Idegerősítő légzés
Téma: Gyakorlás

Az egyetlen olyan klasszikus pránájáma gyakorlat, amelyet testmozgással együtt kell végezni. Dely Károly mesterségesen tökéletesített nyújtózkodásnak nevezi. Neve üdítő, élénkítő hatására utal. Yesudian szerint pszichikai hatása sem elhanyagolható: biztos fellépést ad gyakorlójának, fokozza a lelki erőt .


Kivitelezése:


1. Kiinduló helyzet: terpeszállás, karok test mellett. Gerinc egyenes. Teljes jógalégzés.

2. A teljes jógalégzés kilégzési fázisát követően lassan lélegezünk be, mialatt karjainkat felfelé fordított tenyérrel vállmagasságig előreemeljük, mellső középtartásba.
A karokat emelés közben folyamatosan, erőteljesen megfeszítve nyújtjuk.

3. Mellső középtartásban a lélegzetet visszatartva kezünket lassan ökölbe szorítjuk, és hirtelen mozdulattal az öklünket a vállunkhoz rántjuk. Majd lassan, a karizmokat feszítve újból kinyújtjuk (szinte remegjenek), visszarántjuk; s még egyszer megismételjük.

4. A harmadik karnyújtást követően tenyerünket kinyújtuk, és a lassú kilégzés ütemében karunkat  leengedjük. Előrehajolva, karokat ellazítva pihenünk.

Ha a kezek háromszori vállhoz rántása nehezünkre esik, akkor elegendő csak kétszer vagy akár csak egyszer is végrehajtani.
Javasolt naponta kétszer-háromszor végezni.

MAgas vérnyomásban szenvedőknek nem ajánlott.


Összeállította: Dr. Diós Éva


Forrás:
Salvarajan Yesudian - Haich Erzsébet: Sport és jóga. Magyar Világ, Budapest, 1992.
Dely Károly: Jóga. Medicina, Budapest, 1971.


Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor a már kialakult csontritkulásra, 90 percben

Sorozatunk bejező cikkét olvashatjátok.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor az osteoporosis megelőzésére, 90 percben
Egyéb cikkek

Téma: Érdekességek
Minden, amit az ájurvédáról tudni érdemes. Jasomatí-nandana Dásza cikksorozatának bevezető része.
Téma: Érdekességek
írta: Mudra-Nádas Linda
Téma: Életmód
írta: Hári Beáta
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok