Az ivás művészete
Téma: Táplálkozás
Meleg vízzel tölteni a legjobb.

Az éltető víz alapvető a létfenntartásunkhoz. Azt gondolhatnánk vízfogyasztásunkkal kapcsolatban, hogy elég, ha tiszta, friss és elegendő mennyiséget iszunk. Számos tanulmány született arról, hogy mennyi a minimális vízmennyiség, amit szervezetünk egészséges fenntartásához minimálisan meg kell innunk. Azt azonban nem szoktuk végiggondolni, hogy fontos-e hogyan és mikor iszunk. Úgy vélhetjük, hogy az ivás olyan egyszerű dolog, amit nem lehet nem egészségesen csinálni. Pedig az étkezések után puffadásnak, gyomorfájdalomnak, a vízivás után rövid időn belül bekövetkező vizelési ingernek a helytelen vízivási szokás is lehet az oka.

Korábbi cikkeinkben szó volt arról, hogy az ájurvéda az egészségmegőrzés egyik hangsúlyos eszközének tekinti a helyes táplálkozást (az ájurvédikus ételtársításokról itt, és az helytelen étekezési szokásokról itt olvashatunk), melynek részeként kezeli a vízfogyasztást is. Ennek megfelelően az emésztőrendszer védelme és a megfelelő felszívódás érdekében ezt is szabályozza, melyet most 9 pontban foglaltunk össze.
 

1. Meleg, de legalább szobahőmérsékletű vizet igyunk. A hideg és hűtött italok egyszerűen gyengítik az emésztést. Ha mégis hideget iszol, ne egyél.

2. Nyugodt körülmények között igyunk. Lehetőleg üljünk le az iváshoz

3. Kortyoljuk a pohár vizet. Kortyoljuk egy kevés vizet, nyeljük le, majd lélegezzünk egyet, utána kortyoljunk megint.

4. Naponta többször igyunk, de mindig keveset. Ha egyszerre sokat döntünk magunkba, akkor a test nem fogja az egészet hasznosítani, egyszerűen át fog szaladni rajtunk.
 
5. Étkezéskor csak egy-két korty vizet fogyasszunk. A túl sok víz étkezéskor nem hagy elegedő helyet az emésztésnek. Töltsük meg a gyomor felét szilárd étellel, negyedét vízzel vagy más folyadékkal, s hagyjuk a maradék egynegyedet üresen az emésztőnedveknek, valamint az emésztő folyamatoknak.

6. Étkezés előtt és utána ne igyunk sokat a fenti szabály miatt.

7. Várjuk meg, míg a test jelez: akkor igyunk, amikor szomjasak vagyunk. Figyeljük meg a szomjasság érzetét. Gyakran helytelen szokás miatt ezt az érzetet evéssel csillapítjuk.

8. A szükséges vízmennyiség személy- és körülményfüggő. A test természeténél fogva tudja a számára szükséges mennyiséget, ha kell neki víz azt a szomjúságérzettel jelzi. Ha figyeljük a test jelzését, és akkor iszunk, amikor szükséges, akkor a helyes mennyiséget fogyasztjuk. Gyermekeknél és időseknél jobban kell figyelni, ők később észlelhetik a szomjúságot.

9. Az emberi test vízigényét számos más módon is jelzi. Ha vizeletünk halványvilágos, szalmaszínű azt mutatja, hogy elegendő vizet fogyasztunk, a sötétsárga viszont  egyértelmű jelzés a folyadékpótlásra. Ha ajkaink szárazak vagy bőrünk (korunkhoz képest) ráncosabb, szintén több vizet kell fogyasztanunk.


Írta: Dr. Diós Éva


Felhasznált irodalom::
Nibodhi: Ayurvedic cooking for health and longevity. MAMT, Amritapuri, India, 2010.
Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból. Lál Kiadó, Budapest, 2008.

Vasant - Usha: Ayurvedic Cooking for Self-Healing. Lad, 1997.

Képek:
pixabay.com


 


Kapcsolódó cikkek

Téma: Táplálkozás
A kollagén egy fehérje, melynek legalább egy tucatnyi különböző típusa fordul elő az ember szöveteiben, főként a kötőszövetekben. Legújabban a kozmetikai ipar kapta fel, mint a bőr fiatal, üde kinézetének megőrzőjét.
Téma: Táplálkozás
Téma: Táplálkozás
Vaisnava etikettről szóló sorozatunk újabb részében Lehóczky Edit, vaisnava jógamester szakos hallgató vezet be a vaisnava főzési szokások rejtelmeibe
Egyéb cikkek

Téma: Jóginterjúk
Jóginterjú Kornhoffer Tündével
Téma: Érdekességek
Írta: Veszprémi Kriszta
Téma: Filozófia
Valóságosak-e az istenélmények? Folytatjuk Dr. Tasi István (Ísvara Krisna Dásza) egy kétkedőhöz írt válaszlevelét.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA

» Meditáció és önismeret
Meditáció és önismeret Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

MEDITÁCIÓS ÉS ÖNISMERETI TANFOLYAM

» Haladó jóga tanfolyam
Haladó jóga tanfolyam Szabad Gábor 2014.01.07.

A JÓGA