet végeztek.
 
Tényleg képesek lennénk ennyit ülni? Tény, hogy civilizációnk áldásaként egyre kevesebb fizikai munkát végzünk, viszont – szinte észrevétlenül – annál többet ülünk. Amellett, hogy egyre többen végzünk ülőmunkát, ülünk közlekedéskor is: autóban, buszon, vonaton; egyre többet ülve szórakozunk, tévézünk, internetezünk, mozizunk, videójátékokon játszunk; mindeközben egyre kevesebb és kevesebb erőt kell kifejtenünk. A 2014 év első negyedévének felmérése szerint a magyar lakosság csak tévénézéssel átlagban 5 óra 11 percet tölt, a 4 és 17 év közötti gyerekeink pedig 4 órát. Tehát a napi 6 óra ülés teljesíthető. :(
 
A kutatás egyrész megerősítette az a régóta ismert jelenséget is, hogy a mozgásnak megelőző és helyreállító hatása lehet számos krónikus megbetegedésben, így például a szív- és érrendszeri betegségeknél, cukorbetegségnél, infarktusnál és különféle daganatos megbetegedések – ideértve a béldaganatos és menopauza utáni melldaganatos eseteket is. De jelentősebb megállapítása inkább az, hogy az ülő életmód önmagában is egészségromboló, így  egészségünk érdekében nem elég időnként aktív tevékenységet végeznünk, mozognunk, sportolnunk, hanem egyszerűen kevesebb időt kell ülve, minimális mozgással töltenünk.  

Mozgásra a testnek szüksége van. Érdemes átgondolni életvitelünket, s kevesebb időt tölteni karosszékünkben, kanapénkon, fotelünkben saját magunk és szeretteink érdekében. Következő cikkünkben a helyes ülést járjuk körül, azaz ha már sokat kell ülnünk, azt hogyan tegyük. Olvasd el... állva.

Írta: Dr. Diós Éva

Felhasznált adatok forrása:
1. A. V. Patel – L. Bernstein – A. Deka – H. S. Feigelson – P.T. Campbell – S.M. Gapstur – G. A. Colditz – M. J. Thun: Leisure Time Spent Sitting in Relation to Total Mortality in a Prospective Cohort of US Adults. American Journal of Epimedology, 2010, 172, 4, 419–429.

2. Nielsen Közönségmérés
http://www.agbnielsen.net/Uploads/Hungary/res_snapshot_2014Q1_hun.pdf

Kapcsolódó cikkek

Téma: Életmód
Melyik nővel nem fordult elő, hogy egyik napról a másikra elment a kedve egy remek programtól. Miért? Szeszélyből? Miért működik másként a nő?
Téma: Életmód
A mai kultúra és tömegmédia nagyon is a külcsín, a megjelenés irányába vitte a figyelmünket, sokszor azt a benyomást keltve, hogy ha csinos vagy és jól nézel ki, akkor boldog és sikeres leszel, ha pedig valamiért nem nézel ki olyan jól, akkor nem lehetsz boldog és nem érhetsz el semmit az életben.
Téma: Életmód
Természetesen egy ilyen kialakult problémakört (ami pár év alatt gyakori hátfájdalmakhoz és a porckorongok deformálódásához vezethet) több oldalról és individuálisan kell megközelíteni, de emeljünk ki most egy részletet, amivel szinte mindenkinek problémája van. Ez pedig a csípőhajlító izmok megrövidülése.
Egyéb cikkek

Téma: Relaxáció/Meditáció
írta: Vértessy Flóra
Téma: Gyakorlás
ászanák a dósák tükrében - bevezető
Téma: Filozófia
A védikus hagyományok szerint, eredetileg amikor egy tanuló elhatározta, hogy a guru āśramjába költözik azért, hogy elkezdje a lelki tökéletesség felé vezető életét, el kellett fogadnia bizonyos alapelveket, illetve gyakorlatokat ahhoz, hogy alkalmassá váljon erre.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Rámájana
Rámájana nandagopa 2017.02.14.

RÁMÁJÁNA

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

Filozófiai istentan – A kurzus segít áttekinteni és megérteni a védikus hagyomány istenképét. Megismerhetjük az isteni inkarnációk kategóriáit, a tíz legjelentősebb avatár kedvteléseit, valamint a jelentősebb félisteneket.

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» A Védikus világkép
A Védikus világkép nandagopa 2017.02.14.

A VÉDIKUS VILÁGKÉP

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

A Védikus Világkép: hogyan mutatja be a védikus irodalom az univerzum felépítését, annak lakóit, valamint a kozmikus időciklusokat?

Előadó: Dr. Schnitchen Csaba (Száksi-gopála Dásza).

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA