Tüzes pitta jógája
Téma: Gyakorlás
shutterstock.com

Az ajurvédikus Csaraka Szamhita szerint a pitta tulajdonságai a forró, éles, könnyű, nedves, enyhén olajos, folyékony és savanykás. A testen belül elsődleges területei a gyomor, máj, nyombél, de jellemző területei még a szemek, a bőr, a verejtékmirigyek, az agy és a szív. Így a pitta dósa túlsúlya esetén ezek a testrészeknél, szerveknél jelentkeznek problémák akár túlműködés, akár gyulladás, fájdalom formájában.

Érzelmi szinten a pittához tartozik a bátorság, lelkesedés, öröm és szenvedély; de hangulata könnyen átfordul haragba, türelmetlenségbe, ingerlékenységbe, sértődöttségbe. Ez a testtípus szeret kitűnni cselekedeteivel; tevékenységeihez gyakran agresszivitás, erőszakosság, túlzott erőbedobás tud társulni, erős bennük a verenyszellem.

A “mindent beleadni hozzállása” egyrészről eredményessé teheti az ászanák helyes végrehajtását, másrészről azonban ezzel az elme békessége, a befelé figyelésből származó szellemi eredmények könnyedén elveszthetők. Ezért egy pitta személy számára fontos, hogy a jógázását élvezettel és örömmel végezze, ne törekedjen tökéleteségre és ne versenyezzen, ne hasonlítsa magát más jógagyakorlóhoz. Törekedjen kiegyensúlyozott, nyugodt mozgásra, gyakorlására a meditatív hangulat legyen a jellemző. Túlzott törekvését és akarását hűtő hatású ászanákkal tudja lecsendesíteni, melyek segítenek abban is, hogy a gyakorló figyelmének befelé fordításával jobban megismerje önmagát.

A pitta által uralt személy testfelépítése és testtömege átlagos. E dósa olajos minősége miatt jó ízületekkel rendelkezik, hajlékony és jó az izomzata; az ászanázás kifejezetten kedvező számára. Azonban figyelnie kell arra, hogy ízületeit ne nyújtsa túl.

A pitta dósájú jógázónak a gyakorlás során célszerű kerülnie a túlzott hő termelésével járó ászanákat (főleg a fej területén), illetve izzadást. Nyugodtan végezhet erőteljesebb gyakorlatokat, de ügyelnie kell arra, hogy a hűtő testtartások domináljanak vagy az ászanák végrehajtása lágy, folyamatos, áramló legyen. Emellett hasznos, ha a testet megterhelő ászanák után a keletkező feszültséget ülő testhelyzetben lazítással vagy hosszú kilégzéssel járó, pihentető légzéssel oldja ki.

Hűtő hatásúként a válltámaszos pózok javasoltak a pitta gyakorlónak. Ugyanígy a hűtő és földelő hatású előrehajló ászanák végzése is ajánlott számára, melyek mérséklik, csökkentik a meleg pitta túlsúlyt. Ezzel szemben a hátrahajló ászanákat mértékkel érdemes végezni, azok hevítő tulajdonsága miatt.

A sírsászana (fejenállás) csak akkor javasolt egy pitta dósájúnak, ha utána megfelelő módon ki tudja egyensúlyozni a fordított testhelyzet során keletkezett hőtöbbletet, akár légzéssel, akár pihentető hűtő ászanával, például sasánkászanával (babapóz, holdpóz).

A pitta a hasban, vékonybélben és májban képes felhalmozódni, ezáltal feszültséget okozni ezeken a  területeken. Azok a testtartások hatnak még kedvezően a pittára, melyek erőteljesen megdolgoztatják ezeket a részeket. Ilyenek például az íjállás, kobrapóz, csónakpóz és a halpóz, és az ülő csavaró ászanák,  mivel ezek az ászanák a máj tisztítását, méregtelenítését idézik elő. Pozitív hatásuk abban rejlik, hogy segítik a túlzott pitta emésztőrendszeren keresztül történő eltávolítását.

A hűtő hatású légzőgyakorlatok, így a sítali és szítkári pránájáma kiválóan alkalmas a pitta dósa kiegyensúlyozására. A nagyon meleg környezetben való jógázás nem előnyös a pitta túlsúllyal rendelkezőnek.

A gyakorlást úgy érdemes lezárnia a pitta gyakorlónak, hogy hasi, alhasi tájék minden feszültséget elengedjen.

Az ájurvéda és jóga kapcsolatáról ide kattintva olvashat.
A váta testtípus jógázását bemutató cikket itt érheti el.
A kapha testtípus jógázásáról itt olvashat.
 
Felhasznált irodalom:
Hegedűs Zsolt: Testtípusok jógája. Sszakdolgozat, Budapest, Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola, 2014.
Gabriel van Loon: Charaka Samhita. Handbook on Ayurveda. Durham, 2003.


Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Kocsis Kata cikksorozata azt tárgyalja, hogyan lehet teljes hídat felépíteni, miként lehet a sérüléseket elkerülve lépésről lépésre eljutni a póz kivitelezéséig.
Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Egyéb cikkek

Téma: Táplálkozás
Kornhoffer Tünde jógaterapeuta cikksorozata a táplálkozás és az érzelmek között kapcsolatról. 2. rész
Téma: Életmód
A mai kultúra és tömegmédia nagyon is a külcsín, a megjelenés irányába vitte a figyelmünket, sokszor azt a benyomást keltve, hogy ha csinos vagy és jól nézel ki, akkor boldog és sikeres leszel, ha pedig valamiért nem nézel ki olyan jól, akkor nem lehetsz boldog és nem érhetsz el semmit az életben.
Téma: Életmód
A szorgalmas gyakorlás
Gaura Krisna Dásza: Yoga-sūtra I.14. magyarázat 6.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy