Ellazító pózok pihenésre vágyóknak
Téma: Gyakorlás

A téli hónapok lelassítanak, nyugodtabb mozgásra, belső szemlélődésre, befelé figyelésre késztetnek. Használjuk ki ezt a természetadta lehetőséget, adjunk teret szervezetünknek a töltődésre: végezzünk pihentető vagy éppen kifejezetten ellazulásra alkalmas gyakorlatokat. Cikkünkben csokorba gyűjtöttük a relaxálásra legkiválóbb ászanákat. A címekre kattintva az adott póz kivitelezéséről, ellenjavallatairól és hatásairól olvashattok. Jó téli pihenést!
 

Savászana
- hullapóz
 
A mindenki által ismert hullapóz alapvető funkciója a teljes test ellazítása. Az ászanák legegyszerűbbike, de akiknek nehézséget jelent fizikai test tudatos iránytása, a relaxáció és az elengedés, azoknak a legnehezebb gyakorlat lehet. Derékfájás, gerincproblémák esetén hajlítsuk be a térdeket, a talpakat csípőszélességben helyezzük a talajra, vagy a térdhajlat alá tegyünk összehajtott takarót, hengerpárnát.
 

Sasánkászana
- nyúlpóz
 
A másik univerzális pihenőpóz a nyúlpóz, de ismert babapóz, holdpóz néven is. Kiválóan lazítja a derék izmait. Bármilyen ászana előtt és után végezhető pihenésképpen vagy rákészülésként, de akár előrehajló, nyújtó gyakorlatként is. A pózzal a lazítás mellett emésztőrendszerünket is stimulálhatjuk. Térdsérülés vagy térdproblémák esetén ne végezzük. Magas  vérnyomással rendelkezők a homlok alá helyezzenek összehajtogatott takarót, hogy a fej ne kerüljön a szív vonala alá.

jogapont.hu_sasankászana_nyúlpóz_babapóz
 
Vipaíita karani - fél gyertyaállás
 
Egy kellemes pihenés fordított testhelyzetben? Válasszuk ezt az ászanát! Nyugodtan kitartható akár 5-15 percig is. Kezdőknek vagy nehezebb súlyúaknak célszerű fal mellett végezni. Alátámasztásként használhatunk hengerpárnát, vastagabb takarókat is. Jógatégla alátámasztásként való megfelelő használatához kérjünk jógaoktatónktól segítséget. Nyakcsigolya problémáival, gerincsérvvel küszködők ne végezzék. Hölgyek menstruáció esetén hagyják ki, nekik inkább a következő ászana javasolt!

             jogapont.hu_viparita karani
 
Szupta-baddha-kónászana - fekvő pillangópóz
 
Nemcsak a női jógaórák kedvelt relaxációs póza, hanem egyben jó csípőnyitó gyakorlat is. Merev csípőízület esetén a lábakat combnál támasszuk alá összhajtogatott takarókkal, párnákkal. Mindenképp használjunk alátámasztást, ha lágyék- vagy térdsérülésünk van.

jogapont.hu_szupta_baddha_kónászana
 
Szupta-pádángusthászana - fekvő lábnyújtás póza
 
Magas vérnyomás esetén mindenképp helyezzünk egy kispárnát vagy összehajtogatott takarót a fej és nyak alá. Fejfájás esetén hagyjuk ki a gyakorlatot. Mindkét lábbal végezzük, lábcsere között pihenjünk meg fél percet. Ha nem érjük el a lábfejet, akkor törülközővel vagy övvel segíthetünk magunkon.

szupta_pádángusthászana

Szupta-vírászana - fekvő hőspóz

Súlyosabb hát-, térd, vagy bokaprobléma esetén semmiképp se végezzük pihenőgyakorlatként a pihenő hős pózát. Az ászanával való ismerkedéskor célszerű fél - egy percnél nem hosszabb ideig kitartani, s csak fokozatosan hosszabbítani az ászanában töltött időt. Érdemes akkor nekikezdeni, ha már képesek vagyunk ülő variációjában, vírászanában segédeszköz nélkül a talajon ülni. Jó előkészítő gyakorlat az álló és fordított testhelyzetű és hátrahajló pózok előtt. Emellett kiválóan nyújtja a lábfejet, bokát, a comb, has és csípőhorpasz mély izmait, illetve csökkenti a láb fáradságát és nehézségérzetét.

jogapont.hu_szupta_vírászana
 
Kellemes pihenést és relaxációt!

Összeállította: DÉva


Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Kocsis Kata cikksorozata azt tárgyalja, hogyan lehet teljes hídat felépíteni, miként lehet a sérüléseket elkerülve lépésről lépésre eljutni a póz kivitelezéséig.
Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Egyéb cikkek

Téma: Relaxáció/Meditáció
írta: Medvegy Gergely
Téma: Életmód
Vaisnava etikettről szóló sorozatunk első részében Vidák Vénusz vaisnava jógamester szakos hallgató segít eligazodni a Krisna-tudatú hívők öltözködési szokásainak világában.
Téma: Táplálkozás
Az állati eredetű élelmiszer-adalékanyagok útvesztője I.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy