Beszív, kifúj és ellazít…
Téma: Kipróbáltuk

Lassú városi alkonya / Jólesik ez a hangulat
Nem kell most több gondolat / Az idő sehová sem halad

Van, hogy csak a tánc marad / Nem kell más, csak egy mozdulat

Csak egy mozdulat/Csak egy mozdulat
 
Van, hogy magamba érkezem / Érzem végre, hogy létezem
Van, hogy puhul a nézésem / Nem kell más, csak a légzésem

Van szám, nyelvem, orrom, tüdőm / Lélegezni mindig van időm
 
Beszív, kifúj / Kifúj
 
Van, hogy pillog a két szemem / Van, hogy lassul a két kezem
Van, hogy most épp nem kell más / Csak egy mély sóhajtás
 
Van szám, nyelvem, orrom, tüdőm / Lélegezni mindig van időm
 
Beszív, kifúj / Kifúj
 
Elmegy a régi / Jöhet az új
 
(Palya Bea: Beszív-kifúj - Nő c. album)


 
Szabad Gábort, a Bhadra Jógastúdió vezetőjét és jógaoktatóját már több mint egy éve ismerem a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskoláról. Yin jógaóráin többször is jártam, és hogy őszinte legyek, ez a típusú jóga mindig is a kedvenceim közé tartozott. Vannak emberek, akik szeretik, ha megdolgoztatják-megizzasztják őket, ha egész órán „ugra-bugrálhatnak”, mert ilyenkor érzik csak igazán jól magukat. Az óra végére testileg elfáradnak, miközben megszabadulnak a felhalmozott feszültségektől, stressztől is. Ami engem illet, a jóga számomra ennél mindig is többet jelentett. Nemcsak testmozgást, de szellemi-lelki töltekezést, valami mélyebbet, valami pluszt. A yin jógát ezért is kedveltem meg már első alkalommal. Miután Gábor saját stúdiót nyitott, örültem, hogy a „kipróbáltuk” rovat részeként lehetőségem adódott beszámolni a háromórás yin jóga workshop-járól.
 

Néhány gondolat a yin jógáról Gábor "Mi fán terem a yin-jóga" c. cikke alapján

A yin jóga egy ellazulásra és elengedésre fókuszáló 'finom' jógatípus. A hangsúly nem az izomerőn  van – bár itt is történik izommunka –, hanem a saját határaink felmérésén és azok tiszteletben tartásán alapuló lazításon. Ez a jógafajta a hatha jóga és kínai taoista hagyomány keresztezéséből született, így a hatha jógázók nagyon sok ismerős elemmel, az ászanákat tekintve főleg ülő és fekvő pózokkal találkozhatnak egy ilyen órán. A jógatípus sajátossága, hogy ezeket az ászanákat hosszabb ideig tartjuk ki, ami mindenképpen hozzásegít egy meditatívabb állapot eléréséhez, és megtanít arra, hogy az adott pillanatra koncentráljunk, a jelenben legyünk. (Ne a jövőn, és ne a múlton rágódjuk, mint ahogy azt általában tenni szoktuk). Áldásos hatásai közé tartozik, hogy segíti a feszültségoldást és az elmélyülést. Nekem, akinek nehézséget jelent az elmém kordában tartása – mert valamin mindig gondolkodnom 'kell' –, a yin jóga gyakorlása különösen kedvezőnek bizonyult. További jótékony hatásai közé tartozik, hogy lehetőséget teremt a befelé fordulásra, az önmagunkra való figyelésre, így a töltekezésre is. Sőt ennél többre is képesek leszünk: a megbékélésre. Gyakorlás során – mivel elegendő idő áll a rendelkezésünkre – lehetőségünk adódik a fájó pontokkal való szembenézésre, azok 'kilazítására', elménk rejtett tartalmainak felfedezésére is. Önfeltárásra, az önmagunkkal szembeni elfogadásra és gyengédségre tanít a yin jóga. És ha már gyengédség… Bár nem női jógáról van szó, yan minőség uralta világunkban a yin minőség megélése úgy a nők, mint a férfiak számára rendkívül áldásos lehet, érdemes tehát nemtől függetlenül gyakorolni e jógafajtát.
 

Mivel worshop-on korábban még sosem jártam, kíváncsi voltam, hogy fogom „bírni” a háromórás gyakorlást. Meglepően gyorsan telt az idő, az első és egyetlen szünetre két órával a kezdést követően került csak sor. A tradicionális hatha jógafoglalkozásokra jellemző órafelépítés most is jól követhető volt: a ráhangolódást mantrameditáció, ászanázás, majd az óra végén relaxáció – a test savászanában történő teljes ellazítása – és újabb mantrázás követte. Ami a pránájámát illeti, a légzés végig hangsúlyos szerephez jutott, ami nálam nagyban segítette az (izmok) ellazulás(á)t, a fájdalomküszöb – mert a komfortzónánk határait azért feszegettük – átlépését. Az ászanákat általában 5-6 percen keresztül tartottuk ki.
 
Bár a Gábor korábbi óráira jellemző elsötétítés ez alkalommal elmaradt – nappali világosság mellett gyakoroltunk –, két instrukciót azért kaptunk rögtön az óra legelején: ne erőlködjünk, és ne hasonlítsunk össze magunkat másokkal. :) Az óra két különlegességét, újdonságát a tűzmeditáció és a sárkány ászanák gyakorlása jelentette számomra. A worshop valójában tűzmeditációval kísért jógaóra volt. A foglalkozás elején meggyújtottuk mécseseinket: a kooperációt gyakorlandó, láncot alkotva a szomszéd mécsesével lobbantottuk lángra a sajátunkat. Mire jó a tűzmeditáció? A tűz segítségével életre kelthetjük a bennünk szunnyadó erőt és töltekezhetünk vele, tisztulhatunk általa.
A sárkány pozíciók gyakorlása kiváló csípőnyitó ászanasorozat. Többféle variációja ismeretes a bébi sárkánytól (baby dragon) a tűzokádó sárkányig (fire breathing dragon), melyet sorozatba foglalva és a Gábor alkotta történettel kiegészítve sajátíthattunk el. A gyakorlatsor végeztével – kezünket a csípőnkre helyezve – azt is megfigyelhettük, hogy melyik oldallal dolgoztunk éppen, hiszen az az oldalunk érezhetően melegebben bizonyult. A sárkány ászanákról videókat és leírást itt találhatsz.
 
Az óra végén mécseseinket felajánlottuk Ganésának, a jógastúdió – és Indiában számos hindu templom – ’őrzőjének’, a bölcsesség és a gazdagság, a tudomány és a képességek elefántfejű félistenének, Siva és Párvati fiának. Ganésát hívei leginkább azért imádják egyébként, mert képes eltávolítani minden akadályt, amellyel az ember az élete során szembekerülhet.
 
És, hogy mit éreztem a jógaóra végén? Kellemes megelégedettség – hiszen végigcsináltam a háromórás foglalkozást – és jól eső nyugalom járta át a lelkemet, minden ’porcikámat’, amellett, hogy fizikailag is sokkal egészségesebbnek – rugalmasabbnak és fittebbnek – éreztem magam.  
 

Ha szeretnél te is részese lenni a yin jóga nyújtotta élménynek és megtapasztalni annak kedvező hatásait, látogass el Szabad Gábor workshopjára.
Milyen helyen szeretnél jógázni? Véleményedet megoszthatod a "Nagy jógás kérdőív" kitöltésével.
 
„Beszív-kifúj” és ellazít, „beszív-kifúj” és ellazít…:)
 
 
Írta: Hári Bea
 
 
Forrás:

Kép: shutterstock.com, pixabay.com


Kapcsolódó cikkek

Téma: Kipróbáltuk
Beszámoló a Tradicionális Jógaiskolák Fesztiváljáról Kocsis Kata tollából.
Téma: Kipróbáltuk
A tudatosság nem veszett ugyan kárban, de kilépve a Delhi reptérről megtapasztaltam azonnal, hogy ami Indiában fogad, arra nem lehet felkészülni.
Téma: Kipróbáltuk
Régóta kíváncsi voltam már arra, milyen is egy hahota-jóga, vagy más néven nevetőjóga-foglalkozás.
Egyéb cikkek

Téma: Érdekességek
Ingyenes program
Téma: Életmód
hogyan ne az ájurvéda szerint
Téma: Életmód
A mai kultúra és tömegmédia nagyon is a külcsín, a megjelenés irányába vitte a figyelmünket, sokszor azt a benyomást keltve, hogy ha csinos vagy és jól nézel ki, akkor boldog és sikeres leszel, ha pedig valamiért nem nézel ki olyan jól, akkor nem lehetsz boldog és nem érhetsz el semmit az életben.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok