A teremtő hang - Az ÓM mantra
Téma: Gyakorlás
Az Óm jele

Mantrameditációtól indított sorozatunkban a jógik által használt meditációs technikákat, azon belül is a mantrameditációt, és a meditációkban alkalmazott mantrákat mutatunk be. Sorozatunk második részében megismerkedhetnek az Óm mantrával.

Mantrának hívjuk azt a speciális erővel bíró szavak sorozatát, mely magában egy félistent, vagy magát az Istenség Legfelsőbb Személyiségét képviseli. Mantra gyakorlatilag az isteni erő, hatalom hangként való megnyilvánulása, s mint ilyen elválaszthatatlan magától Istentől.
 
Egy mantrát vibrálni azt jelenti, hogy folyamatosan ismételgetjük hangosan, halkan vagy gondolatainkban. Az így keltett fizikai, gondolati, lelki tartalom együtt az, mely a kívánt hatást eléri.
 
Az Óm tulajdonképpen egy mantramag (bídzsa), mely önállóan is megáll, mint mantra. Az  A U M hangzósorból áll, melyek a következőket képviselik:

A -  Az élőlények ébrenléti állapotára utal. A tudat kifele, az érzéktárgyakra rögzül
U - Az élőlények álombeli állapota, melyben nincs aktív kapcsolatunk a külvilággal, de elmetevékenységünk anyagi világbeli élményekhez társul.
M - A mélyalvás (susupti) állapota. Az élőlény lelki és anyagi helyzetéről való tudtlansága jellemzi. Nincs kapcsolatunk a külvilággal, és elménk működése is szünetel.
Van egy fontos eleme a mantrának, mégpedig a csend, mely a zengetést követi. Ez a csend képviseli a transzcendenst, melynek megértése és saját helyzetének felismerése az Óm mantrát zengető jógi célja.
 
Az Óm, nem csak egy egyszerű hang, vibráció! Isten mindent átható, mindenütt jelenlevő, mindent fenntartó energiája. A Brahman. Mantrameditációban való rendszeres alkalmazása segít megtalálni saját eredeti önvalónkat, és a transzcendencia megértését. Fizikai szinten pedig azt tartják, hogy minimum húsz másodperces zengetése összehangolja a belsőszervek működését, segít kiegyensúlyozni és megnyugtatni az idegrendszert, összehangolja a bal és a jobb agyfélteke működését.
 
Végezetül egy fontos segítség a mantra zengetéséhez:
 
A mantra zengetése alatt végezzünk teljes jógalégzést! Ez nem elemi része a mantrázásnak, de technikai segítség a megfelelő minőségű gyakorláshoz.
 
Tehát, mély belégzéssel kezdjük, melynek során először a rekeszizmot lefele mozdítva engedjük, hogy a levegő beáramoljon a tüdő alsó traktusába (ez a hasi légzés). Majd tovább szívva a levegőt, nyissuk meg a mellkast és töltsük meg oxigénnel a középső traktust. Végezetül lélegezzük tele a felső, kulcscsont alatti területet is.
Kilégzéssel kezdjük a mantra zengetését!
A kilégzés során ugyanebben a sorrendben engedjük ki a levegőt, ügyelve arra, hogy a zengetés során az Óm mantrát alkotó három hang – ugyan összemosva, de – egyenlő mértékben nyilvánuljon meg. Van, aki kizengeti az A U M hangokat. Van, aki O U M-ként ismételgeti. Nem jobb, vagy rosszabb egyik a másiknál, de ne nyújtsuk el az első hangot a másik kettő rovására. Legyen elegendő a szuflánk az utolsó, M hangot is szépen kizengetni!
 
Sikeres gyakorlást kívánok!
 
Óm Óm Óm

A mantrameditációról itt olvashatsz bővebben.

Írta
: Vértess Flóra vaisnava jógamester
 


Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
A nyakfájás sokaknál mindennapos jelenség, nincs olyan ember, akinek legalább egyszer ne fájt volna a nyaka. Gyakran nincs mögötte komolyabb betegség, mégis kellemetlenséget tud okozni.
Téma: Gyakorlás
Yoga-sūtra I.12. magyarázat 4. Meddig kell követni a “gyakorlás” és a “lemondás” elvét?
Téma: Gyakorlás
Kocsis Kata cikksorozata azt tárgyalja, hogyan lehet teljes hídat felépíteni, miként lehet a sérüléseket elkerülve lépésről lépésre eljutni a póz kivitelezéséig.
Egyéb cikkek

Téma: Filozófia
A nem elefánt boldogsága
Téma: Jóginterjúk
Forrás: Ursus Libris
Téma: Filozófia
Válaszlevél egy kétkedőnek, aki szeretné megtudni, hogy valóságosak-e az istenélmények. Dr. Tasi István (Ísvara Krisna Dásza) cikksorozatának befejező része.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy