Futás után - jóga futóknak
Téma: Gyakorlás

Remek dolog a futás, jótékony hatással van nemcsak a fizikai testre, hanem az érzelmi állapotunkra is. Azonban néhány dologra figyelnünk kell, hogy a futás örömforrás maradjon, s ne váljon egészségügyi problémák, kellemetlenségek kiindulópontjává.

Mivel ugyanazt a monoton mozgást végezzük folyamatosan futás közben, ezért izmaink - különösen a lábizmok és a vállak - nagyon gyakran beállnak, bemerevednek a futás végére. Ezt a kellemetlen állapotot nyújtó és lazító gyakorlatokkal tudjuk megszüntetni. Ebben a jóga segíthet, hiszen ászanákkal is célirányosan nyújthatjuk, erősíthetjük a futás során igénybe vett izmainkat, s oldhatjuk az izomfeszültséget.

Az alábbi hat közismert - talán eddig csak jógaórán alkalmazott - ászanának mindenképp helye van egy futás utáni levezető gyakorlatsorban. Érdemes a pózokban a lazítandó izmokra, testtájékra fókuszálni.

1. Ékapáda-praszárászana

A Napüdvözet 4. és 10. eleme kiválóan nyújtja a hátat, a csípőt, a combhajító és -feszítő izmokat. Mindkét oldara végezzük!



2. Andzsanéjászana

Ugyezeket a területeket dolgozza meg hatásosan a Holdüdvözlet 2-ből ismert póz, mely a hanumánászana rávezető póza is. Ezt is mindkét oldalon végezzük el!

andzsanéjászana

3. Vírabhadra 1

A harcospóz első változában érdemes erőteljesen felfelé nyújtózni.


4. VÍrabhadra 3

Ha nem vagyunk gyakorlottak a harcospóz harmadik változatában (ami tulajdonképpen mérlegállás előrenyújott karokkal), akkor célszerű egy fa törzsének vagy egy pad támlájához érinteni ujjainkat.


5. Utthánászana namaszkára kéztartással

Szintén a Holdüdvözlet 2. sorozatból ismert  málászana variáció  jól erősíti a lábizmokat.
Guggolásban helyzekedünk el, lábak csípőszélességben, medencét leengedjük. Lábfejek egyhén kifelé fordulnak, csípő nyitott, hát egyenes. Kezeinket namaszkára mudra tartásba tesszük, könyökeinkkel a térdeket távolítjuk egymástól.


6. Adhó-mukha-svanászana

S végül, az univerzális lefelé néző kutyapóz, ami nemcsak a lábizmokat nyújtja, hanem enyhíti a vállban felhalmozdott feszültséget is.

Jó futást, sportolást kívánok!

Összegyűjtötte: DÉva

Képek:
jogapont.hu,
mahadevaevoluzione.it
popsugar.com


Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
A nyakfájás sokaknál mindennapos jelenség, nincs olyan ember, akinek legalább egyszer ne fájt volna a nyaka. Gyakran nincs mögötte komolyabb betegség, mégis kellemetlenséget tud okozni.
Téma: Gyakorlás
Yoga-sūtra I.12. magyarázat 4. Meddig kell követni a “gyakorlás” és a “lemondás” elvét?
Téma: Gyakorlás
Kocsis Kata cikksorozata azt tárgyalja, hogyan lehet teljes hídat felépíteni, miként lehet a sérüléseket elkerülve lépésről lépésre eljutni a póz kivitelezéséig.
Egyéb cikkek

Téma: Érdekességek
avagy a fascia, ami formában tart.
Téma: Filozófia
Kérdések a guru témakörében 4. – Nos, végül hol is az a “bokor”??? [Kiegészítés Yoga-sūtra I.13. magyarázat 6.-hoz]
Téma: Életmód
A mai kultúra és tömegmédia nagyon is a külcsín, a megjelenés irányába vitte a figyelmünket, sokszor azt a benyomást keltve, hogy ha csinos vagy és jól nézel ki, akkor boldog és sikeres leszel, ha pedig valamiért nem nézel ki olyan jól, akkor nem lehetsz boldog és nem érhetsz el semmit az életben.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy