Miért jó, ha van szankalpánk?
Téma: Relaxáció/Meditáció
Strasszer Annamária vaisnava jógamester Szatjánanda jóga nidráról szóló szakdolgozatában kitér a szankalpa fogalmának bemutatására is. Cikksorozatunk jelen írásában a szankalpa fogalmáról, illetve annak a jóga nidrá rendszerben betöltött helyéről lesz szó. 
 
A szankalpa szanszkrit szó, jelentése elhatározás, fogadalom.[1] A szankalpa egy pozitív tartalmú, pontosan és világosan megfogalmazott egyes szám első személyű állítás.[2] Gyakran szokták kívánságteljesítő fához hasonlítani. A gyakorló ezt az elhatározást saját maga fogalmazza meg néhány gyakorlás után, amikor a test már ismeri a jóga nidrá relaxáció menetét. Érdemes kivárni ezt az időt, mert az egyén tudata kezdetben nagyon zilált lehet, erősen szennyezett az elvárásoktól és egyéb destruktív szokásoktól. Néhány alkalom után azonban annyira lecsendesedik az elme, hogy kialakítható a hosszú távon hatékonyan működő szankalpa szövege.
 
Az elhatározás nagy jelentőséggel bír, mert a gyakorló tapasztalhatja, hogy a fogadalom beteljesül. Érdemes rövid elhatározást tenni, amit könnyű felidézni.
Tapasztalatok szerint a három és maximum nyolc szóból álló fogadalom az ideális. A szankalpa kialakítását befolyásolják az egyénre ható kötőerők, és a gyakorló kívánsága. Durva fizikai szinten jól működhet az összes egészséggel és káros szokásokkal kapcsolatos kívánság megfogalmazása. Például: „Tökéletes egészségnek örvendek.” Finom fizikai szinten: „Sikeres vagyok mindenben, amit felvállalok.” Transzcendentális szinten: „Az Úr szerető szolgálatába merülök.” A szankalpát lehet speciális helyzetekben is alkalmazni, ilyen például a várandósság, ekkor e témakörben lehet kialakítani az elhatározást.
 
A teljes mély relaxáció szövegének vizsgálatakor megfigyelhető, hogy ezt az elhatározást mind a gyakorlás elejére mind pedig a végére be szokták illeszteni. Ennek jelentősége az agy fogékony állapotával függ össze. Tudományos bizonyítékok szerint az agy nappal, ébrenléti állapotában kevésbé fogékony, mert mérlegel, dönt, elemez.[3]
Ezzel szemben, amikor pihen, sokkal nyitottabbá válik, hisz kevesebb feldolgozandó ingerrel kell szembesülnie.
 
A gyakorlat teljes áttekintése során láthatjuk, hogy az elhatározást mind kezdő, mind haladó szinten beiktatják a jóga nidrá menetébe. Ebből következtethetünk szankalpa fontosságára. Az elhatározás az állandó elemek közé sorolható. Első megjelenése a metódus elején található, amikor a test a hulla pózban megkezdte a durva fizikai szintű ellazulást. Ezt a testhelyzetet a legnehezebb póznak írják le. Háton fekvésben nagy az elalvás veszélye, de vállalni kell ezt a kockázatot azért, hogy a zavaró ingereket minimálisra tudjuk redukálni. Ilyenkor az agyi hullámok lecsendesednek, a látás, mint legfontosabb információszerző érzékszerv visszavonásra került. Ülő pozícióban erősebb a késztetés a szemek felnyitására, ami automatikusan megszakítja a relaxáció folyamatát, Béta agyhullámokat indikálva. A hallás még teljesen aktív a gyakorlás első a periódusában. Téves következtetésre jutunk, ha a test fizikailag passzív állapotát lebecsüljük, és úgy gondoljuk, hogy ez a stádium egy nem befogadó, alvó állapot küszöbe. Mint már korábban említettem az agy, pihenő állapotában is aktívan dolgozik és még az alvás során is rögzíti az eseményeket.[4] A kezdeti relaxáció során az agyhullámok, elérnek egy nyitott Alfa szintet. Ide kerül az elhatározás a gyakorlás elején.
 
A szankalpa második megjelenésekor az agy már több hullámváltozáson ment át. A vizualizáció után beiktatott elhatározás mélyebb területeken hat, előkészítve a hosszú távú megvalósítást. Szatjánanda Szaraszvatí szerint, ezen a szinten már teljesen feloldódtak a testi, mentális és érzelmi feszültségek is. A szankalpát következetesen és kitartóan kell ismételni addig, amíg beteljesül. Ezután új fogadalom választható. A szankalpa be nem teljesülése több okból kifolyólag lehetséges. Ilyen ok lehet az önismeret hiánya. A szankalpák a karmánk[5] által megengedett keretek között jobbá tehetik az életünket. A transzcendentális tartalmú szankalpa még a karmán túlra is elvezet.

A cikksorozat korábbi írásai itt érhetőek el: 1. rész, 2. rész

 
A cikk forrása:
Strasser Annamária: A jóga nidrá. Szakdolgozat. Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola, 2015
 
Képek forrása: blog.yogaonbeach.com, blog.yoga.in
 
[1]Swami Satyananda Saraswati 2013: 20
[2]Swami Satyananda Saraswati 2013: 70
[3]Swami Satyananda Saraswati 2013: 18
[4]Medina 2014: 148
[5]A karma a hatás és visszahatás törvénye. Minden cselekedet visszahat, lehet az jámbor vagy gonosz, újra születéseket eredményezve. Amint a cselekedeteket Krisna szolgálatába állítjuk, megszabadulunk azok visszahatásától.

 
Bibliográfia:
Satyananda Saraswati, Swami: Jóga Nidrá. Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány, 2013.
Medina, Dr. John: Agyunk csodás titkai. Alexandra Kiadó, 2014.

 

Kapcsolódó cikkek

Téma: Relaxáció/Meditáció
Gubán Dorka, astanga jógaoktató cikksorozata a mantrák varázslatos világába kalauzolja olvasóit. A 2. rész témája: a mantrák jelentése.
Téma: Relaxáció/Meditáció
Gubán Dorka, astanga jógaoktató cikksorozata a mantrák varázslatos világába kalauzolja olvasóit.
Téma: Relaxáció/Meditáció
Srasser Annamária, vaisnava jógamester jóga nidráról szóló szakdolgozatában sorra veszi a módszer terápiás alkalmazásának lehetőségeit, és az ellenjavaslatokról is szót ejt.
Egyéb cikkek

Téma: Ászana sorozatok
összeállította: Medvegy Gergely
Téma: Ászana sorozatok
A Csandranamaszkára második változata.
Téma: Ászana sorozatok
Női jógát gyakorlóknak. Még több gyakorlat nőknek a CSAK NŐKNEK rovatban a BLOG menüpont alatt.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy