Szemjóga 3.
Téma: Érdekességek

Gauranga dász folytatja a szem jógagyakorlatait. Ezeket a feladatokat és információkat T.E. Vasziljev1990-es moszkvai kiadású jógakönyvből tanulta. Az első rész gyakorlatait itt , a második részét pedig itt találhatják.


12. A gyertyaláng visszatükröződésének nézése


Ezt a gyakorlatot a gyertyaláng-nézés gyakorlásának pár hónapja után kezdjük el! A gyertyaláng vízben való visszatükröződését kell nézni. Helyezzünk el egy széles, vízzel teli edényt a gyertya előtt az asztalon, és kb. 30 fokos szögben nézzük a tükörképét. Ez a gyakorlat még jobban mélyíti a koncentrációs képességet, és megnyugtatja az idegrendszert. 


13. Napkelte nézése

A legjobb a napkelte utáni fél órában nézni a napot, de napnyugtakor is lehet. Üljünk le egyenes háttal a nap felé fordulva. Nézzünk a felbukkanó napkorong közepébe, és próbáljuk a látóterünket leszűkíteni a napkorongra. Nyissuk a szemeinket tágra, ne pislogjunk, és ne erőltessük a szemizmokat. Amikor úgy érezzük, hogy mindjárt elkezd könnyezni a szemünk, akkor csukjuk be, lazítsuk el, és próbáljuk meg minél tovább megtartani a napkorong képét a két szemöldök között. Ha nem tudunk közvetlenül a napba nézni, akkor a nap mellé nézzünk, fokozatosan csökkentve a távolságot. Ha csak rövid ideig bírjuk kitartani, akkor ismételjük meg többször. Napközben ne nézzünk a napba!


14. A napkelte tükörképének nézése

A gyakorlat megegyezik az előzővel, de a nap visszatükröződését kell nézni egy tó, folyó stb. felszínén. A sas az egyetlen állat, amelyik képes a napba nézni. A fenti gyakorlatok olyan látást adnak az embernek, mint a sasé. Mindenféle szembetegség esetén javasolt, heti 1-3 alkalommal. A holdat és annak tükörképét is nézhetjük. Ezt 3-10 percig végezzük, 45 fokos szögben (ez kevésbé fárasztja a szemet). Labilis idegrendszerűek számára a hold nézése nem javasolt. Másoknak heti egyszer. Emellett a csillagok, felhők, tenger nézése is nagyon hasznos a szemek számára.


15. Szemmasszázs


Üljünk le egy asztalhoz, és támasszuk rá a könyökünket. érintsük össze a külső tenyéréleket és eresszük az arcunkat a tenyereinkbe. A tenyértöveket nyomjuk a szemgödrökbe. Lazítsuk el a nyakizmokat. Támaszkodjunk a homlokunkkal, ne az arccsonttal. Könnyedén masszírozzunk a tenyereinkkel: váltogassuk a nyomkodást, körzést, simítást és vibrációs nyomást. Végezzük 1-2 percig, amíg melegséget nem érzünk a szemekben. A masszázs pihenteti a szemeket, serkenti a vérkeringést és stimulálja az idegvégződéseket. 


16. A szemek fürdetése


Egy széles edényt töltsünk meg hideg vízzel. Nyitott szemekkel eresszük bele az arcunkat. Néhány próbálkozás után ez teljesen természetessé fog válni. tartsuk benn az arcunkat, amíg vissza tudjuk tartani a levegőt. A szemeket mindig tartsuk szélesre nyitva. Ha nincs lehetőségünk az arc vízbemerítésére, akkor a nyitott szemeinkbe spricceljünk vizet a tenyerünkből. A szemek mosása jól tonizálja őket, javítja a vérkeringést, megszünteti a fáradtságot. A napi gyakorlás befejezéseképpen vagy külön gyakorlatként is hasznos, szemfáradtság esetén. Ebben az esetben az öblítés után egyből lehet folytatni a munkát a szemekkel.  

Gauranga dász
http://www.hotashtanga.com


Kapcsolódó cikkek

Téma: Érdekességek
Értelmezések a digitális térben, a kereszténységben, a monizmusban és a bhakti filozófiájában
Téma: Érdekességek
A látványfőzések és finomságok mellett egészségügyi méréseken és tanácsadáson vehetsz részt.
Téma: Érdekességek
A lista a ti segítségetekkel is bővíthető, a frissítések miatt pedig többször is érdemes ellátogatni az oldalra.
Ha tudomásotok van hasonló eseményekről, programokról, kérjük, jelezzétek felénk: magazin.bhf@gmail.com
Egyéb cikkek

Téma: Ászana sorozatok
Egyszerű ászanákkal kezdőknek és újrakezdőknek
Téma: Gyakorlás
Hogy ne edzél hiába! Összeállította Medvegy Gergely
Téma: Jóginterjúk
Miért kövessünk tradicionális jóga irányzatokat? Hegedüs Edina szakdolgozata alapján
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA

» Meditáció és önismeret
Meditáció és önismeret Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

MEDITÁCIÓS ÉS ÖNISMERETI TANFOLYAM

» Haladó jóga tanfolyam
Haladó jóga tanfolyam Szabad Gábor 2014.01.07.

A JÓGA