Reflux kezelése jógaterápiával (1. rész)
Téma: Ászana sorozatok

  A jóga ősi gyakorlatait napjainkban terápiás célokra is alkalmazzák. Cikksorozatunkkal azoknak szeretnénk segítséget nyújtani, akik a reflux tüneteivel küzdenek.

 A reflux jógaterápiának a célja az emésztőtűz kiegyensúlyozása, a stressz oldása, a gyomorszáj izmainak erősítése. A reflux a  gyomorszáj helytelen működése miatt jelenik meg, nem zár megfelelően, ezért a még megemésztetlen gyomortartalomnak nyílt útja van a nyelőcső felé, ahol maró, égető, savas hatását kifejti. A jógagyakorlatok mozgásra serkentik a gyomrot és környező szerveit, s ennek következtében újra stimulálódik a gyomorszáj  záró funkciója. A gyomorszáj megfelelő összezáródása esetén a maró gyomortartalom nem tud felkerülni a nyelőcsőig, hanem a gyomorban reked.
 
A gyakorlás megkezdése előtt javasolt konzultálni terápiás jógaoktatóval! Az alábbi gyakorlatokat szívbetegségek, menstruáció, várandósság, magas vérnyomás hasi sérv esetén ne gyakoroljunk! Betegség esetén konzultáljunk orvosunkkal mielőtt a gyakorlatot végezni kezdjük.

 A képen Kornhoffer Tünde jógaterapeuta szemlélteti az általa javasolt gyakorlatsort, amelyet a Himalája Tradíció és dr Indu Arora tanítását használva állított össze.
 
1.      Makarászana kiváló nyugtató hatású, központosító gyakorlat, létrehozza a könnyed légzést, vagy végezhetjük a hasi savászanát /Kattints az ászana nevére, ha a jógapont tudástárában tekintenéd meg az ászana részletes leírását/

2.      A makarászana után ízület- és mirigytisztító gyakorlással folytassuk (ezután következnek majd az ászanák).  

 Az ízületi és mirigy gyakorlatok kiemelt szerepet kapnak az igényes gyakorlásban, mert a támogatják a test természetes elengedő folyamatait. Helyet és teret teremtenek a vérellátás és nyirokkeringés akadálytalan áramlásának, továbbá a finom energiák áramlásának.
Ha nem átjárhatóak a testi és finomtesti energiacsatornák (nádik), könnyen rossz helyre érkezhet az irányított pránikus energia. Ezeket a gyakorlatokat a Himalája Tradíció tanítói nagy alapossággal tanítják, minden foglalkozás fontos része. A következő gyakorlatokat ízületi gyakorlatokat ismételjük tízszer.
- Kezdjük az arcnál, a homlok tenyérrel történő kisimításával, majd a teljes orca masszázsával, belülről kifelé kisebb köröket rajzolva. Az álkapocs területét alaposan masszírozzuk át a mutató és  középső ujj segítségével.
- Mozgasd át a nyakad előreengedéssel, majd az áll emelésével óvatosan hátraengedve, a fejtetőbe nyújtózva, oldalra döntve, majd ezután gyöngéd fejforgatásokkal jobbra és balra.
- Karkörzéssekkel mozgasd át a vállat.
- Hajlítással-nyújtással mozgasd át a könyököt.
- Integetéssel gondoskodj a csuklóról, az ujjakat szorítsd ökölbe, majd lökd szét őket.
- A csípő átmozgatásához álljunk a fal mellé, s lengessük a jobb lábat előre hátra, majd oldalra is. Bal lábbal is végezzük el. Ezután könnyed csípőkörzésekkel folytassuk.
- Mozgasd át a gerinced domborítással és nyújtózással, finoman oldalra hajlásokkal, jóleső csavarásokkal.
- Mozgassuk át a térdet, a bokát körzésekkel, integetéssel.
- A lábujjakat szorítással-lazítással, többször egymás után.

3.      A Garudászana az áramlásokat támogatja, reflux gyakolatsorunkban ezért végezzük, általa a vékony és vastagbél átmasszírozódik.


Ezt az ászanát a jógapont online tudástárában is megtalálod: ITT

4.      Tadagi mudra
Dandászanából indulunk ki, sarok a talajon marad, has a combokon támaszkodik, nagylábujj  fogással végezzük. Kilégzéssel a köldököt beszívod, tónusba hozod, HA HA HA hangot adj ki alatta -ami által oxigén elvonás jön létre-  az ezt követő belégzéssel és a has ellazításával véráramlás indul el. Ez a gyakorlat hatékony hasi zsírréteg ellen, lógó has kezelésében is.


5.       Gomukh ászana  hatással bír a gyomorszájra és a felső zárra, a gyomor és vékonybél kapura, vékonybél és vastagbél kapura. A Gomukh segítségével a folyadék visszaszívódik a testbe. Ellazítja a gyomorszájat, a felső zárat és vékonybél kaput tónusba hozza, ezáltal mélyebb kontroll jöhet létre a vizelet és széklet ürítésben, vagyis a méregtelenítésben. Gomukh mudra hatással bír a gyomorszájra és a felső zárra, a gyomor és vékonybél kapura, vékonybél és vastagbél kapura. A Gomukh Mudra segítségével a folyadék visszaszívódik a testbe. Ellazítja a gyomorszájat, a másik kettőt tónusba hozza, ezáltal mélyebb kontroll jöhet létre a vizelet és széklet ürítésben, vagyis a méregtelenítésben. Haladók gyakorolhatják előrehajlással is, amely mélyíti a vékonybél masszázsát.



6.  Salabhászanát végezhetjük úgy, hogy alhas alá egy kisebb párnát,vagy csiga alakban összetekert kendőt helyezünk, ami finoman összenyomja a hasi zsigereket. Belégzéssel a lábakat emeljük fel a talajtól, miközben kilégzéssel puhán HÁHÁHÁ hangot adunk ki. A has a tudattalan elme tárháza, a hasi szervek tonizálásán túl  ez a gyakorlat segíti az esetlegesen megrekedt tartalmak - mind fizikai pl. bélsár, mind energetikai, elfojtott érzelmekben történt elakadás- továbbáramlását. Mikor kioldjuk a pózt a karok és lábak leengedésével, gördüljünk oldalra, majd hanyattfekvésben  mély hasi légzéssel pihenve. Végül alapos nyújtózás következik. Ekkor a hasi szervek és szövetek megtelnek vérrel, vagyis tápanyaggal. Ez a gyakorlat segíti a hasi szervek és a hasnyálmirigy táplálását.

 

A gyakorlatsor végén  savaszanában relaxálhatunk vagy ha ez nem esik jól, akkor a gyakorlatsor kezdő ászanájával, a hasi savaszanában is ellazíthatjuk a testet, ajánlott idő 10-15 perc.
Cikkünk következő részében finom testi és tisztító gyakolatokat ajánlunk a reflux tüneteire.

A gyakorlatsort összeállította: Kornhoffer Tünde
Fotó a gyakorlatokról: 
 Varga Viktória

Illusztráció:  www.newhealthguide.org


Kapcsolódó cikkek

Téma: Ászana sorozatok
A jóga ősi gyakorlatait napjainkban terápiás célokra is alkalmazzák. Cikksorozatunkkal azoknak szeretnénk segítséget nyújtani, aki a reflux tüneteivel küzdenek.
Téma: Ászana sorozatok
Üzletembereknek, nyaralóknak, úton lévőknek... Gauranga Das cikke
Téma: Ászana sorozatok
A Csandranamaszkára második változata.
Egyéb cikkek

Téma: Relaxáció/Meditáció
- avagy hogyan meditálj bárhol és bármikor
Téma: Relaxáció/Meditáció
Jóga nidrá a gyakorlatban. Cikksorozat Strasszer Annamária vaisnava jógamester szakdolgozata alapján.
Téma: Relaxáció/Meditáció
írta: Vértessy Flóra
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy
BHF Tanfolyamok
» Senior jóga tanfolyam
Senior jóga tanfolyam Hortobágyi Gabriella 2017.03.22.

                                                       Senior jóga tanfolyam

Elkezdeni jógázni bármely életkorban lehetséges! A rendszeresen végzett kíméletes jógagyakorlatok segítenek megelőzni a betegségek kialakulását, sőt még a már meglévő betegségek gyógyításában is hatékonyak lehetnek, megfiatalítják és rugalmassá teszik a testet. A jóga az egyik legősibb tevékenység arra, hogy a lehető legtöbbet tehessük önmagunkért.

» Filozófiai istentan
Filozófiai istentan nandagopa 2017.02.14.

FILOZÓFIAI ISTENTAN

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait. 

» Bhagavad-gítá
Bhagavad-gítá nandagopa 2017.02.14.

BHAGAVAD-GITÁ

A korábbi jelentős érdeklődésre való tekintettel a Bhaktivedanta Hittudományi Főiskola ebben a félévben is nyitott kurzusokat hirdet. Ennek keretében az érdeklődők részvételi díj ellenében, tanfolyami jelleggel hallgathatják a levelező oktatás kiválasztott kurzusait.

 

Bhagavad-gítá 7-12. fejezet – A Gítá középső hat fejezetét a mű szívének tekintik, mert – sok más bölcsesség mellett – itt esik legtöbb szó a bhakti-jógáról, a szeretet és odaadás művészetéről.  

» Védikus asztrológia tanfolyam
Védikus asztrológia tanfolyam Rághava Dásza 2015.04.14.

VÉDIKUS ASZTROLÓGIA ALAPTANFOLYAM 


» Kezdő jóga tanfolyam
Kezdő jóga tanfolyam Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

A JÓGA

» Meditáció és önismeret
Meditáció és önismeret Baranyai Gyöngyvér 2015.01.28.

MEDITÁCIÓS ÉS ÖNISMERETI TANFOLYAM

» Haladó jóga tanfolyam
Haladó jóga tanfolyam Szabad Gábor 2014.01.07.

A JÓGA