Egészséges őszi szépség
Téma: Életmód

Nyakunkon az ősz. Előkerülnek a blézerek, lábmelegítők, zsepitartók, meg a szép színes kasmírkendők. Tudvalevő azonban, hogy hiába minden óvó-védő praktika kívül, ha az ember gyenge és elmérgeződött belül. Nézzük a belső praktikákat, hogyan őrizzük meg az egyensúlyt, ami nem más, mint maga a sz-épség.

A shat kryják (jógikus tisztítógyakorlatok) eszközei közül alapvető a neti kanna, aminek rendszeres használata tisztítja, védi és karbantartja az orr nyálkahártyáját, a tüdőnkbe kerülő levegő első számú tisztító-, és melegítőrendszerét. Az orr nyálkahártyájának védelmében a szezámolajat vessük be: néhány cseppjét helyezzük cseppentővel az orrjáratba, és külső masszírozással oszlassuk el. Az olajos bevonat hatása, hogy az idegrendszert megnyugtatja, és egészségesen tartja a nyálkahártyát. Remek stresszkezelő eszköz is egyben!

Lényeges a nyelvkaparó használata is, hogy a salakanyagokat reggel egyből eltávolítsuk – mindeközben szimbolikusan a beszédünket is megtisztítjuk.

A belső tüzet szító gyakorlatok mellett a test belső és külső olajozása az őszi hónapokban egyre nagyobb szerepet kap.  Miért?  Az őszi évszakban a belső tűz növekszik, hogy pótolja a külső hőenergia, a Nap sugárzó, éltető erejének a hiányát.

Ha alkatilag tüzes PITTA alkat vagyunk, ilyenkor jót tesz az ízületek olajozása, és a táplálékba legkésőbb ilyenkor beiktatott olajos rész, például az ételekbe főzés után belekevert hidegen sajtolt pár csepp formájában. A növekvő tűz az így megnedvesített szöveteket nem károsítja.

A VÁTA alkatnak ez mindig jól jön, tehát bátran alkalmazhatja ő is a fenti módszereket, kiegészítve alkalmanként a bőr olajas masszázásval, amit a legjobb, ha magunknak végzünk, teljes, és pozitív érzelmű átélésével a remélhető következményeknek.

A KAPHA típusnak ilyenkor a legkönnyebb tisztulni a böjt által, hiszen a belső tűz már erősödik, a kinti hideg és nedvesség pedig mérsékelt. A böjt alatt így gyorsabban égnek el a toxinok, de a böjtre jellemzően kínos mellékhatásként társuló „lehűlési szakaszba" való átmenetel nem olyan drasztikus. Ajánlott beiktatni a pikáns (gyömbér, fahéj, szegfűszeg, kardamom) fűszereket, és a szattvikus (párolt, nyers, és főképp növényi) ételekre kissé szárító, aromás növényeket szórni (kakukkfű, rozmaring, zsálya).
 
Ilyenkor alapozhatjuk meg a hidegre való immunitásunk stabilitását. A hűlő levegőre való szoktatás igen fontos eleme az évszakok átmenetelére. Ha egész ősszel a városban vagyunk, néha végezzünk nagyobb sétákat, főképp, ha a légzőrendszerünk és az ereink érzékenyek a hőmérsékletcsökkenére.
És hogy mivel ápoljuk a bőrünket? Ezt itt olvashatod!

Írta: Kálmán Judit
reforméletmód-kutató, -tanácsadó, szakíró
erintesem.hu

képek: pixabay.com giani és papaya45


Kapcsolódó cikkek

Téma: Életmód
– a nagy figyelemmel és odaadással végzett gyakorlás. Yoga-sūtra I.14. magyarázat 5.
Téma: Életmód
Yoga-sūtra I.14. magyarázat 4.
Téma: Életmód
Gauranga Das írása.
Egyéb cikkek

Téma: Kipróbáltuk
írta: Javorek Manyi
Téma: Gyakorlás
Akadályok a jóga gyakorlás helyes kivitelezésében 1.
Téma: Filozófia
Bakaja Zoltán a jóga fogalmát definiálja a Bhagavad-gítá versei alapján. A 2. fejezet 50. verse a jógát ügyes, okos cselekvésként, vagy a cselekvés művészeteként határozza meg.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok