5 tipp a mentális vakációhoz
Téma: Relaxáció/Meditáció

Közeleg a várva-várt vakáció?  Ha a körülmények nem engedik, hogy jógaszőnyegeden ászanákkal kapcsold ki magad, más módon is pihentetheted az elmédet. A meditáció gyakorlása az egyik legegyszerűbb dolog, amit magaddal vihetsz a nyaralásodra.

Egyes jógaguruk szerint elegendő 3 perc egy kellemes magadba mélyüléshez. Teljesen mindegy hol kezdesz neki, az ágyadban, strandon üldögélve, a reptéren a gépedre várva vagy például a konyhaszéken túrázás előtt.

Nos hát lássuk a sikeres “mentális vakáció” 5 titkát!

1.     
Haladj fokozatosan!
Ahogy az izmaid edzésénél, ugyanúgy a mentális “izmok” fejlesztése, kidolgozása is időigényes. Tehát, ha először kezdesz meditálni, akkor lehetséges, hogy 3 perces nyugalom és csend is hosszú időnek fog számodra tűnni. Nos, kezd ennyivel, teremts magadnak egy zavartalan 3 percet! Majd szépen lassan hosszabbítsd az időtartamot, olyan ütemben ahogy az neked megfelelő.

2.     
Meditálj a magad módján!
Ha nem megy, akkor ne kényszerítsd magad mozdulatlanságba egy számodra kellemetlen ülőpózban. Találd meg a számodra kellemes testhelyzetet. A fekvést nem ajánlom, ugyanis könnyen álomba szenderedhetsz. Viszont ha kint vagy a természetben – márpedig miért ne lennél –, próbálj ki egy 10 perces sétálós meditációt. Járás közben fordítsd figyelmedet a séta által keltett testi-fizikai érzetekre, benyomásokra; a légzésed áramlására; a levegő, a szél és a gravitáció által keltett testi érzetekre; arra, hogy mit hallasz, mit látsz, mit érzékelsz.

3.      Legyen fókusza a meditációdnak!
Ellentmondásosnak tűnik, de a meditáció egy aktív, tudatos erőfeszítést igénylő folyamat. Az összpontosítás művészete egyáltalán nem könnyű, ezt segítheti mantrák ismétlése, légzésed figyelése, egy kép szemlélése. Azonban emberi gyarlóságunk, hogy mindent, amit elkezdünk csak akkor tudjuk valójában végezhez vinni, ha célunk van vele. Tehát keress magadnak egy célt, azaz egy okot, hogy miért gyakorolsz. Ez lehet nagyon egyszerű, hétköznapi cél is, például “jól ki akarom pihenni magam a nyaraláson.”

4.      Figyeld a figyelmed!
A meditáció legnagyobb akadálya az elméd. Ha észreveszed, hogy gondolataid elkalandoznak vagy őrült vágtába kezdenek eltérítve téged a jelen pillanattól, akkor egyszerűen vidd vissza a figyelmed a mantrádra, légzésedre vagy a képre.



5.      Ne felejtsd el: A gyakorlás fejlődési folyamat!
rnHa az elméd csapong, légy elnéző magaddal szemben. Ne hagyd, hogy kedved szegje, ne hagyd emiatt abba a gyakorlást. Meglátod meglepően hamar képessé válsz arra, hogy a körülményektől vagy a környezettől függetlenül bármikor és bárhol meditálj.

Fordította és átdolgozta: Hári Beáta

Felhasznált irodalom:
Dana Meltzer Zepeda: 5 Steps to Meditate Anywhere
http://blogs.yogajournal.com/yogabuzz/2014/07/5-steps-to-meditate-anywhere.html


1. kép: residueorresidont.blogspot.com
2. kép: shutterstock.com


Kapcsolódó cikkek

Téma: Relaxáció/Meditáció
Gubán Dorka, astanga jógaoktató cikksorozata a mantrák varázslatos világába kalauzolja olvasóit. A 2. rész témája: a mantrák jelentése.
Téma: Relaxáció/Meditáció
Gubán Dorka, astanga jógaoktató cikksorozata a mantrák varázslatos világába kalauzolja olvasóit.
Téma: Relaxáció/Meditáció
Srasser Annamária, vaisnava jógamester jóga nidráról szóló szakdolgozatában sorra veszi a módszer terápiás alkalmazásának lehetőségeit, és az ellenjavaslatokról is szót ejt.
Egyéb cikkek

Téma: Ászana sorozatok
A jóga ősi gyakorlatait napjainkban terápiás célokra is alkalmazzák. Cikksorozatunkkal azoknak szeretnénk segítséget nyújtani, aki a reflux tüneteivel küzdenek.
Téma: Ászana sorozatok
összeállította: Medvegy Gergely
Téma: Ászana sorozatok
Készítette: Medvegy Gergely
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok