Meditáció és a test
Téma: Életmód

A test a védikus hagyomány alapján két fő részből áll: a durvafizikai testből, mely­nek alkotóelemei a föld, a víz, a tűz, a le­vegő és az éter. Ez az a részünk, mely az érzékszervek által tapasztalható, amin keresztül elsődlegesen teremtünk kapcsolatot a külvilággal és más élőlé­nyekkel. A test másik része a finomfizikai test, melynek alkotóelemei az érzékszervek felőli tapasztalások begyűjtését végző elme, a vá­lasztásainkért felelős intelligencia, illetve a hamis ego, melynek jelzőjéből is kiderül, hogy téves önazonosítást jelöl.
 
A meditáció finomfizikai testtel, azaz pontosabban az elmével dolgozik. A meditáció technikailag a elme egy pontra való rögzítése, émelynek pozitív, aktív folyamata megteremti az elme nyu­galmát, lehetővé teszi a belső béke eléré­sét. A hétköznapok során ezt bizonyos szinten tudattalanul is alkalmazzuk, de az elme nyughatatlan természete miatt csu­pán rövid ideig hatásos. A tartós ered­mény reményében fel kell készítenünk az elménket arra, hogy képes legyen hos­szú ideig egy irányba fókuszálni. Ennek elérése érdekében Tóth-Soma László a következő gyakorlati tanácsokat adja a meditációhoz kezdőknek:

  • Készüljünk fel a meditációra mentáli­san, legyen határozott célunk az, hogy ezzel szeretnénk foglalkozni.
  • Rendszeresen, lehetőleg minden nap meditáljunk, így a testünk és az el­ménk is megszokja az adott ritmust, ami támogatja mindkettő kiegyensú­lyozott működését.
  • Érdemes időpontként a kora reggeli órákat választani, mert akkor zavar­talan minden, és tisztább az éter, tisz­tább a tudat, hiszen nem érte annyi be­nyomás a külvilág felől.
  • Tusoljunk le felkelés után, így eltávo­lítjuk a durva- és a finomfizikai test szennyeződéseit is.
  • Fokozatosan növeljük az időtartamot, próbálkozzunk először 10-30 perccel, majd innen eljuthatunk az 1-2 óráig.
  • Nyugodt, csendes, békés, jól szellő­ző helyen, lehetőleg mindig ugyanott meditáljunk.
  • Testhelyzetünk legyen a keresztezett lábú ülés.

 
 
A medi­táció folyamatában megtanuljuk lecsen­desíteni elménk hullámait. A meditáció, az elme fókusza megvalósulhat egy kül­ső érzéktárgyat szemlélve is, de követ­kező lépésként, a meditáció azon formá­ján keresztül, amely nem anyagi eszközt alkalmaz, képesek leszünk a transzcen­dens felé fordulni, megértve önmagunk és Isten lelki természetét. Ennek a végső igazságnak a felismerése eredményez tel­jes, zavartalan boldogságot.Ennek az állapotnak a ta­pasztalására törekszünk az anyagi világ­ban.
 
Azonban a meditáció durvafizikai testre vonatkozó pozitív ha­tásait sem lényegtelenek.  Fiziológiai kísérletek során bizo­nyítást nyert, hogy már 10-30 perces ak­tív meditáció is:

  • megkönnyíti a szív munkáját, mert az lassabban, kevesebbet ver;
  • javítja a szív- és érrendszeri funkció­kat, és a jó keringés biztosítása miatt csökken a   vérben a koleszterinszint;
  • segít a magas vérnyomás kezelésében, mivel a medi­táció ellazítja az érfal izomzatát, és ezzel tágítja az ereket;
  • jót tesz az asztmásoknak, mert a lég­zésfigyelés, a tudatosság megfelelő légáramlást biztosít a tüdőben;
  • csökkenti a testben a kortizol szintjét;
  • növeli a mellékvesénk által kibocsá­tott ,fiata­lító hormonnak is nevezett DHEA hormon szintjét;
  • csökkenti a szabadgyökök számát.

Szerző: Képes Andrea
 

Forrás
: Képes Andrea: Test és meditáció – mozgás- és táplálkozáskultúra a védikus hagyományokban Tattva, XVII. évfolyam, 2. szám, 2014. október, 31-32.
 
Felhasznált irodalom :
Gaura Krisna Dász: Jóga tiszta forrás­ból. Lál Kiadó, Somogyvámos, 2008. Tóth-Soma László: Személyiségfejlesztés felsőfokon – Felülemelkedés önmagunk és környezetünk korlátain. Lál Kiadó, Somogyvámos, 2005.
Bhaktivedanta Swami Prabhupāda: A Bhagavad-gítá úgy, ahogy van. Bhaktivedanta Book Trust, Budapest, 2008.
Bhaktivedanta Swami Prabhupāda: Srīmad-Bhāgavatam III. ének, Bhaktivedanta Book Trust, Budapest, 2005.
www.ayurvedagyogykozpont.hu/allergiaasztma
www.anandamarga.hu/spiritualis1_3.htm.  

Képek: shutterstock.com

Kapcsolódó cikkek

Téma: Életmód
Melyik nővel nem fordult elő, hogy egyik napról a másikra elment a kedve egy remek programtól. Miért? Szeszélyből? Miért működik másként a nő?
Téma: Életmód
A mai kultúra és tömegmédia nagyon is a külcsín, a megjelenés irányába vitte a figyelmünket, sokszor azt a benyomást keltve, hogy ha csinos vagy és jól nézel ki, akkor boldog és sikeres leszel, ha pedig valamiért nem nézel ki olyan jól, akkor nem lehetsz boldog és nem érhetsz el semmit az életben.
Téma: Életmód
Természetesen egy ilyen kialakult problémakört (ami pár év alatt gyakori hátfájdalmakhoz és a porckorongok deformálódásához vezethet) több oldalról és individuálisan kell megközelíteni, de emeljünk ki most egy részletet, amivel szinte mindenkinek problémája van. Ez pedig a csípőhajlító izmok megrövidülése.
Egyéb cikkek

Téma: Filozófia
A jóga eredeti hagyománya, Patanydzsalitól
Téma: Gyakorlás
arcunk izmai és a megvilágosodás
Téma: Filozófia
Gauranga dász cikke ragaszkodásról, lemondásról, önátadásról...
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Rámájana
Rámájana nandagopa 2017.02.14.

RÁMÁJÁNA

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

Filozófiai istentan – A kurzus segít áttekinteni és megérteni a védikus hagyomány istenképét. Megismerhetjük az isteni inkarnációk kategóriáit, a tíz legjelentősebb avatár kedvteléseit, valamint a jelentősebb félisteneket.

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» A Védikus világkép
A Védikus világkép nandagopa 2017.02.14.

A VÉDIKUS VILÁGKÉP

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

A Védikus Világkép: hogyan mutatja be a védikus irodalom az univerzum felépítését, annak lakóit, valamint a kozmikus időciklusokat?

Előadó: Dr. Schnitchen Csaba (Száksi-gopála Dásza).

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA