A nyár praktikus ászanái
Téma: Érdekességek

Nyaralás alkalmával nagyon fontos a pihenés, a jóleső semmittevés. Mégis hiányoznak a jól megszokott kora reggeli vagy esti együttgyakorlások a jógastúdióban? Vond össze a kettőt!

Ha hozzánk hasonlóan az aktív pihenést részesíted előnyben, akkor a jóga tökéletes választás még a nyaraláskor is. Mindenhova magaddal viheted, hiszen gyakorlása nem igényel nagy helyet, különleges ruházatot vagy eszközöket. Bárhol és bármikor jógázhatsz: hotelszobában, strandon, de még a fagyizó előtti hosszú, tömött sorban.

A következő ászanákat akár egyenként is becsempészheted a nap folyamán programjaid közé.

  • tádászana: ez egy roppant egyszerű mégis nagyon hasznos ászana, mivel javítja a testartást, nyújtja a combot, térdet, valamint formálja a hasat és a feneket; mindezek felett energetizáló hatású is. Ez a tipikus fagyiért sorbanállós ászana, de vonatra, buszra és repülőre várakozás alatt is észrevétlen végezhető.:)
  • vriksászana: elsősorban az egyensúlyérzéket és a koncentrációt fejleszti, valamint segít abban, hogy uralkodjunk a gondolataink felett, ne engedjük azokat elkalandozni. Mint valamennyi egyensúlyozó gyakorlat nagy hatással van a lelkiállapotunkra is. Nyitja a csípőt és  erősítő hatása is van hiszen formálja a lábizmokat. Utcai alkotóművészek vagy bármely más nyári látványosság bámulása közben jól lehet gyakorolni. Csak ne felejts el lábat cserélni. :)
  • tálászana: segíti az egyensúlyérzék fejlődését, erősíti a láb a hát és a kar izmait egyaránt, ezenfelül kitűnő megelőzésre vagy a már kialakult lúdtalp kezelésére. Tengerparti sétákhoz, naplementéhez és hegycsúcsokra ajánlom. :)
  • utkatászana: nem hiába hívják akarat pózának is, nem egyszerű huzamosabb ideig kitartani ezt, mivel nagyon erőteljesen megdolgoztatja a láb, valamint a kar izmait. Vizisíelés helyett ajánlom!
  • garudászana: nagyon jó stresszoldó, valamint hátfájás enyhítésére is kiválóan alkalmas, sőt még a bokát is erősíti. Strandröplabda közönségében ezzel jól el lehet vegyülni!
                        nyári jóga
  • páda-hasztászana: nyugtató és nyújtó hatású póz, nagyon hasznos gyomorfájdalmak és hasmenés esetén, így a szokatlan gasztronómiai élmények mellékhatásait kezelhetjük vele.
  • praszárita-pádóttanászana: nemcsak erősíti a gerinc és lábizmait, hanem nagyon hasznos kimerültség ellen. Ha sokat futkostál városnézés vagy szuvenírvásárlás alatt, ideális póz arra, hogy visszanyerd energiádat.
  • upavista-kónászana: ez az ászana szintén a láb izmait erősíti, és nyújtja a belső combot valamint nyugtató hatása is van. Hölgyeknek ez egy alapászana, amit célszerű rendszeresen végezni, mivel nagyon áldásos hatása van a női szervekre.
  • dzsánu-sírsászana:  tengerparti, balatonparti ászanáink egyike. Amellett, hogy nyugtató hatású, serkenti a melegben kiszikkadt vese, lép és máj működését, valamint az emésztést is.
  • paripúrna-návászana: egy erősítő ászana a hasizom fejlesztéhez és a derékszakasz izmainak erősítéséhez. Szintén a homokos part ászanáihoz sorolhatjuk. Ne tápászkodj fel csak úgy egyszerűen, hanem tarsd ki a csónakpózt pár pillanatig mielőtt felállsz a fövenyre terített törülköződről.

                   nyári jóga

  • vakrászana: masszírozó hatása van a hasi szervekre és segíti az emésztést. Ez a nyaralások alkalmával igazán hasznos lehet, hiszen ilyenkor több mindent megengedünk magunknak étkezések alkalmával. Teli hassal ne gyakoroljuk, de kiválóan bámészkodhatunk körbe ebben a pózban.
  • sásánkászana : a babapóz jó ismert pihenőpóz, stresszoldó, nyugtató hatású. Jobban el szeretnél lazulni a strandon? Alkalmazd bátran! :)

Kellemes pihenést és jógázást kívánok mindenkinek!


Vidák Vénusz


Felhasznált irodalom:
Cristina Brown: Jógabiblia. Alexandra Kiadó, Pécs, 2005.
Hatha-yoga gyakorlatok.Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola, Budapest, 2014.

Kép: yogamoves.nl, examiner.com, mimizyoga.com


Kapcsolódó cikkek

Téma: Érdekességek
Téma: Érdekességek

Téma: Érdekességek
Az október hónap egyaránt kedvező lelki és szabadtéri programokra. Tökéletes alkalom, hogy az őszi természetben találjuk meg természetességünket és örömünket.
Egyéb cikkek

Téma: Filozófia
Egyre több szempontból tisztelem az öreget. Egyrészt a "Light on Yoga" című korszakalkotó művéért, amiben nagyon sokat rögzített Krishnamacharya hagyatékából, másrészt a 108 dropback miatt, valamint azért, mert kilencvenévesen is gyakorol, ami bizonyíték arra, hogy a jóga nem csak fiatal és fitt embereknek való.
Téma: Gyakorlás
Hogy ne edzél hiába! Összeállította Medvegy Gergely
Téma: Filozófia
írta: Dr. Tóth-Soma László
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy