Meddig kell követni a “gyakorlás” és a “lemondás” elvét? (4. rész)
Téma: Gyakorlás
 A rendszeres gyakorlás (abhyāsa), vagyis a tudat szabályozott állapotának és lelki tartalmának fenntartására tett erőfeszítés, és az érzéktárgyaktól való szabályozott elkülönülés (vairāgya) mindaddig szükséges, ameddig a lelki gyakorló el nem éri a természetesen fennálló, tökéletes lelki elmerülést (nirbīja-samādhi), ahol már a citta megszabadult mindennemű anyagi szennyeződésétől és teljesen a Legfelsőbbről, illetve a lélek Vele való kapcsolatáról szóló gondolatokban merül el. Ilyenkor a lélek eredeti természete torzítás nélkül nyilvánul meg. Természetesen a tökéletességet elért személyek is gyakorolnak, de nem azért, mert szükségük van rá, hanem azért, hogy példát mutassanak másoknak, és mert az Úr kegyéből transzcendentális örömet merítenek e gyakorlatokból.

meditationKṛṣṇa a Bhagavad-gītāban ezzel kapcsolatban így tanítja Arjunát: „Aki az önvalóban találja meg örömét, akinek emberi élete az önmegvalósítást szolgálja, s aki egyedül az önvalóban érez teljes elégedettséget, annak számára nincsen kötelesség. Az önmegvalósított embernek nincsen semmi célja előírt kötelességei végrehajtásával, de arra sincs oka, hogy ne végezzen ilyen munkát. Az ilyen ember nem függ egyetlen más élőlénytől sem. Ezért az embernek kötelességből kell cselekednie, anélkül hogy tettei gyümölcseire vágyna, mert aki vonzódás nélkül cselekszik, az eléri a Legfelsőbbet.[…] Bármit tegyen egy nagy egyéniség, a közönséges emberek a nyomdokába lépnek, és bármilyen irányadó mértéket szabjon meg saját példájával, az egész világ követi őt.”[1]

A kiváló, nagy tekintélyű transzcendentalisták mindig példaképek a yogīk társadalmában, s lemondottságuk, világi motivációktól való mentességük a hétköznapi emberek számára is vonzó. Így nagy a felelősségük abban, hogy milyen irányadó példát nyújtanak a közönséges embereknek, akik még az önmaguk életében sem látják, hogy mi kedvező, s mi kedvezőtlen a számukra.

A következő sūtrákban Patañjali a gyakorlás és a lemondás fogalmait definiálja.

Megjegyzés: Ahogy haladunk előre a Yoga-sūtra tárgyalásában egyre több olyan fogalom és gondolat kerül elő, amelyek a korábbi sūtrákra és a magyarázatokra épülnek, s azok ismeretében válnak érthetővé. Ha az a terved, hogy rendszeresen olvasod ezeket a kis “közleményeket”, akkor javaslom, kezdd el az elejéről olvasni a bejegyzéseket: www.gaurakrisna.hu

Szerző: Gaura Krisna Dásza


Kapcsolódó cikkek

Téma: Gyakorlás
3 módszer + 1 gyakorlat, ami segítséget nyújt a mindennapokban
Téma: Gyakorlás
A nyakfájás sokaknál mindennapos jelenség, nincs olyan ember, akinek legalább egyszer ne fájt volna a nyaka. Gyakran nincs mögötte komolyabb betegség, mégis kellemetlenséget tud okozni.
Téma: Gyakorlás
Yoga-sūtra I.12. magyarázat 4. Meddig kell követni a “gyakorlás” és a “lemondás” elvét?
Egyéb cikkek

Téma: Filozófia
Válaszlevél egy kétkedőnek, aki szeretné megtudni, hogy valóságosak-e az istenélmények. Dr. Tasi István (Ísvara Krisna Dásza) cikksorozatának befejező része.
Téma: Filozófia
A lélek eredeti tiszta állapotában formával és tulajdonságokkal rendelkezik, amelyet persze nem szabad összetévesztenünk az anyag-világ dimenziójában tapasztalható formákkal és tulajdonságokkal.
Téma: Táplálkozás
Hogyan fogyj hastájékról? Ne a kalóriát számláld! Gauranga Dász tanácsai.
Kereső
Ászana kereső
A test helyzete:
Törzs és (támasztó) láb viszonya:

vagy