Soha ne ülj fitlabdára!
Téma: Életmód

Jól olvastad - soha ne ülj fitlabdára! Mindjárt meg is magyarázom, hogy miért. Kétségtelen, hogy a fitlabda egy remek sporteszköz. Nagyon jól lehet használni hátrahajlításokhoz, vállnyitásra, core-erősítő gyakorlatokhoz, instabilitás-tréninghez, rehabilitációhoz, és egyéb dolgokhoz. De soha ne ülj rá! Valamilyen oknál fogva elterjedt az a nézet, hogy ha egy irodai dolgozó vagy ülőmunkát végző ember szék helyett fitlabdán  ül napi nyolc órán keresztül, az mennyire egészséges. Elméletben igaz az, hogy ha a törzs nincs megtámasztva hátulról, akkor talán jobb lesz a tartásunk, és a gerinc tartóizmaival is kénytelenek vagyunk egész nap jobban dolgozni. 

Én azonban elvégeztem egy kísérletet. Az otthoni íróasztalom előtt egy összecsukható faszék állt, és Lola (Gauranga dász kislánya - a szerk.) pár hónapos korában állandóan feldöntötte. Ezért a balesetveszély elkerülése érdekében úgy döntöttünk, hogy eltesszük a széket és egy fitlabdán fogok ülni helyette, amit régebben Orsi a munkahelyén is használt. Néhány hónapnyi fitlabdán ülés után a következőket vettem észre: Ha 3-4 órát ültem egyfolytában rajta, akkor a lábaim elkezdtek bedagadni, olyan ödémásak lettek, mintha egy nyolcórás repülőutat kellett volna végigszenvednem. A prosztatám is némileg bedagadt, és éjszaka gyakran kellett kellett felkelni vizelni. Persze sokáig nem fedeztem fel összefüggést a fitlabda és ezen tünetek között, de utána úgy döntöttem, hogy kipróbálom a széken ülést a változatosság kedvéért. 

Azon nyomban megszűnt a lábdagadás és a prosztatám is rendbejött. Persze ez nem tudományos erejű bizonyíték, de ha belegondolunk, a labda középen felfelé erőteljes nyomást gyakorol, ami pont a prosztatát éri, valamint a láb ereit és nyirokereit is jól el tudja szorítani. A széken ellenben az ülőcsontokon támaszkodsz (nem véletlenül vannak ott), és az izmaidra kevesebb felületen esik nyomás. Mivel sokat biciklizem, azon is SMP anatómiai nyereg van, amely a gáttájékon teljesen üreges, a testsúly csak az ülőcsonton és a combcsonton támaszkodik, és ezért nem nyomja a prosztatát, a végbelet és a nemi szervek körüli fontos ereket és idegeket. A fitlabda viszont igen. 

Nem tudom, hogy a nőknek hogyan jön be, de Orsi is panaszkodott lábdagadásra, amikor használta az irodában, illetve gyanítom, hogy az erőteljes fölfelé irányuló nyomás, amit a labda kifejt, nem tesz jót sem az aranyérnek, vagy az esetleges megsüllyedt hüvely, előreesett méh esetén sem hiszem, hogy kedvező dolog fitlabdán ücsörögni. Szóval használjuk a fitlabdát arra, amire való: edzésre! Azt azért hozzátenném, hogy a fitlabdán vagy bosu-labdán (ami tulajdonképpen egy félbevágott fitlabda) állva végzett súlyzós feladatokat értelmetlennek tartom, vagyis a címhez tegyük hozzá ezt is: SOHA NE GUGGOLJ FITLABDÁN!

Viszont akkor felmerülhet a kérdés, hogy min is érdemes ülni, ha már valakinek az a sorsa, hogy ülőmunkára van kárhoztatva. Nos, a keleti emberek dominánsan a földön ülnek, ami persze a combok kifordulásával jár, ezért jó nyitott a csípőjük is. Ezt felnőttkorban, beszűkült csípővel esetleg mér nehéz lehet megszokni, és sok irodában nem is díjaznák a földön ücsörgést. De figyeljük meg, hogy mi történik a földön ülésnél? kemény felületen ülünk, a gát és a nemi szervek gyakorlatilag le sem érnek a földre. A combok kifordulnak, így a lágyék és belső comb tájékára sem esik nyomó hatás. Az alátámasztás kemény, így a csontos pontokon tudunk ülni, a többi pedig ellazulhat. A hátunk sincs megtámaszva, így a gerincfeszítő izmok kénytelenek biztosítani az egyenes tartást. 

Ha tehát széken ülünk, akkor is erre törekedjünk: viszonylag kemény felület, háttámla nélkül. Az irodai főnöki fotelek és besüppedős, karfás, párnázott székek nem igazán szolgálják az egészségünket. Inkább vállaljuk be a spártai keménységű ülőfelületet és a karót nyelt ülésmódszert, és egyláltalában, amikor tehetjük,  álljunk fel, sétálgassunk, gugogljunk egy párat vagy vegyünk fel néhány jógapózt! Az ember mozgásra született, ezért minél kevesebb időt töltünk ülve az életünkből, annál tovább meg tudjuk őrizni az egészségünket.

Feljegyezte: Gauranga dász


Kép: hotashtanga.comdetusalud.com
forrás: hotasthanga.com


Kapcsolódó cikkek

Téma: Életmód
Melyik nővel nem fordult elő, hogy egyik napról a másikra elment a kedve egy remek programtól. Miért? Szeszélyből? Miért működik másként a nő?
Téma: Életmód
A mai kultúra és tömegmédia nagyon is a külcsín, a megjelenés irányába vitte a figyelmünket, sokszor azt a benyomást keltve, hogy ha csinos vagy és jól nézel ki, akkor boldog és sikeres leszel, ha pedig valamiért nem nézel ki olyan jól, akkor nem lehetsz boldog és nem érhetsz el semmit az életben.
Téma: Életmód
Természetesen egy ilyen kialakult problémakört (ami pár év alatt gyakori hátfájdalmakhoz és a porckorongok deformálódásához vezethet) több oldalról és individuálisan kell megközelíteni, de emeljünk ki most egy részletet, amivel szinte mindenkinek problémája van. Ez pedig a csípőhajlító izmok megrövidülése.
Egyéb cikkek

Téma: Érdekességek
Andzsanéjászana másképpen. Dr. Onozó Emese cikksorozata.
Téma: Gyakorlás
írta: Mudra-Nádas Linda
Téma: Táplálkozás
A kollagén egy fehérje, melynek legalább egy tucatnyi különböző típusa fordul elő az ember szöveteiben, főként a kötőszövetekben. Legújabban a kozmetikai ipar kapta fel, mint a bőr fiatal, üde kinézetének megőrzőjét.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Rámájana
Rámájana nandagopa 2017.02.14.

RÁMÁJÁNA

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

Filozófiai istentan – A kurzus segít áttekinteni és megérteni a védikus hagyomány istenképét. Megismerhetjük az isteni inkarnációk kategóriáit, a tíz legjelentősebb avatár kedvteléseit, valamint a jelentősebb félisteneket.

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» A Védikus világkép
A Védikus világkép nandagopa 2017.02.14.

A VÉDIKUS VILÁGKÉP

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

A Védikus Világkép: hogyan mutatja be a védikus irodalom az univerzum felépítését, annak lakóit, valamint a kozmikus időciklusokat?

Előadó: Dr. Schnitchen Csaba (Száksi-gopála Dásza).

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA