A bordakosár aktiválása
Téma: Gyakorlás

Gauranga dász segítségével ismét betekintést nyerhetünk Gregor Maehle Pránájáma-könyvébe. Most a bordakosárba történő légzés hagyattfekvésben történő gyakorlásának finomításáról tudhatunk meg többet. Ez a gyakorlat egyszerű lehet azoknak, akik amúgy is mellkasból lélegeznek, ők a légzés tudatosításában találhatnak kihívást. A teljes jógalégzés tökéletesítéséhez kiváló. Figyelemmel teli gyakorlást!"

"Helyezzük a jobb kezünket a bordakosár közepére és a következő belégzést kizárólagosan ide végezzük, úgy, hogy csak a mellkas emelkedjen és a bordakosár maradjon teljesen mozdulatlan. Miközben aktiváljuk a bordakosarat és bekapcsoljuk a légzésciklusba, legyünk biztosak benne, hogy a légzés csak a legfelső bordáig emelkedik és nem följebb. Az ősi jóga-szövegek óva intenek attól, hogy a pránát engedjük felemelkedni a fejünkbe. Természetesen nem tudjuk valóban beengedni a levegőt a fejünkbe, de ha túl magasra lélegzünk, akkor növekszik a koponyaűri nyomás, mivel túl sok vér áramlik a fejbe. Ebben az esetben megszédülhetünk, de ami még fontosabb, a koponyaűri nyomás váltakozása nem tesz jót a fejben található ereknek sem. Tartsuk a levegőt és a nyomást lent a mellkasunkban, és ne engedjük felemelkedni. Később, a kumbhaka során a  dzsálándhára bandha  segítségével fogjuk ezt megakadályozni, de ha már ezen a ponton is nehéznek találjuk a mellkas elkülönítését a fejtől belégzés közben, akkor ne lélegezzünk olyan magasra a tüdőcsúcsba.
 
A belégzés végeztével ellenőrizzük, hogy ugyanolyan tudatosan fújjuk ki a levegőt ebből a részből, mint ahogyan beszívtuk, és fújjuk ki az összes levegőt, amit csak tudunk. Ahhoz hasonlóan, hogy vannak kizárólagosan mellkasból lélegző emberek, kizárólagos hasi légzést végzők is léteznek, és bár erről kevesebb szó esik a médiában, de ez is ugyanolyan akadály lehet, mint a mellkasi légzés. Merevvé teszi a mellkast és élettelenné a szívet és a tüdőt. Ezen kívül növeli és gyengíti a hasi szerveket és az érzelmeink szolgájává és függővé tesz bennünket, mivel azok otthona a hasüreg. Ha képtelenek vagyunk teljes mértékben használni a mellkast a légzésciklusban, azzal súlyosan korlátozzuk a vitalitásunkat.
 
Akik nem szoktak hozzá a mellkas integrálásához a légzésciklusba azoknak érdemes eltölteniük némi időt azzal, hogy a mellkas különböző részeibe lélegeznek, így a hátukba, ami földhöz ér, az oldalaikba, a mellkas elülső részéba és a kulcscsonti részbe. Addig folytassuk a légzést, amíg nem érezzük, hogy a bordakosár minden egyes köbcentiméterét fel tudjuk tölteni levegővel, és ugyanolyan tudatosan ki is tudjuk üríteni, mint ahogyan feltöltöttük."

Forrás: hotashtanga.com

Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
Gauranga dász írása.
Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor a már kialakult csontritkulásra, 90 percben

Sorozatunk bejező cikkét olvashatjátok.
Egyéb cikkek

Téma: Táplálkozás
A fehérjedús megoldás. Gauranga dász cikke.
Téma: Jóginterjúk
Diós Éva Bertók Varga Viktóriával, a Jógarádzsa Kiválósági Díj egyik jelöltjével készített interjút.
Téma: Jóginterjúk
A Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola női jógaoktatóival beszélgettünk.


Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok