A múla-bandha gyakorlása
Téma: Gyakorlás

Gregor Maehle nagyszerű Pránájáma-könyvében olvasottakat, a múla bandha technikájának fontos részleteit osztja meg Gauranga dász azokkal, akik e zár végrehajtásának alapelemeit már ismerik:

"A múla bandha technikája


A múla bandha kezdeti fázisában a bal sarkunkkal nyomást gyakorolunk a gátra (sziddhászanában) és utána behúzzuk (Góraksa-sataka 81). A sziddhászanában érdemes megtanulni, mert a bal sarok stimulálni fogja a gátat. Ezt azonban padmászanában is elérhetjük, ha annyira előrebillentjük a medencét, hogy a gát kapcsolatba kerüljön a padlóval. A múla bandhát bármelyik jógapózban lehet gyakorolni és tapasztalni, de a két előbb említett póz az ideális. Amikor mesterévé válunk a múla bandhának, az apána váju fel fog emelkedni.

Kezdetben úgy is aktiválhatjuk a múla bandhát, hogy összehúzzuk a végbél vagy a húgycső körüli záróizmokat, mintha a vizelési ingert próbálnánk megállítani. ha azonban pontosak akarunk lenni, a múla bandha pontosan a végbélnyílás és a nemi szervek között középen helyezkedik el, a PC-izom közepén. A PC-izom összehúzása bizonyos mértékben aktiválja az egész gátat. Ezzel kapcsolatban képzeljük el, hogy a belégzés egészen a gátig hatol, belekapaszkodik a gátba és felfelé húzza azt. Ha a múla bandha és a kilégzés kapcsolatára szeretnénk koncentrálni, érezzük, ahogy a kilégzés leesik, és ahogy átfordul a belégzésbe, érezzük, ahogy a légzés visszapattan a gátról, mint egy trambulinról.

A múla bandha stimulálja a filum terminale ínszalagot, valamint a cauda equina idegfonatot, amelyek a farokcsonthoz tapadnak. Ezen keresztül a múla bandha stimulálja a teljes agyat, és különösen a paraszimpatikus idegrendszert. Lelassítja a szívet, csökkenti a vérnyomást és a légzésfrekvenciát. T. Krishnamacharya azt állította, hogy a múla bandha kulcsfontosságú volt abban, hogy meg tudta állítani a szívét.

Mikor alkalmazzuk?

Ideálisan a múla bandhát mindig alkalmazni kell a kumbhaka közben, mivel aktiválja a paraszimpatikus idegrendszert, és megkönnyíti a kumbhaka végzését. A múla bandhát a belégzés és kilégzés közben is tartani kell. Emellett, a múla bandhát akkor is alkalmazni kell, amikor bármilyen ászanát gyakorolunk (a savászana kivételével), valamint a kundaliní felébresztésére irányuló gyakorlatok közben is. A kumbhaka közben azonban a múla bandha másodlagos fontosságú a dzsálándhára bandhához képest. Csak akkor fordítsuk a figyelmünket a múla bandhára, ha biztosak vagyunk benne, hogy a dzsálándhára tökéletesen aktív.

Mikor ne alkalmazzuk?

A jóga-írások azt ajánlják, hogy mindig tartsuk aktívan a múla bandhát. Ez azonban csak a nagyon haladó gyakorlókra vonatkozik, akik bevégezték minden társadalmi kötelezettségüket, és a Kundaliní felébresztésével foglalkoznak. Az, aki még mindig végzi a társadalmi kötelezettségeit, és megpróbálja mindig aktívan tartani a múla bandhát, székrekedést tapasztalhat. Ha mindig tartjuk a múla bandhát, akkor hozzá kell igazítani az étkezésünket. A menstruációt is az apána irányítja, és ha a múla bandha segítségével felfelé fordítjuk az apánát, az zavart okozhat a természetes menstruációs folyamatban. Ugyancsak az apána felelős a magzat világra hozataláért. A terhesség közben a múla bandhát csökkenteni kell, az egyéni állapot függvényében. Például ha egy nőnek nagyon fejlett az ászana-gyakorlása és erős a múla bandhája, hasznára válhat, ha a terhesség vége felé már nem aktiválja. Ha a terhesség végéig megmarad az erős múla bandha-gyakorlás, az megnehezítheti a szülést. Másfelől viszont azok a nők, akiknek alacsonyabb az izomtónusa, és gyenge a gátja, hosszabb ideig hasznát vehetik a múla bandha gyakorlásának."

Gauranga dász

forrás: hotashtanga.com
Felhasznált irodalom: Gregor Maehle. Pranayama The Breath of Yoga. Kaivalya Publications, 2012.
Kép:hotashtanga.com

Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Kocsis Kata cikksorozata azt tárgyalja, hogyan lehet teljes hídat felépíteni, miként lehet a sérüléseket elkerülve lépésről lépésre eljutni a póz kivitelezéséig.
Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Egyéb cikkek

Téma: Érdekességek
Vannak, akik számára magától értetődő alapigazság, mások hevesen tiltakoznak ellene. Cikksorozat a reinkarnáció tapasztalati bizonyítékairól Szijártó Rita Éva szakdolgozata alapján.
Téma: Érdekességek
Váta, pitta, kapha... Az ájurvéda mindenkit a saját testtípusa szerint gyógyít. Jasomatí-nandana Dásza cikksorozatának 5. része
Téma: Jóginterjúk
„Harciszerzi” – blogger több ezer bejegyzéssel a háta mögött, Ninjutsu önvédelem oktató, Zen Shitasu terapeuta, reiki gyógyító és oktató, nem utolsósorban pedig jógaoktató, a ZenDoin Japán Gerincterápiás és Tartásjavító Jóga alapítója vagy… Ki vagy te valójában?
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy