Nyári medencenyitás - minden értelemben
Téma: Gyakorlás

Strandszezon indul! Kinyitottak a medencék, megteltek vízzel, lehet lubickolni. Erre hívunk most!

Kiteljesedett a fény is, a leghosszabban látjuk a világosságot. A Nap erős fénye a Holdra is hatással van, a Hold pedig a vizek mozgására. Ezek a vizek az emberi testben testnedvekként (vér, nyirok, és a sukra dhátu-ivarmirigyek sejtjei) áramlanak. Éber és aktív az áramlás, hiszen elolvadnak a hideg által okozott blokkok, gátak. Éber és aktív a Föld és lényei.

A nyáridő a női ciklusban az ovuláció környékére tehető. Minden készen áll az élet továbbadására. Érni kezdenek a gyümölcsök.

Jógikus megközelítésből az Univerzum kettőségét átöleli egy puha réteg, ami egybeköti azokat: ez a szeretet minősége. A csakrák közül az anáhata csakra lakhelye. A nyár ennek a csakrának aktív időszaka, melyet légiesség, a dolgokra való felülről rátekintés,  „szív megnyitása a világra” jellemez. Ilyenkor könnyebb figyelni az érzelmekre és a kapcsolatokra. A jógagyakorlásban most ezt a minőséget támogatjuk.

Fontos, hogy erős hőségben kerüljük a túlzott aktivitást, mert növeli a pittát. Étkezésünkben a megnövekedett külső hő kiegyenlítésére a hideg levesek, nyers gyümölcsök, uborka és saláták segítenek. Váta testtípusúak azért éberen figyeljék magukat ekkor is, nehogy az emésztés tüze (agni) túlságosan lecsökkenjen ezektől az ételektől.

Fókuszunkban ez a mantra legyen:  „Megnyílok a szeretet előtt: Boldog szív az egészséges szív.”

A jógikus tisztítógyakorlatok nagyon fontosak most is, gyakoroljuk ezeket folyamatosan. Csak azt tudjuk megtölteni, amit előtte kiürítettünk.
Mielőtt bármilyen jóga gyakorlatba fogunk, fontos a belső tüzet tisztítani és kiegyensúlyozni, mert az átalakulást - az elengedést és feltöltődést egyaránt - ez segíti. (A tűzzel mindig nagyon kell vigyázni, mert ha nem figyelünk rá vagy szétterjed és tűzvészt okoz, vagy kialszik. Ez az analógia testünkben is megjelenik. Belső tüzünk a hasközpontban /manipúra csakra/ található, ez a változásban és átalakulásban segítő agni. Mindent, amit befogadunk, legyen az étel, információ, kapcsolat, azt ez a tűz segít átalakítani. Ha túl sok, amit befogadunk, akkor meggyengül, ha pedig nem tápláljuk megfelelően /lásd testtípusnak megfelelő táplálkozás/ akkor túl sok lesz vagy túl kevés. Ilyenkor jelenhetnek meg gyulladások, fekélyek vagy székrekedés, kimerültség stb. tüntetekként.)
Tisztításképpen végezd az alábbiakat:

A test átmozgatására szúrja namaszkár  kiváló, főkuszod legyen a manipúra csakrán.

És máris jöhet a jógikus medencnyitás! (Kiváló eredményeket tapasztaltunk az elmúlt hónapokban az Anaya női jógán az Ashutoshtól tanult, következő hat ászanával.Tizennnégy egymást követő napon végeztük otthoni gyakorlásként.):

  1. Szukhászanában oldalra hajlás karnyújtással 6 légzésig kitartva, mindkét oldalra.
  2. Márdzsára póz 10-szer végezve. A tenyér és lábszár aktív.
  3. Hanyattfekvésben mindkét térd átölelése (pávana-muktászana),majd  laza könnyű térdkörzés, kezek a térdeken, kifelé, majd befelé történő áramlással
  4. Kezek a tarkó alatt, lábak matracszélességnyi terpeszben, majd a jobb térd befelé dől. Kitartva 6 légzésig, majd a bal láb bedöntése és kitartása.
  5. Hanyattfekvésben a jobb láb átvezet a bal térd felett, átnyúlva a lábak között megragadjuk a bal térd alatt a lábszárat, és lassan a fejet is közelítjük a lábakhoz. Kitartva 6 légzésig, majd láb tartáscsere.
  6. Szupta-baddha-kónászana, karok a fej felett pihennek a talajon

Ez a sorozat tapasztalataink szerint önmagában teljes a medence és a mellkas nyitására és felszabadítására. Lelkes jógík még  fokozhatják a hatást adhó-mukha és úrdhva-mukha-svanászanával.

Ezek a mozdulatok segítenek a jógikus gyümölcsöket érlelni a szív térben:
Maitri, a szeretet,                     
Karuna, a résztvét,
Mudita, az öröm és az
Upéksa, a felülemelkedettség édes gyümölcsét.

Kívánunk mindenkinek növekedést és fényt!
 
Om Santi:
Kornhoffer Tünde jógaterapeuta és Anaya női jóga oktató
www.aranycsillag-joga.hu




 


Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor a már kialakult csontritkulásra, 90 percben

Sorozatunk bejező cikkét olvashatjátok.
Egyéb cikkek

Téma: Érdekességek
Vasztu története és az irányok urai
Téma: Érdekességek
Horváth Rita vaisnava jógamester cikkesorozatának második része a legjelentősebb ájurvédikus tisztító kezelésről
Téma: Érdekességek
Vidám összeállításunk Vidák Vénusz tapasztalatai alapján
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok