Testes kapha jógázik
Téma: Gyakorlás
kapha típus

A kapha testtípusak alkati felépítésére a zömök testalkat jellemző. Magasságukat tekintve az átlagnál alacsonyabbak, de előfordulhat az is, hogy magasak. Testes alkatuk mellé rövid csontok párosulnak; felépítésükből kifolyólag rendszerint nem hajlékonyak. Emiatt óvakodniuk kell az olyan testhelyzetektől, melyek nagymértékben a hajlékonyságtól függenek, mivel ízületeik könnyen sérülhetnek.

A kapha típusú személyeknek meg kell tanulniuk elfogadni önmagukat és el kell kerülniük, hogy olyan helyzetekbe kényszerítsék magukat, amelyek természetellenesek a számukra. Ilyen a túlzott diétázás, vagy az előbb említett, számukra nehezen kivitelezhető testhelyzetek. Legtöbbször támogatni kell őket abban, hogy át tudják átlépni a saját maguk által felállított határokat, amelyeknél rendszerint ők jóval többet bírnak.

Ennél a típusnál az elhízás főleg a gyomor és a comb területén jelentkezik. A túlsúlyból testük súlypontja nyugalmi álló helyzetben is eltolódott. A kapha dósa nyálkát termel, mely a testben lefelé mozogva az ízületek körül zsírt halmoz fel, továbbá a mirigyek megduzzadásával ciszták és csontkinövések is kialakulhatnak. A túlsúly és a gyenge keringés szövődményeként ízületi gyulladás léphet fel.

A kapha típusra általában jellemző, hogy a gyermekkort követően életmódjuk nélkülözi a mozgást és a fizikai aktivitást. Ezért gyakorlásuknak a többi testtípushoz képest aktívabbnak kell lennie, hogy az anyagcseréjük és a keringésük megfelelő impulzust kapjon. Számukra lényeges, hogy kövessék a fokozatosság elvét, különösen ha jelentős testsúlyfelesleggel rendelkeznek, mivel gyenge keringésük miatt a túl intenzív gyakorlatok terhelhetik a szívüket. Számukra az az ászanázás a legideálisabb, amely során nagy mértékben tudnak izzadni, hőt termelni.

Az ülő és a kis mozgástartományba eső ászanák a kapha növelését eredményezik. Ilyen testhelyzetekben a kaphák hamar elfáradnak és gondolatuk elkalandozik. Ahhoz, hogy a meditáció számukra eredményes tudjon lenni, melegítő hatású pránájáma gyakorlatokat kell végezniük.

A szúrjanamaszkár tökéletesen hat a kaphára, az álló testtartások közül pedig a virabhadrászana és változatai ajánlottak, mert ezekben nem csak mozgás van jelen, hanem nyújtózás is. A kapha típusnak olyan ászanákat kell gyakorolnia, melyek intenzíven hatnak a mellkas területére, mivel itt tud a kapha felszaporodni. A mellkas nyitására tökéletesen alkalmasak a hátrahajlító ászanák, melyek segítik csökkenteni a kaphát. Az előrehajlásokat csak rövid ideig célszerű felvenniük, és azt is inkább a belső nyugalom elérése céljából.
A lassú anyagcsere lassú emésztési folyamatot jelent, ezért törekedniük kell arra, hogy a belső hő emelkedjen, kiváltképp a köldök területén. Erre alkalmas a dhanurászana. A tüdő megnyitására a felszaporodott nyálka miatt van szükség. A pangás és a tompa gondolkodás ellen a pránájáma gyakorlatokkal kombinált ászanák javasoltak. A gyakorlás végén a kapha típus energikusnak fogja érezni magát, így a tompultság állapotát hátrahagyva, éles elmével és érzékekkel folytathatja a napját.
 
Az ájurvéda és jóga kapcsolatáról ide kattintva olvashat.
A váta testtípus jógázását bemutató cikket itt érheti el.
pitta testtípus jógázásáról itt olvashat.

A cikk Hegedűs Zsolt: Testtípusok jógája című szakdolgozata (Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola 2014.) alapján készült.
kép: http://www.layogamagazine.com


Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Yoga-sūtra I.12. magyarázat 4. Meddig kell követni a “gyakorlás” és a “lemondás” elvét?
Téma: Gyakorlás
Kocsis Kata cikksorozata azt tárgyalja, hogyan lehet teljes hídat felépíteni, miként lehet a sérüléseket elkerülve lépésről lépésre eljutni a póz kivitelezéséig.
Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Egyéb cikkek

Téma: Életmód
A mai kultúra és tömegmédia nagyon is a külcsín, a megjelenés irányába vitte a figyelmünket, sokszor azt a benyomást keltve, hogy ha csinos vagy és jól nézel ki, akkor boldog és sikeres leszel, ha pedig valamiért nem nézel ki olyan jól, akkor nem lehetsz boldog és nem érhetsz el semmit az életben.
Téma: Életmód
Az orrmosás praktikájáról Kálmán Judit segítségével
Téma: Kipróbáltuk
Társadalmunk jelentős része felismerte már, hogy amennyiben minőségi életet szeretnénk élni, ahhoz bizony tanulnunk kell.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy