Az alvás jógája
Téma: Életmód
 Aki jógázik, bizonyára hallotta már, hogy aki rendszeresen gyakorol, annak csökken az alvásigénye. Szvámi Véda buzdít is arra, hogy tölts éberen minél több időt. De ezt könnyen félre lehet érteni.
 
A jóga egyik elve a fokozatosság. Így van ez az alvásidő megváltozásában is.
A jó alvás újratölti a rendszerünket. Kaotikus világban élünk, ahol kaotikus az érzelmi életünk is. A sok érzelmi zavarhoz sok pihenés kell.
 

Mikor tudjuk, hogy eleget pihentünk?
·         ébredéskor késznek érezzük magunkat
·         egész nap élvezzük azt, amit csinálunk
·         kiegyensúlyozottnak érezzük magunkat
·         tele vagyunk energiával
Ha nem így van, akkor vagy az alvás minősége, vagy a mennyisége nem kielégítő.
Általánosságban elmondható, hogy egy átlagos családban élő, dolgozó embernek ma Magyarországon 7-8 óra alvásra van szüksége.6 óra kevés, 5 óra nem jógikus, 4 óra alvás esetén fordulj segítségért….
Természetesen sok jógagyakorlással ezek a számok átalakulhatnak, de legyünk nagyon éberek, hogy nem csapjuk-e be magunkat.
 
Alvásminőség javító praktikák:
·         Legtöbbet a vacsorával tehetünk.Az ajurvéda az esti fehérje, gyümölcs,saláta,joghurt fogyasztást kifejezetten károsnak tartja. Az életmódot nagymértékben meghatározza a személyes alkat, a dósa is, melyet ajurvédikus orvos határoz meg. 3-4 órával a lefekvés előtt fogyasszuk el a vacsoránkat,estére zöldségleves kis gabonával kiváló.
·         Vacsora körülményei: a nyugalom és szépség energiáját árasszák: abrosz, halk zene, mécses. A hálószoba tiszta, jól kiszellőztetett. A fürdő könnyű és alapos zuhanyozás, amivel a napi gondokat is a lefolyóba engedjük.
·         Biotej az ajurvédában: nemcsak az egyik legkiválóbb vacsora, hanem fiatalító gyógymód is. Fél órával a lefekvés előtt a legideálisabb. 3 szál sáfrányt kis tejjel mozsárban pépesítsünk, mazsolával (datolyával) kardamommal, kis cukorral (sosem mézzel) melegítsünk össze.
·         Ghee: Kivételesen a szemre, kis vattapamacson  a szemekre helyezve vagy szemhéjra kenve mély álmot biztosít (vigyázat, utána már kissé homályosan látunk pár órán át. Nem baj, ha a szembe kerül, jót tesz neki. Reggelre tisztán látunk újra). Korábbi cikkünkben olvashatsz a ghee további jótékony hatásairól.

Indiában álomtalan éjszakát kívánnak egymásnak esténként. Az álomban ugyanis erős érzelmi munka zajlik, ventillálódik, íródik át. Ezért pihentet egy jó alvás. Ne sajnáljuk megadni a módját!


Szerző: Kornhoffer Tünde 
Asutosh Sarma előadása alapján
 

Kapcsolódó cikkek

Téma: Életmód
– a nagy figyelemmel és odaadással végzett gyakorlás. Yoga-sūtra I.14. magyarázat 5.
Téma: Életmód
Yoga-sūtra I.14. magyarázat 4.
Téma: Életmód
Gauranga Das írása.
Egyéb cikkek

Téma: Érdekességek
Ehhez mit szólnál? A világ legnagyobb jógaórája, a legtöbb résztvevővel.
Téma: Filozófia
Az elvárások célszerűségéről. Gauranga dász cikke
Téma: Ászana sorozatok
Egyszerű ászanákkal kezdőknek és újrakezdőknek
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok