A szerelmes göndör hajfürtje – avagy jóga a Városligetért
Téma: Kipróbáltuk
Fotó: Kis Klaudia

 „Ong Namó, Guru Dév Namó”
(Adi mantra – a Kundalini jógaórák kezdő mantrája)
Az elmúlt hónapokban több ismerősöm, barátnőm is említette, hogy kundalini jógázik, és lelkesen mesélte mennyire jól érzi magát tőle. Számomra mindig is nagyon misztikusnak tűnt a „muládhára-csakra középső csatornájában, a lélek legalacsonyabb szintű központjában (szusumna) fekvő háromszorosan összetekeredett (tűz)kígyó" képe, melynek felébresztése egyrészt óriási energiákat mozdíthat meg a gyakorlóban, s ami az irányzat képviselői szerint a szellemi ébredés útjára lépés kezdetét is jelenti. Egyébként éppen a nagy energiaáramlások miatt tanácsolják, hogy csakis képzett guru felügyeletével végezze valaki az „ébresztést”, sőt arra is figyelmeztetnek, hogy kellő erkölcsi és spirituális fejlettséggel kell rendelkezni ennek az energiának az irányításához. A Kundalini az egyetemes sakti egyik aspektusa, a sakti szóról pedig olyan fogalmakra lehet asszociálni, mint „teremtés”, „őserő”, „kreatív erő” illetve „női(es)ség”. De a kundalini azt is jelenti, hogy “a szerelmes göndör hajfürtje”, ami tulajdonképpen a mindannyiunkban benne rejlő energia és tudat(osság) áramlásának költői megfogalmazása.

Mostanáig furdalta tehát az oldalamat a kíváncsiság, és folyamatosan érlelődött bennem az elhatározás, hogy kipróbáljam a jógák királynőjének, a tudatosság jógájának is nevezett irányzatot. A lehetőség végül a hétvégi gerilla jógás megmozdulás során adatott meg, ahol nagy szerencsémre a zöldben jógázás csodálatos élményével is gazdagodhattam.

Akik még nem hallottak a közösségi jógázás előbb említett kezdeményezőiről, azok figyelmébe ajánlom a gerilla jógások által szervezett programokat. A hétvégi megmozdulás során a kezdők ízelítőt kaptak abból, miről is szól – a szervezők mottója szerint – „szabadon…. a szabadban….” jógázni, a gyakorlottabbak pedig akár új dolgokkal is megismerkedhettek, vagy egyszerűen csak jól érezhették magukat a hasonszőrűek társaságában. Zöldben jógázni igazi élmény. Nem tudom, hogy a napsütéses-madárcsicsergős délelőtt, a sok intenzív hatás– a fények, a színek, a hangok és az illatok kavalkádja, ami ilyenkor éri az embert –, vagy csak az elmélyült gyakorlás szüneteiben érzékelhető járókelők és gyermekek vicces, rácsodálkozó megjegyzései okoznak-e jobb kedvet a gyakorlóknak. Érdemes megtapasztalni az élményt. Ráadásul nem kerülhetem meg a témát, miszerint a hétvégi közösségi program célja jó ügyet szolgált: a Városliget beépítése ellen demonstrálhattak a résztvevők. (Azt hiszem, a tüntetés ezen formája kifejezetten az ínyemre való. :))

Azok, akik ellátogattak a szombati programra, most is különböző jógairányzatok kínálatából válogathattak, melyek ezúttal egy időben – egy 1,5-2 órás foglalkozás keretében – kerültek megrendezésre. A kundalini jógát Kormos Évi yoginí tartotta, akit már messziről meg lehetett ismerni hófehér ruhájáról és turbánjáról. „A kundalini jóga szülőhelyén, Indián belül a szikh kisebbséghez és valláshoz kapcsolódik, így a ruhaválasztás az oktatót is egyedivé és már messziről felismerhetővé tette.

A kundalini jógarendszer lényeges részét képezik a dinamikus mozgással és intenzív légzőgyakorlatokkal, továbbá bhandákkal (testzárakkal) és mudrákkal is kiegészült gyakorlatsorok (kriják). Emellett nemcsak a hangok – pl. mantrák zengetése vagy sóhajtások – hanem a meditáció és az óra végi relaxáció is fontos szerephez jutnak.

A testgyakorlatokat  főleg ülő pózban, könnyű (szukhászana) végeztük, feltételezem a gyökércsakra erősítése, és nem a jógastúdiók egyenes padlójának hiánya miatt. Egyetlen ászanát leszámítva – amelynek során ujjainkat karomszerűen behajlítva, karjainkat pedig a fejünk felett kinyújtva és gyors tempóban, több percen keresztül egymást keresztezve váltogattuk –, nem tűnt kifejezetten fizikailag megterhelőnek az óra. Egyébként az előbbi gyakorlat nem titkolt célja is az volt – az elme szintjén vizsgálódva legalábbis –, hogy korlátainkat megtapasztalva és komfortzónánk határait feszegetve erősítsük önmagunkban a kitartást, az állóképességet. Mindez abban segít, hogy képesek legyünk szembenézni az élet kihívásaival, hogy életünk eseményeinek ne csak passzív személői, de aktív résztvevői lehessünk. A befelé történő figyelés, az elmélyülés – amit a lehunyt szemmel végzett testgyakorlatok is támogattak – segít megérteni cselekvéseink okát és következményeit, az érzelmi reakciók helyett pedig a tudatosságot erősítik bennünk.

A Kundalini Jóga Közösség hitvallása szerint „minden gyakorlás és meditáció végcélja, hogy Lelkünk, a tiszta tűz, mely mindannyiunkban ott ég és összeköt bennünket a világegyetem energiájával, fényesebben és tisztábban ragyoghasson életünkben”. A tűz motívuma egyébként a légzőgyakorlatok esetében is domináns szerephez jut, a testgyakorlatok többségénél például dinamikus tűzlégzést végeztünk. Bevallom, számomra nem volt egyszerű, vagyis komolyabb koncentrációt igényelt a kundalini jógában gyakorta alkalmazott hasi légzés elsajátítása. Ezenkívül újdonságnak számított még a gyakran – szinte valamennyi testgyakorlat végén – alkalmazott gyökérzár (Múla-bandha) is.

Végül egy számomra új és kedves meditációs technikáról szeretnék beszámolni, melyet az óra végéhez közeledve végeztünk el. A nevető vagy mosolygó buddhának (smiling buddha) is nevezett gyakorlat hozzájárul ahhoz, hogy gyakorlója boldog és relaxált állapotba kerülhessen. Persze ha ezt az óra végére még nem sikerült volna elérni. :D Ennek lényege, hogy könnyű ülésmódban (szukhászana) ülve, ujjainkkal Maha Gjan mudrát formálva, karjainkat pedig behajlítva és törzsünktől eltartva a SZA-TA-NA-MA mantrát zengetjük magunkban. És most jön a lényeg: mosolyogni kell! Eleinte lehet valami viccesre is gondolni, hátha segít, de a jókedv végül úgyis győzedelmeskedni fog.

És ha a mosolygó buddha valakinek nem lett volna elegendő, a szabadtéri jógaóra méltó befejezéseként nevető jógával koronáztuk meg a foglalkozást. Ha valaki azt gondolja, hogy ez valami bonyolult dolog, és kötelező jelleggel nem is lehet jóízűen nevetni, az téved. Bár lehet, hogy csak a tőlem kettővel odébb helyet foglaló hölgy – lehet, hogy egy beépített résztvevő (?) – hahotázása derített jókedvre valamennyiünket (?). Mindenesetre működött. (Ha többet szeretnél tudni a hahota jógáról, korábbi beszámolónk elolvasásához kattints ide!)

Összességében elmondhatom, nagyszerű élmény a természet lágy ölén jógázni. Reméljük a jövőben is lesz mindenkinek lehetőség arra – lesznek fák, bokrok, virágok és lesz szép zöld gyep is –, hogy másokkal együtt jógázzon, vagy bármi más módon kikapcsolódhasson, egyszóval minőségi időt tölthessen el a Városligetben.   
A többiek nevében is köszönöm a szervezőknek, az oktatóknak és Kormos Évinek az élményt, és mindenkit arra bíztatnék, hogy kövesse példánkat és jógázzon a szabadban. :)

Írta: Hári Bea

Forrás:

Kundalini - Wikipédia
http://kundalinijoga.leviter.net/kundalini_joga_gyakorlatok.htm

Képek forrása:
reklámkép: http://www.stapletondenver.com




Kapcsolódó cikkek

Téma: Kipróbáltuk
Beszámoló a Tradicionális Jógaiskolák Fesztiváljáról Kocsis Kata tollából.
Téma: Kipróbáltuk
A tudatosság nem veszett ugyan kárban, de kilépve a Delhi reptérről megtapasztaltam azonnal, hogy ami Indiában fogad, arra nem lehet felkészülni.
Téma: Kipróbáltuk
Régóta kíváncsi voltam már arra, milyen is egy hahota-jóga, vagy más néven nevetőjóga-foglalkozás.
Egyéb cikkek

Téma: Gyakorlás
"A jóga mint izomerősítő" cikksorozatunk 4. része. MEdvegy Gergyely, a BHF vezető jógaoktatójától
Téma: Életmód
Ájurvéda szerint a vízivás hogyanja és mikéntje.
Téma: Érdekességek
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok