Hogyan tartsd fenn az inspirációt a jógázásra?
Téma: Gyakorlás
Az alábbi pár gondolat nagyon sokat szokott nekem segíteni abban, hogy ne adjam fel a jóga gyakorlását, és sok éven keresztül is örömmel tudjak nap mint nap a jógaszőnyegre állni és a jógikus életmódot élni. Bízom abban, hogy a következő gondolatok, tippek neked is a segítségedre lesznek.

Lelkesedés

Mindig tartsd szem előtt, hogy mi a célod a jógázással, és soha el nem feledve törekedj annak elérésére anélkül, hogy elvesznél a részletekben.

Rendszeres gyakorlás

Határozd el magadban, hogy egy nap, vagy egy héten mennyit fogsz jógázni és igyekezz azt betartani. Akkora mennyiséget, időt, alkalmat határozz el magadban, amit aztán tartani is tudsz, így sikerélmény fog utadon kísérni, nem pedig csalódás.

Megfelelő gyakorlás

A körülményeidhez és a természetedhez igazítva állítsd össze a gyakorlásodat. Ehhez érdemes figyelembe venni a következőket: az élethelyzeted, a munkád, a szabadidőd, a korod, a nemed, a testalkatod, a fizikai, a mentális és az egészségügyi állapotod.

Őszinteség

Fogadd el önmagad olyannak, amilyen vagy, és ne akarj másnak látszani. Fogadd el azt a szintet is, ahol éppen tartasz, hisz onnan tudsz továbbhaladni. Egy „álember” és egy „álszint” pusztán csak illúziót és zavart kelt, de a fejlődést nem segíti elő.

Kitartás

A gyakorláshoz néha lesz kedved, néha nem; ahogy az idő is változik, úgy a kedélyállapotod is változhat. Ügyelj rá, hogy ne a szeszély irányítson, hanem a lelkesedés.

Kedvező tulajdonságok

Anyagi természeted része a jó és a rossz tulajdonságok is, rajtad áll, hogy melyiket kultiválod. Törekedj jó hangulatot kialakítani, a kedvesség vezéreljen.

Tartózkodás a hibakereséstől

Ne a hibáidra helyezd a hangsúlyt, azok csak a kedved szegik, hanem fókuszálj a jó tulajdonságaidra, mert azok erőt adnak az előrejutáshoz.

Lemondás

Mivel az időnk és az energiánk általában korlátolt, próbálj minél több hasztalan tevékenységről lemondani és azokat a (jóga szempontjából) hasznosakkal helyettesíteni.

Türelem

Mind az elmét, mind a testet sok negatív hatás éri, így időbe telhet, amíg pozitív irányba tudod mindezt változtatni. Sok esetben ehhez évekre van szükség. Légy tehát türelmes.

Erőszaknélküliség

Légy törekvő, odaadó és buzgó, de soha ne légy erőszakos magaddal szemben. Lásd meg a határaidat és tiszteld azokat.

Vegetarianizmus

Mással szemben se legyél erőszakos, így kerüld el az olyan ételek fogyasztását, amely más élőlények élete árán szerezhetők meg. Fogyassz zöldséget, gyümölcsöt, hüvelyeseket, magvakat, gabonát, tejtermékeket.

Tiszta környezet

Külsőleg (otthon, ruha, test) és bensőleg (érzések, vágyak, álmok, gondolatok) is tarts tisztaságot magad körül és magadban.

Egyszerűség

Ne bonyolítsd túl a jógázásodat. Mindössze három dolog kell hozzá: te, valamennyi hely és egy jógamatrac.

Rendszeres meditáció

Minden nap szánj időt az elméd lecsendesítésére, engedj el minden zavaró tényezőt és gondolatot. Helyettük töltsd meg a tudatodat lelki tartalommal. Lelki tartalom lehet egy ima, egy mantra vagy egy lelki élmény is.

Lelki tudás művelése

A tudatnak lelki tartalomként a jóga szentírásokat, bölcseleteket és szakirodalmakat is adhatod. Minél több ilyen információ ér, annál inkább kialakul benned a lelki intelligencia, amely segítségével a maga valójában szemlélheted a világot és annak történéseit.

Bölcsek követése

Nagyon inspiráló lesz számodra, ha a szentek és a nagy jógatanítók tanításait hallgatod, illetve beilleszted ezeket a hétköznapjaidba.

Jógikkal való társulás

A jógás barátaiddal vagy csoporttársaiddal történő közös gyakorlás szintén lelkesítőleg fog hatni rád.

Kegyesség

Add át a jógát mindazoknak, akiknek szüksége van rá. Segítsd azokat, akik elakadtak a jóga útján. Ragadj meg minden lehetőséget, ahol adhatsz, mert az adás áldás, amely mindenkinek fejlődést ad.

Hit

Higgy önmagadban, hogy képes leszel elérni az önmegvalósítást, és higgy Istenben, aki ott van és segít neked.

Hála

Légy hálás azoknak, akiktől megkaptad a jógát. Szolgáld őket alázattal és szeretettel, mert ettől is tisztulni fog a szíved, és lelkes leszel a hosszú távú gyakorlásra.

Odaadó szolgálat

Adj minél többet a jógád (vagy más munkád) gyümölcséből és a benned lévő szeretetből Istennek és embertársaidnak, mert ha mindenki ad, akkor senkinek sem lesz szeretethiánya.

Elégedettség

Légy elégedett mindazzal, amire képes vagy, és ne akarj többet.

Megbocsátás

Nem baj, ha hibázol, hiszen csak az tud hibázni, aki cselekszik. Lásd, hogy része a fejlődésednek. Mindig bocsáss meg magadnak.

 
Kellemes jógázást kívánok neked! Remélem sok év múltán is lelkes és boldog leszel mindenre, ami a jógával kapcsolatos!



Szeretettel:
Medvegy Gergely
a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola vezető jógaoktatója
 




Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
A hullapóz talán a legfontosabb része a jóga gyakorlásnak. Ez az a póz, amit a legnehezebb ászanaként is számon tartanak.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor a már kialakult csontritkulásra, 90 percben

Sorozatunk bejező cikkét olvashatjátok.
Téma: Gyakorlás
Teljes testet átmozgató ászanasor az osteoporosis megelőzésére, 90 percben
Egyéb cikkek

Téma: Jóginterjúk
Ezúttal arra voltunk kíváncsiak, hogy mit kezd a jóga módszertana a test gyenge pontjaival, és hogyan érdemes viszonyulnia ehhez a kérdéshez a gyakorlóknak.
Téma: Érdekességek
A keleti gondolatok több 20. századi magyar irodalmi alkotás oldalain is fel-felbukkannak. Gyetvai Tibor Dániel cikksorozatában Szepes Mária méltán népszerű regényét elemzi.
Téma: Kipróbáltuk
EVERNESS WEEKEND hétvége, 2014.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok