Hanyag tartás és gyakorlatai
Téma: Gyakorlás

Az egészséges, helyes testtartás sok szempontból fontos. Befolyásolja egészségünket, a bemerevedett hát és váll elégtelen vérellátása kihatásal van belső szerveink működésére, hosszabb távon állandósult fájdalmakat okozhat, gerincbetegségekhez, alaki torzuláshoz vezethet. Befolyásolja megítélésünket is. Noha  a legtöbb tinédzser hanyag tartásában a lazaságát, jófejségét látja megjelenítve, a görbe tartásban az önbizalomhiány, akaratgyengeség, lúzerség kifejeződését látja a legtöbb ember. De ne hagyjuk ki a helyes tartásnak azt a mérhetetlen előnyét, hogy jobban áll a ruha az egyenes tartású emberen. :)
 
A rossz tartás oka elsősorban a mozgásszegény életmód következtében kialakuló izomgyengeség  és izomrövidülés. Legjellemzőbb „tünete” a felső háti szakasz görbületének fokozódása, az előreeső vállak, elálló lapockák és előrenyúló vagy lógatott fej.
 
Tartáshibán csak addig lehet könnyen segíteni, amíg akaratlagosan ki tudjuk egyenesíteni a hátunkat. De ebben az könnyűségben az egyik legnehezebb feladat önmagunk állandó emlékeztetése és a folyamatos korrigálása mindadig, amíg az izmok hozzáerősödnek és hozzáalakulnak az új tartáshoz. A probléma valójában akkor kezdődik, amikor gerincünk rugalmasságát veszti, kötötté válik, és belemerevedik a görbe tartásba. Ilyenkor a változtatás nehéz és esetleges; fokozatos és hosszadalmas munkát igényel.
 
A helytelen testtartás korrigálásánál fontos szabály, hogy azon a helyen végezzünk ellentétes irányú korrekciót, ahol a legerősebb a tartáshiba. Hanyag, görbe tartásúknak tehát olyan gyakorlatok végzése javasolt, ami nyújtja azokat az izmokat, amelyek a megrövidülésükkel rontják a tartást. Emellett erősíteniük kell azokat az izmokat, melyek a test egyenes tartását végzik, de gyengeségük miatt nem tudják ellátni a feladatukat. Rövidült izom a görbe hátnál különösen a mellizom, s gyengék például a gerinc mentén elhelyezkedő törzsfeszítő izmok.
 
Az alábbi ászanák bátran végezhetőek a hanyag tartás javítására:
 

E két álló ászanának óriási előnye, hogy bárhol, akár sétálás közben vagy akár munkahelyünkön is gyakorolhatjuk.
   
 
Összeállította:
Dr. Diós Éva


Felhasznált irodalom:
Dely Károly: Jóga. Medicina Könyvkiaó, Budapest, 1971.
Képes Andrea - Medvegy Gergyel - T.Ozorák Zsuzsanna: Hatha-yoga gyakorlatok.Oktatási segédanyag. BHF, Budapest, 2014.

Kép: shutterstock.com


Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor a már kialakult csontritkulásra, 90 percben

Sorozatunk bejező cikkét olvashatjátok.
Egyéb cikkek

Téma: Kipróbáltuk
no more WORK, no more SHOPPING!let’s WORKSHOPPING!
Téma: Kipróbáltuk
EVERNESS WEEKEND hétvége, 2014.
Téma: Érdekességek
Ünnepeljük együtt a Jóga Világnapját a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskolán!
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok